Julkalender 2017 - Lucka 19

Publicerad 2017-12-19 16:20:13 i Julkalender,

Dags för lucka 19 i årets julkalender. Har ni missat någon av de tidigare delarna hittar ni dem som vanligt via länkarna: Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Del 8 | Del 9 | Del 10 | Del 11 | Del 12 | Del 13 | Del 14 | Del 15 | Del 16 | Del 17 | Del 18
-------------------------------------------------------------------
Del 19

”Om du inte vill döda Magnus, varför har du då förgiftat honom?” Frågar Jace demonen.

”För att han skall bli svag och för att bli frisk igen genom mitt botemedel, så måste han överlåta sina krafter till mig.” Demonen ler ett stort leende mot Jace och Clary.

”Så du tänker locka hit Magnus för att få honom frisk?”

”Något i den stilen. Jag hade tänkt skicka ut mina tjänare, men så tänkte jag att jag kan byta Magnus mot dig och din kompanjon. Mycket lättare för alla parter.”

Jace tittar på demonen innan han säger. ”Genomtänkt av dig. Men du har inte märkt att jag inte är här med den kompanjon som du kidnappade?”

Demonen tittar först förundrat på Jace innan han snabbt flyttat blicken till Clary. ”En ny skuggjägare? Hur har hon hittat dig?” Demonen kommer emot Jace med utsträckt hand och sätter fingrarna runt Jace hals och lyfter upp honom. ”Ni skuggjägare är inget annat än avskum, satta på denna jord för att förhindra sådana som mig att bli för mäktiga.” Demonen klämmer åt hårdare runt Jace hals och Clary ser att han kämpar mot varje instinkt för att inte visa för demonen att han håller på att kväva Jace. ”Jag kommer inte gråta en enda tår efter att jag har klämt ut minsta lilla livstecken från dig.” Säger demonen när han trycker upp Jace mot ena väggen och för in sin tumme i Jace hals så att Jace svimmar och trillar ihop i en hög på golvet.

”Jace.” Utbrister Clary och skall springa fram till honom när demonen tar tag om Clarys arm.

”Vart är du på väg, lilla skuggjägare?” Säger demonen och tittar på Clary. ”Du kan glömma att rädda din pojkvän. Han är inte död. Men han kan bli om du inte hjälper mig.”

När Clary inte säger något drar demonen med sig henne ut i korridoren. Det sista hon ser av Jace är att han ligger på golvet vid väggen.

”Vilket sammanträffande att just du skulle komma och rädda din pojkvän.”

”Vad menar du?” Frågar Clary innan hon hinner tänka sig för.

”Jag vet allt om er sort och om dig självklart. Den lilla rödhåriga skuggjägaren med speciellt änglablod som kan skapa runor. Varför tror du jag kidnappade din pojkvän?”

”För att byta honom mot Magnus!”

”Ha!” Säger demonen och skrattar högt. ”Det var min första plan. Men sedan såg jag dig och fick en ännu bättre plan.” Demonen stannar Clary mitt i korridoren men håller fortfarande ett stadigt tag om hennes händer. ”Du kan hjälpa mig att ta mig till min bror.” Demonen vänder Clary så att hon tittar rakt mot honom. Hans ögon lyser av förväntan när han fortsätter. ”Med din hjälp behöver inga skuggjägare dö. Det är väl det du vill?”

Clary tittar bara på demonen men säger inget.

”Okej, det verkar som vi förstår varandra. Jag vill att du skapar en portal åt mig så att jag kan hämta Magnus Bane och sedan få honom att ge mig hans krafter.”

Clary flyttar blicken ner i golvet när hon känner en kall vind som blåser förbi henne. Hon flyttar blicken, ler åt demonen och säger. ”Jag kommer ALDRIG hjälpa dig.”

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej