Julkalender 2017 - Lucka 20

Publicerad 2017-12-20 19:39:42 i Julkalender,

20 December och dags för lucka 20 i årets julkalender. Har ni missat någon av de tidigare delarna hittar ni dem som vanligt via länkarna: Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Del 8 | Del 9 | Del 10 | Del 11 | Del 12 | Del 13 | Del 14 | Del 15 | Del 16 | Del 17 | Del 18 | Del 19
 
-----------------------------------------------------------
Del 20

”Om du inte hjälper mig är det ute med dig, din pojkvän och er mörkhåriga vän.” Säger demonen och drar med Clary längre ner genom korridoren. Han verkar inte ha märkt den kalla vind som precis svepte förbi dem. Jag hoppas Simon är här och kan hjälpa mig, tänker Clary.

Som på hennes befallning kommer Simon runt hörnet och stannar framför dem. Han lägger armarna i kors och står bredbent.

”Och vem är du?” Frågar demonen Simon. ”Ännu en skuggjägare? Kryllar det av er i den här byggnaden?” Demonen vinkar med handen åt Simon att flytta på sig.

”Jag är ingen skuggjägare” Säger Simon.

”Det spelar mindre roll för mig.” Demonen föser undan Simon. ”Flytta bara på dig, vi behöver komma till ett större utrymme.”

”Vad skall du göra med mig?” Frågar Clary medan demonen drar med henne genom korridoren. När de svänger runt ett hört står Simon åter framför dem och demonen stannar tvärt. Han tittar bakom dem och sedan rakt mot Simon igen. ”Hur kom du dit så fort?”

”Jag sa ju att jag inte är en skuggjägare. Jag är en vampyr.” Innan Clary hinner blinka har Simon satt sina tänder i demonens hals. ”Vad ända in i…” Säger demonen som släpper taget om Clary och drar bort Simon från sin hals. ”En vampyr. Den värsta sorten av nedomvärldare. När jag väl fått mina krafter skall jag utrota inte bara skuggjägarna, utan även vampyrerna. Ni är inget annat än en plåga för oss andra.” Demonen tar fram en klo och för in den i Simons hals. Simon skriker till och gröna ådror syns på Simons hud. Clary försöker springa fram till honom, men stoppas av demonen. ”Om du vill ha din vampyrvän tillbaka, skall du hjälpa mig att skapa en portal till Magnus Bane. Din vampyrvän har inte mer än en timme innan hans blod är helt förgiftat.”

Clary tittar argt på demonen innan hon stänger ögonen, öppnar dem sakta och tar fram sin stele. Hon håller den framför sig och börjar rita en runa i luften framför dem. Demonen slänger iväg Simon när ett stort hål liknande en spegel plötsligt framträder där runan precis var. Demonen ställer sig framför portalen, tittar en gång på Clary och frågar ”Kommer den ta mig till Magnus?”

Clary nickar till svar ”Bara du tänker på honom när du kliver in.”

Demonen tar ett steg framåt, tvekar och kliver sedan igenom portalen. Så fort demonen är igenom skyndar sig Clary fram till Simon som ligger på ryggen några meter bort. ”Simon, det är okej. Jag är här.”

”Clary? Jag är…”

”Jag vet. Vi skall lösa det här. Du har någon slags gift i kroppen.”

Simons ögon blir stora som tefat och han försöker säga något mer till Clary men i samma ögonblick kommer demonen ut genom portalen igen med Magnus i släptåg. Magnus ser mycket sjukare ut än när de lämnade honom för bara någon timme sedan.

”Du kan stänga portalen nu.” Säger demonen och går iväg med Magnus.

”Vart skall du ta honom?” Frågar Clary och ställer sig upp. "Vart för du Magnus?"

”Det skall du inte bry dig om.”

”Men Simon då? Du lovade att du skulle hjälpa honom om jag skapade en portal till dig.”

Demonen står med ryggen mot Clary och Magnus hänger som en säck bredvid honom. ”Ja, jag gjorde visst det.” Demonen släpper ner Magnus på golvet och vänder sig till Clary. ”Men jag sa inte när jag skulle hjälpa honom.”
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej