Julkalender 2016 - Lucka 24 & Vinn ett stort bokpaket

Publicerad 2016-12-24 10:00:00 i Julkalender, Tävling,

 
God Jul alla underbara läsare och följare på facebook och twitter! I dagens lucka som även är årets sista lucka får ni den sista och avslutande delen av fanficen, som jag hoppas att ni har tyckt om! Ni har även möjligheten att vinna ett stort bokpaket.
 
 
Genom att ni svarar på frågorna nedan har ni möjlighet att vinna ett paket innehållande ALLA 6 böckerna i TMI serien, samt de två böckerna i Magisterium som finns på svenska.
  • Vad heter skådespelaren som spelar Valentine i Shadowhunters?
  • Hur många serier om skuggjägare planerar Cassandra Clare att skriva totalt?
  • Vem är Amatis Herondale?
  • Skriv en motivering till varför just DU skall vinna detta bokpaket.
Ni skickar era svar på frågorna till themortalinstrumentsswe@gmail.com. 
 
1 person kommer att vinna bokpaketet och tävlingen har öppet 1 vecka från idag.
 
Glöm inte att ni fortfarande har chans att delta i tävlingen om att vinna de 3 sista böckerna i TMI.
 
__________________________
Nedan följer del 24 av fanficen. Har ni missat någon tidigare del av fanficen kan ni hitta dem via länkarna: Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Del 8 | Del 9 | Del 10 | Del 11 | Del 12 | Del 13 | Del 14 | Del 15 | Del 16 | Del 17 | Del 18 | Del 19 | Del 20 | Del 21 | Del 22 | Del 23
__________________________
 

Del 24

Jace sitter på trottoaren och tittar mot snön där Krampus precis legat. Det starka skenet övergick till att bara bli en röd rök som nu skingras från snön. På något sätt känner sig Jace lite tom. Han tänkte inte på det när Krampus levde, men nu inser Jace att en bit av Krampus även fanns inom honom.

”Hur är det?” Frågar Clary som kommer fram och sätter sig bredvid Jace. Hon kramar om honom och lägger sedan sitt huvud mot hans axel.

”Det är okej, tror jag. Jag är bara glad att Krampus är borta nu.”

”Alltså, kan någon förklara för mig hur han plötsligt bara blev rök?” Frågar Simon.

Alla vänder sitt huvud till Magnus som håller om Alec. ”Varför tror ni alltid att jag har alla svar?” Frågar Magnus.

”För att du oftast har det.” Säger Jace.

”Sant. Okej, min teori är att… eftersom det inte fanns några barn kvar som Krampus kunde kidnappa, då Jultomten, med min hjälp, hann ge julklappar till alla barn som inte varit snälla. Vi kan väl säga att julklapparna hade lite magi i sig dem med, vilket gjorde att så fort barnen rörde vid dem så blev alla deras synder under året förlåtna. Det fanns då helt enkelt inget kvar för Krampus att leva för. När det inte fanns några barn att kidnappa, då han endast kan ta de barn som inte varit snälla, så försvann han helt enkelt.”

”Bara han inte kommer tillbaka inom en snar framtid, så är jag nöjd.” Säger Simon och hjälper Izzy att ställa sig upp. ”Jag är också trött på att vara ute i alla den här snön och jag tror att Izzy måste bäddas ner, hon är helt iskall.”

”Ja, jag tror att även Alec behöver komma in i värmen.” Säger Magnus när Jace kommer emot dem. De hjälps åt att lyfta Alec och ställa honom upp. Jace håller Alec uppe när Magnus frammanar en portal som tar dem till institutet.

***************

”Visst känns det skönt att vi lyckades rädda julen!” Säger Simon som sjunkit ned i en av de stora fåtöljerna i Institutets bibliotek. När han inte får något svar tittar han på Clary som somnat i soffan, med en bok som trillat ner på golvet. Han hör dörren till biblioteket öppnas och han sträcker på sig för att se vem det är som kommer in. Jace kommer sakta in och sätter sig i soffan bredvid Clary.

”Hon är så söt när hon sover.” Säger han och lutar sig närmare Simon. ”Jag antar att jag måste tacka dig. För att du var med och räddade mig och Alec. Jag vet inte hur vi annars skulle ha tagit oss ut därifrån utan er hjälp, så tack.” Han sträcker fram handen och Simon tvekar en sekund innan han tar Jace hand och skakar den. Jace reser sig upp när Magnus och Alec sakta kommer in genom dörren. Magnus leder Alec till en av de andra fåtöljerna och sätter ner honom i den.

”Jag är okej Magnus. Jag har fått runor för att hela, om någon minut är jag som mig själv igen.”

Clary som vaknat av allt prat, gäspar och sätter sig upp. ”Hej, Alec är du okej?” Han nickar till svar och tar Magnus hand. Jace kommer fram och ger Clary en puss och en kram. Hon kryper intill honom och suckar. ”Jag är så glad att du är okej. Jag trodde att jag hade förlorat dig.”

”Du kommer aldrig att förlora mig. Det vet du.” Han tittar på henne och hon ler mot honom.

”Alec är okej. Jace är okej. Och sist jag kollade så var Izzy okej. Det som inte är okej är julstämningen. Jag känner ingen julstämning alls här. Ingen gran, inget pynt, inget glitter, inga julklappar. Ingenting!” Säger Simon och ställer sig upp. ”Det är faktiskt julafton, men jag känner ingen julstämning alls här.” Han breder ut armarna och pekar runt i rummet.

”Vill du ha julstämning kan vi väl fixa det.” Säger Magnus och knäpper med fingrarna. Hela rummet pyntas i julens färger med glitter och tomtar. En stor julgran tar plats i ena hörnet av rummet och lådor med julgranspynt och glitter finns vid dess fot. Clary och Simon skyndar sig dit och börjar pynta granen när Izzy kommer in. Hon går fram till Alec och kramar om honom.

”Nu när Izzy är uppe på benen, är det enda som saknas nu bara julklappar.” Säger Simon och vänder sig om. ”Magnus!”

”Nej… Julklappar tänker jag inte trolla fram med magi. De skall ges från hjärtat. Så vad sägs om att göra lite sista-minuten julklapps-shopping?”  

De andra i rummet nickar instämmande och sätter fart mot dörren, på jakt efter de perfekta julklapparna.

 

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2016-12-25 13:25:46

Det var en jättebra och spännande berättelse, skulle det stå. ;)

Svar: Åh, vad glad jag blir att du tyckte om den! :D
themortalinstruments.webblogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej