Julkalender 2014 - Lucka 8

Publicerad 2014-12-08 10:00:00 i Julkalender,

I lucka nummer 8 av julkalendern får ni ett gäng med intervjuer med Cassandra Clare.
 
Ni får även del 8 av fanficen. De tidigare delarna kan ni läsa via länkarna:


Jace öppnar sakta dörren till institutet och kikar in. Korridoren bakom dörren är helt tom och han vinkar in de andra.

 

Magnus och Izzy bär in Alec och lägger honom på golvet innanför dörren.

 

”Vad skall vi göra nu? Bara leta efter demonen eller?” Frågar Clary och ser på Jace.

 

”Den kan vara vart som helst. Institutet är ju ganska stort.”

 

”Så stort är det väl ändå inte.” Säger en röst bakom dem.

 

Jace, Clary, Simon, Magnus och Isabelle vänder sig om och får se en demon som står några meter bakom dem. Demonen är klädd i tomtedräkt och har julgranskulor i händerna.

 

”Jag vet inte hur stort ni tycker att det är, men jag tycker nog att det är ganska litet ändå. Alla demoner här inne gör det ganska trångt.” Demonen kommer närmare dem och skrattar. ”Vad är det för fel på den där?” Frågar demonen och pekar med en julgranskula på Alec som ligger på golvet.

 

”Den där, har blivit skadad av den magi som du har satt runt institutet.” Säger Izzy argt.

 

”Chilla ner lite, lilla tjejen. Jag har inte gjort någon magi. Jag är bara här för att fira jul. Magin överlåter jag åt dem som kan det. Jag bryr mig bara om tomtar, julgranar, fina ljus och glitter och pynt och allt underbart som hör till julen.”

 

”Om inte du har gjort någon magi, vem är det då som har gjort magin som ligger runt institutet?” Frågar Jace.

 

”Vilka jobbiga frågor ni ställer. Kan ni inte bara vara glada att jag har tillåtit er att komma in hit istället.” Suckar demonen.

 

”Varför har du tillåtit just oss att komma in hit? Ingen annan kan komma in.” Säger Magnus.

 

”Jag behöver er hjälp. Alla demoner här inne förstår inte alls hur julen skall fira. De har aldrig firat den förut. Ni skall få hjälpa mig att pynta hela det här stället. Pynta med glitter och sådana här fina kulor och stora julgranar och allt skall bli rött, grönt och guldigt. Så vackert.”

 

”Menar du att vi skall stanna här. Att du håller oss fångade här för att vi skall hjälpa dig att pynta HELA institutet inför jul?” Frågar Simon.

 

Han ser på Clary och Jace som bara tittar på demonen som att de inte kan tro på det som den säger.

 

”Varför skulle jag inte få kunna det? Jag har lika stor rätt att fira jul som ni har. Men ni firar väl inte ens jul. Ja, jag vet att ni är skuggjägare. Eller några av er i alla fall.”

 

”Vi firar jul och vi vill ha snön tillbaka.” Säger Clary och pekar på sig själv och på Simon, som nickar för att visa att han håller med Clary.

 

”Varför var snön tvungen att försvinna? Och varför var ni tvungna att göra så att alla människor går i trans?” Tillägger Simon.

 

”Om inte vi får fira jul så skall inte någon annan heller få fira jul.” Svara demonen. ”Kom med mig, vi måste pynta granen. Jag har den inne i det stora rummet där borta. Kom nu då.” Säger demonen och börjar gå mot rummet. Den vänder sig om tittar på Clary och Simon som börjar att gå efter demonen.

 

”Vad skall vi göra med Alec? Vi kan inte bara lämna honom här!” Utbrister Isabelle och stoppar Magnus innan han hinner att följa efter Clary och Simon.

 

”Vi får väl nog ta med honom. Jag sköter det.” Säger Magnus och säger en ramsa som får Alecs kropp att börja sväva ovanför golvet.

 

Magnus styr Alecs kropp efter dom andra in i det stora rummet.

 

I mitten av rummet står en jättehög gran, runt granen står minst tio olika stora lådor som är fulla till bredden med julgranspynt.

 

”Tada, välkomna till ert nya hem. Ingen av er kommer härifrån fören ni har hjälp mig att få upp allt detta i granen. Det kommer att bli den finaste granen i hela New York.”

 

”Det kommer att bli den enda julgranen i hela New York” Viskar Simon till Clary. ”Ingen annan i New York har ju en tanke på att det är jul.”

 

”Ni två, sluta viska och börja pynta. Allt skall vara fint och skinande och juligt.” Säger demonen och går fram till en av lådorna och tar upp en mindre låda med en massa röda julkulor.

 

Clary och Simon ser på varandra innan de tar några steg framåt till en låda. Jace, Magnus och Isabelle går fram till en av de andra lådorna och börjar plocka upp julpyntet.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej