Julkalender 2014 - Lucka 13

Publicerad 2014-12-13 10:00:00 i Julkalender,

Hoppas att ni alla har en bra lucia. Dags att öppna lucka nummer 13.
I dagens lucka får ni några bilder på Simon från City of Bones/Stad av Skuggor.
 
 
 
 
 
Ni får även del 13 av fanficen. De tidigare delarna hittar ni som vanligt via länkarna.

Alec och Izzy samlar ihop tomma påsar och kartonger som har innehållit julpynt och går ut med det i den långa korridoren.

 

Det är helt tomt i korridoren och Izzy hör bara deras fotsteg när de går till soprummet.

 

”Izzy. Vi måste göra något för att ta oss härifrån.” Säger helt plötsligt Alec och slänger kartongerna som han burit på, bland annat skräp inne i soprummet.

 

”Jag vet. Men det verkar inte finnas något som vi kan göra. Demonen kommer inte att låta oss gå, som den gjorde med Magnus, med tanke på att Magnus inte har kommit tillbaka än som han lovade.” Säger Izzy och stänger dörren till soprummet. Hon vänder sig till sin bror och skall precis säga något när de hör röster som kommer från ett av rummen bredvid dem.

 

De smyger tyst närmare och får se några demoner som står i rummet. Dem har händerna fulla med julpynt och glitter och verkar inte veta vad de skall göra av det.

 

”Det var som demonen sa, de andra demonerna har tydligen ingen aning om vad de skall göra med julpyntet.” viskar Izzy.

 

”Hallå, vad håller ni två på med?”

 

Alec och Izzy vänder sig om och får se demonen stå bakom dem, den är fortfarande klädd i tomtedräkt och har en massa julkulor i händerna och i fickorna.

 

”Hallå, kom hit. Stå inte bara där och smyg.”

 

Alec och Izzy ser på varandra och går tillsammans fram mot demonen, när de hör att stora dörren till institutet plötsligt slås upp. Demonen och Alec och Izzy skyndar alla tre till dörren.

 

När de kommer fram ser dem att en massa demoner har stormat in i institutet och har samlats framför stora dörren. De står i två stora klungor och stirrar på Alec, Izzy och demonen när de kommer fram till den stora trappan som leder ner till dörren.

 

”Vad gör ni här.” Utbrister plötsligt demonen i tomtedräkt som står bredvid Alec. ”Ni skall inte vara här. Ni skall väl vara där ute och göra vad det nu är som demoner gör. Inga mondäner fattar någonting. Gå och gör vad ni vill, men var inte här inne och stör oss.” Demonen viftar med armarna och några av julgranskulorna flyger iväg ner för trappan.

 

En av demonerna nedanför trappan tar upp en av julgranskulorna som rullat fram till dess fötter. Demonen tittar på kulan innan den lyfter huvudet och tittar på demonen vid Alec. ”Vi vill också fira jul. Vi har rätt till det. Lika mycket rätt som du har.” Säger demonen nedanför trappan och börjar att gå upp för trappan mot Alec, Isabelle och demonen.

 

”Stanna där du är.” Säger demonen vid Alec. ”Vi vill inte ha bråk här. Det skall vara lugnt och julstämning här inne. Stanna säger jag.”

 

Demonen stannar inte, utan fortsätter uppför trappan. Den kommer närmare och närmare och Izzy tar ett steg närmare trappan. Hon ställer sig framför Alec och demonen och tar fram sin piska.

 

”Kom inte närmare” säger hon. ”Jag är en skuggjägare och vet hur man slåss mot demoner. Du vet vad som kommer att hända om du tar dig upp hit.”

 

Demonen stannar och tittar på Izzy. Den slänger ner julkulan för trappan innan den säger: ”Jag vet nog vem du är, Isabelle Lightwood. Jag vill inte slåss med dig. Ingen av oss vill slåss med varken dig eller din bror. Vi är bara här för att vi vill fira jul. Precis som demonen som står bakom dig. Varför skall inte vi få kunna fira jul om nu den där får det?” Säger demonen och pekar på den demon som står bredvid Alec.

 

”Jag får fira jul. Jag har rätt till att fira jul. Varför skulle inte jag få kunna uppfylla mina drömmar, när jag har låtit så många mondäner få sina drömmar uppfyllda. Min högsta dröm är att fira jul. Den drömmen är på väg att gå i uppfyllelse. Ingen av er skall komma in hit och förstöra mina drömmar.”

 

”Varför skall du bestämma över oss? Vem har gjort dig till chef?”

 

”Jag har gjort mig till chef. Varför skulle jag inte vara chef?”

 

”Varför skulle inte vi få vara här inne också?”

 

De två demonerna ser på varandra tills demonen med tomtedräkt vänder sig om och går tillbaka upp för trappan.

 

”Ok, visst. Men då får ni håller här inne i hallen. Jag vill inte ha er i de andra rummen där vi precis har pyntat.” Säger demonen och vänder sig om.

 

Demonen i trappan vänder sig också om och ropar till demonerna nedanför.

 

”Han vill inte ha oss här. Dags att vi tar vad som är vårat.”

 

Alec och Isabelle ser på när ett stort gäng med demoner stormar upp för trappan och demonen med tomtedräkt flyr längre in i institutet.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej