Shadowhunters 3x11 - "Lost Souls"

Publicerad 2019-02-26 10:00:00 i Shadowhunters,

Missa inte att se premiären av Shadowhunters säsong 3B som nu finns på Netflix!!
 
Överlag så tyckte jag att det var ett helt okej avsnitt. Även om det som vanligt har tryckts in alldeles för mycke information så man hinner inte med att uppfatta allt som de ger oss med ledtrådar och karaktärer hit och dit.
 
En karaktär som jag tyckte att de kunde ha skippat var Iris. Det måste ha funnits någon annan storyline som involverade Magnus och hans krafter som inte hade med Iris eller Madzie att göra. Vad var det som de ville visa oss egentligen med det? Var det bara ett sätt för Magnus att inse att han måste klara sig utan sina krafter? 
Eller var det för att leda oss in på klaven och deras tortyr? Är det verkligen klaven som har någon hemlig tortyrgrupp, fast Jia sa att de inte alls torterar sina fångar? eller var det några helt andra som torterade feen i slutet? Förhoppningsvis får vi väl svaret snart.
 
Jag antar att jag måste nämna Jonathan. Vad tyckte jag egentligen om honom? I vissa stunder var han en snäll och nästan kärleksfull bror medan han i nästa stund mer liknade en sykopat som inte ville något annat än att döda Clary.
Luke Baines är helt okej som Jonathan just nu, men det är svårat att efter bara ett avsnitt säga om han spelar rollen bra eller inte.
 
Någon som störde mig till max var att lägenheten som de befann sig i var Lilith lägenhet?! Alltså... varför har de gått ifrån Cassandras storyline med att de skall vara i Valentines lägenhet? Men visst på ett sätt verkar det väl troligt att de är i Liliths, med tanke på att det var i den som de var i sist, innan Lilith förvisades till Edom eller hur jag skall förklara det. Men jag hade hellre sett att det varit Valentines för att knyta an till original historien liksom.
 
Och även att Jonathan och Clary är bundna till varandra. Vad hände med att det var Jace och Jonathan som i boken? I vilket fall som helst så kan inte Clary döda Jonathan. Jag hoppas verkligen att manusförfattarna har en bra plan för detta. Och att vi kommer att få se Jace tillsammans med Clary och Jonathan i lägenheten. Och att de har plockat in en hel del från boken med allt ifrån att hitta adamas till att skapa en ny bägare till att Jonathan vill skapa en egen armé av mörka skuggjägare. (Lost Souls - förlorade själas stad är en av mina favoritböcker i serien så ni kan tro att jag har åsikter när de går ifrån originalet)
 
Det var härligt att se syskonen Lightwood göra ett uppdrag tillsammans - med att fånga in Iris. Gärna mer av sånt i kommande avsnitt.
 
Jag måste väl också nämna Simon och hans försök att bli av med Cains märke. Helt förståeligt att han vill bli av med efter att han tror att han dödat Clary för att han har det. Men det känns som att den resan han skall ge sig in på för att hitta denna uråldriga vampyr som kan hjälpa honom kommer att led in honom på en resa som kommer att förändra Simon. Och det kommer troligen även bli starten på Sizzy som vi väl alla har längtat efter, eller?!
 
Jag måste avsluta denna lilla tankesmedja med att säga att jag störde mig lite på Jace. För mig har han alltid varit den starka skuggjägaren som inte kan acceptera att någon han älskar är död. Så att han bara skulle sätta sig på Clarys rum och gråta kändes fel. Han borde väl ha gjort allt han kunnat för att hitta Clary och inte bara acceptera att hon är död.
Men det var som att de ville vissa att Luke är den som bryr sig mest om Clary och som inte kan tro att hon är död, för att han är polis, eller vad?! Men jag är i vilket fall glad att någon letar efter henne, även om jag inte riktigt hängde med i alla ledtrådar som Luke visade Jace.
 
Överlag är jag glad att serien är tillbaka även om det är trist att det är så få avsnitt kvar. Detta var ett ganska bra avsnitt så det får 4 runor.
 
 
Ni får gärna komma med era kommenterer om avsnittet och glöm inte att lägga eran röst på hur bra ni tyckte att avsnittet var.
 

Kommentarer

Postat av: Mariah

Publicerad 2019-02-26 23:11:40

En hyfsad början. Var ju väldigt känslosamt att se alla gå igenom sorgen efter Clary och det blir ju påtagligt att de gör det på olika sätt. Vet inte riktigt om den Jace jag kommer ihåg från TMI skulle gå så långt som att försöka döda sig själv dock, vara dumdristig.. visst. Var härligt att se att Luke inte gett upp hoppet. Simon.. alltså Alberto spelade sjukt bra, såklart han är helt förstörd.
Hmm, men Magnus.. kan fortfarande inte gå vidare efter det att han förlorade krafterna - det var ju visserligen på väg att hända i boken också.. men Simon offrade sig istället right? Men heh.. det där med eyelinern.. welcome to the world of the mundanes. Malec är söta som "föräldrar" år Madzie, men hela detta kring att Iris flytt och ville åt henne kändes som ett ganska onödigt utlägg. Kanske var det mest ett sätt att knuffa Magnus i en riktning där han accepterar det som hänt och går vidare.. but honestly, we want him to have his powers back.
Vet inte vad jag tycker om Luke Baines som Jonathan än, han verkar ju genuin i en sekvens och något skvatt galen i nästa och det är väl typ som så man kan beskriva brodern Morgenstern, antar jag... får se vad som mer tillkommer. Hoppas ännu på ett så likt slut som möjligt. Det borde ju Freeform trots allt kunna leverera (eller inte..).

Kommentera inlägget här
Publiceras ej