Julkalender 2017 - Lucka 16

Publicerad 2017-12-16 08:00:00 i Julkalender,

16 December och del 16 i årets julkalender. Har ni missat någon av de tidigare delarna hittar ni dem som vanligt via länkarna: Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Del 8 | Del 9 | Del 10 | Del 11 | Del 12 | Del 13 | Del 14 | Del 15
----------------------------------------------------------
Del 16

”Jag är inte säker på att det här är rätt.” Viskar Simon. ”Borde vi inte vända om?”

Simon följer efter Izzy som sakta går utmed ena väggen. ”Varför skall vi vända om? Alec sprang ju åt det här hållet.” Säger Izzy och tittar försiktigt in i ett rum där dörren står på glänt.

”Men vi vet ju inte med säkerhet att det var åt just det här hållet?” Fortsätter Simon. ”Alec kanske sitter i något rum åt andra hållet och blir uppäten just nu.”

Izzy som får syn på Alec, drar sig snabbt tillbaka ”Sluta larva dig Simon, för jag har precis hittar Alec.” Izzy tittar snabbt in i rummet igen. ”Han sitter där inne, omringad av demoner.”

”Av demoner?” Frågar Simon

Izzy nickar till svar. ”De som jagade honom genom korridoren.”

”Men vad vill de med Alec? Jag tyckte Jace sa att de skulle äta upp Alec. Så varför gör de inte det då?”

”Inte en aning. Men det finns väl bara ett sätt att ta reda på det.” Izzy tar ett kliv och trycker upp dörren med handen.

”Izzy.” Skriker Simon viskande och tittar in i rummet precis när en av de små demonerna får syn på Izzy. Demonen höjer på sina svarta ögon och pekar på henne. Demonen viskar något till de andra som också vänder sig mot Izzy. Piskan åker sakta ner för hennes arm och in i hennes hand. Hon höjer piskan över demonerna och snärtar till med den och den ringlar sig runt midjan på en av dem.

”Izzy!” Utbrister Alec. ”Ge dig iväg.”

”Alec?” Säger Izzy frågande och drar till sig demonen med piskan. ”Vi är här för att rädda dig.”

”Jag behöver inte räddas.”

”Men du… när du sprang förbi oss trodde vi att du var jagad.” Izzy tittar förundrat på Alec som sitter på golvet mitt i rummet, med sina händer bakbundna. ”Alec, vad är det som pågår?” Izzy tar några steg längre in i rummet.

”Jag… jag gör det här för att kunna rädda Magnus.”

”Hur kan det där rädda Magnus? Du har dina händer bundna och du sitter omringad av demoner.” Säger Izzy bedjande. Demonen som hon slingrade piskan runt försöker ta sig fri genom att dra i hennes piska och hon drar den närmare sig själv. ”Om ni inte släpper min bror, dör er bror… vän, eller vad han nu är. Förstår ni?” Säger hon till de små demonerna som står i en ring runt Alec.

”Izzy nej. Döda den inte.”

”Alec?! Jag förstår inte vad du pratar om.”

”Izzy de kan hjälpa mig att rädda Magnus. De vet vad skepnadsskiftaren har gjort med honom. Men jag måste låta dem göra något först.”

”Vad?” Izzy håller ett hårt tag om den lilla demonen som sprattlar med sina små ben.

”Jag måste låta dem äta av mig.”

Izzy spärrar upp ögonen och släpper ner den lilla demonen på golvet. ”Äta hur mycket av dig?”

”Den lilla detaljen har vi inte kommit till än.”

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej