Shadowhunters 2x10 - By the Light of Dawn

Publicerad 2017-03-07 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

Mittsäsongsfinalen av Shadowhunters finns nu att se på Netflix.
 

Jag kommer i denna recension att skriva en hel del om handlingarna i böckerna, så har ni inte läst böckerna kan något av det som jag skriver vara spoilers för er! Vill ni inte veta vad som kommer att hända i böckerna om ni mot förmodan inte har läst dem, så borde ni inte läsa denna recension.

 

Det här var ju helt klart ett av de bättre avsnitten den här säsongen. Troligen för att handlingen inte kretsade om en massa saker utan de hölls sig till endast några få. - Valentine har tagit svärdet till institutet och vi måste se till att förhindra honom från att aktivera det.

Sen hände det ju iofs. en hel del andra saker och en massa saker från böckerna! Äntligen kände jag, även om jag var lite missnöjd över hur en del av de händelser som sker i böckerna inte skedde på samma sätt i serien. Jaja, som vanligt så vet jag att de inte kan göra på samma sätt, men ändå… antar att vi får vara nöjda över att de valt att ta med några händelser i alla fall.

Det som jag främst syftar på är ju givetvis att Simon drack blod från en skuggjägare. Fatta att jag skrek rakt ut när han drack från Clary "Nej, det är ju fel… det skall vara Jace blod," snacka om förvåningen när det verkligen var Jace. Så lättad men ändå så förbannad på att de använt runan för att göra sig till någon annan IGEN!!

Frågan är ju nu om Simon även kommer att få märket i pannan. Hoppas i alla fall på det... det är ju en stor del av handlingen i böckerna som berör märket.

 

Någon mer som reflekterade över och förvånades över att Madzie skjutsade in Alec i hissen innan hon dödade (eller vad hon nu gjorde) de andra skuggjägarna. Alltså hade Valentine sagt åt henne att inte skada Alec, eller var det bara en ren tillfällighet att hon gjorde det?

Visst, han är en av huvudpersonerna och rimligen kan de inte döda honom ännu,  men ändå. Han är väl ingen speciell till Valentine, förutom att Alec är Jace parabatai och om han dör så kommer ju Jace typ ha ont och bli förbannad på Valentine för att han dödade Alec. Okej, det kanske är en av anledningarna, eller? Kändes bara lite märkligt att det var just Alec och ingen mer skuggjägare som hon kastade in i hissen.

 

Var det en tillfällighet att Valentine valde att aktivera svärdet i just institutet? Han måste ju ha vetat att det kommer att bli invaderat förr eller senare av de som är emot honom.

Som jag skrev efter förra avsnittet, så var det ganska smart av honom att kidnappa just Simon, då Valentine självklart visste att Clary skulle försöka rädda honom och Valentine behöver Clary till att aktivera svärdet.

Men alltså… hur långt fram har Valentine tänkt? För det verkade som att han var helt säker på att Jace skulle vara den som aktiverade svärdet. Speciellt efter det att Valentine hade ljugit för Dot och sagt att Jace skulle förstöra det på grund av att han har demonblod.

Alltså Valentine verkar ju veta ALLT som kommer att ske. Är det för att det är han själv som sätter alla bollar i rullning och att han är så smart så att han även kan förutse allt som kommer att hända. Detta verkar ju hända gång, efter gång, efter gång. Någon gång måste han ju ha fel, eller?

 

Någon som kommer ihåg om vi i serien har fått reda på vilka de dödliga verktygen är? Alltså har någon förklarat och sagt att de är tre - bägaren, svärdet och spegeln? Bägaren fattar vi ju från säsong 1 och nu nämnde Jace svärdet och att de skall föra hem det till dit det hör hemma (hos Tystbröderna). Men har någon sagt nått om spegeln? Eller tror ni att de inte vill avslöja något om den ännu? Att det kan vara den som 2B handlar om?

 

Izzy och Raphael verkade ju vara ett par igen i början av avsnittet, tillsdess att Izzy insåg att Raphael ljög för henne och gömde hennes telefon. Hon verkar ju i alla fall inte längre vilja att Rapahel skall suga hennes blod, äntligen. Hon har väl nu då insett att hon måste avvänja sig själv och inte medhjälp av Raphael.

 

Jag blir fortfarande inte klok på Aldertree… Han hjälper Alec att döda cirkel-medlemmar. Han försöker hjälpa Alec att komma in i institutets datasystem, även om det inte fungerade. Och han berättar för Alec om Eva - varulven som han älskade och sedan var tvungen att döda. På ett sätt kan man väl förstå honom, att han inte gillar nedomvärldare, men ändå, alla är ju inte lika. Det är ganska irriterande att man inte vet vad hans slutmål är och vilken sida han egentligen är på. Men det borde väl vara på "den goda sidan" med Alec och Jace etc. Det verkade ju så på slutet i alla fall när han pratar om olika utpressningstekniker som de skall använda på Valentine för att få reda på vart svärdet är.

 

Det var intressant att se att när alla nedomvärldare insåg att Valentine och inte Clary är deras gemensamma fiende att alla slöt upp utanför institutet. Även om de inte var säkra på att de gjorde rätt, men de verkade lita på att Luke i alla fall hade rätt. Vi fick äntligen se lite flera feer tillsammans med Meliorn och flera varulvar, som ju dock tyvärr dog, stackars Alaric - han var ju Lukes högra hand.

Det var ju rätt uppenbart då också att Simon inte skulle dö när Valentine höll upp svärdet. - skuggjägareblodet blandat med ängelblod som han nu har i sina ådror som ju även gör att han är den enda vampyren i världen som kan vara ute i solljus. Antar att de kommer att ta upp det i 2B, där Simon kanske även blir utnyttjad av andra vampyrer på grund av detta.

 

Antar att det inte heller var någon tillfällighet att Simon "räddade" Clary precis innan hon skulle röra vid svärdet. Annars hade ju Jace aldrig gjort det och då hade han inte fått reda på, eller ens trott på att han inte är Valentines son och inte Clarys bror… vilket jag personligen tycker att de kunde ha väntat med ännu längre. Till typ säsongsavslutningen av säsong 2.

När nu Sebastian kommer till institutet i 2B och även om det låter sjukt, så vill jag ju att något av det som händer i böckerna även borde hända i serien. Som att Clary blir typ kär i Sebastian, för hon vet ju inte vet att han är hennes bror, hon tror ju att Jace är hennes bror.

Hur mycket jag än vill att Jace och Clary skall bli tillsammans så är ju ändå det faktum att Clary och Sebastian en kort stund "är tillsammans" en ganska stor grej i böckerna och något som formar Clary som person.

Nu i serien kommer det ju bli annorlunda, helt klart beroende på när Jace tänker berätta för Clary att de inte är syskon. Det vet vi ju inte när det kommer bli - om det blir i första avsnittet när serien är tillbaka eller om vi måste vänta några avsnitt.

Men allt brukar ju hända så fort i serien, så vi behöver nog inte vänta så länge antar jag.

 

Vi fick nu äntligen se mer av Clarys kraft av att kunna skapa nya runor. Vad gjorde runan egentligen? Avaktiverade den svärdet så att det inte kunde användas till att döda nedomvärldare, eller vad? Clary verkade ju även ha blivit bränd eller något av svärdet. En ren tillfällighet eller inte!?

 

Malec!! Måste ju bara nämna Malec som äntligen sa till varandra att de var kära i varandra. Så underbart. Behövs lite kärlek som kommer att vara för evigt (hoppas jag) och ett par som jag helt klart accepterar.

Tillskillnad mot Simon och Clary som jag fortfarande har svårt för. Jag gillade dem som bästa kompisar och jag tycker absolut att Kat McNamara och Alberto Rosende har kemi, men att se dem som ett par är bara konstigt på något vis. Jag vet inte om det har med att jag egentligen vill ha Clary och Jace som ett par, eller om det beror på något annat som jag inte kan sätta fingret på.

 

Kat McNamara hade utlovat att avsnittet skulle sluta med en rejäl cliffhanger. Men jag blev ganska besviken måste jag säga. Jag hade ju förväntat mig att i alla fall någon skulle ligga för döden, eller att någon av skuggjägarna skulle sticka ett svärd i någon eller få ett svärd i magen eller nått liknande… men det enda vi fick se var någon (Sebastian helt klart) som bara gick iväg med svärdet. Hade sjukt höga förväntningar på slutet, men det föll tyvärr bara platt för mig.

 

Men jag ser helt klart framemot avsnitt 2x11 då vi för första gången troligen kommer att få träffa Sebastian. Lite trist att vi måste vänta så många månader bara. Nedräkning igen kanske? ;)

 

Det här är nog den längsta recension som jag har skrivit hittills. Har ni läst så här långt, så får ni gärna slänga in en kommentar om vad ni tyckte om avsnittet. Förutom slutet så tycker jag att det var ett helt okej avsnitt som får 4 runor.


 
 
Rösta gärna på hur bra ni tyckte att avsnittet var.
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-03-08 18:04:23

Hur bra är böckerna? Förstörs serien om man läser dom? Blir Jace och Clary tillsammans igen?

Svar: Böckerna är jättebra! Jag tycker inte alls att serien förstörs av att man läser böckerna då det händer helt olika saker i dem. Vissa saker är lika men det mesta har de ändrat i serien.
Ja, Clary och Jace blir tillsammans i böckerna efter att de fick reda på att de inte var syskon! ;) Hoppas nu givetvis att de även kommer att bli tillsammans i serien med.
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Sandra

Publicerad 2017-03-09 11:50:08

Riktigt bra avsnitt tycker jag! Fast eftersom jag har läst böckerna (daah) så kändes det nästan lite tråkigt eftersom jag kunde räkna ut redan innan detta avsnittet, p.g.a. titeln att det skulle handla om att Simon får märket, medans en kompis som jag ser serien med som inte har läst böckerna, satt som på nålar hela avsnittet och trodde Simon skulle dö, hehe.
Här kommer diverse tankar i vanlig ordning;
1. KAN INTE MED att Simon och Clary ska vara tillsammans! I böckerna kändes deras lilla romans eller vad man nu kallar det okej, men nu i serien gillar jag det verkligen inte alls. Jag vet inte vad det är men jag tror jag stör mig på Kats skådespel (Föredrar Lily Collins före Kat). Nåt är det iallafall och hoppas verkligen inte att de ska vara tillsammans länge till. Tyckte det vara ganska bra i förrförra (?) avsnittet när Simon och Maia höll på igen på Max fest, hehe, hade hoppats att Climon skulle ta slut där och då, men icke
2. ÄLSKAR ISABELLE!!!! <3
3. Älskar Malec <3 Det kändes så bra i mitt fangirlhjärta, men hade nog allt tyckt det var lite roligare om det hade hänt något med Magnus i och med att han är nedomväldare, så Alec kunde vara lite ledsen, så hade deras reunion i slutet blivit ännu starkare. Kanske elakt att tänka så, menmen
4. Hoppas att Simon kommer få samma "problem" (eller vad man nu ska kalla det) med sitt märke som han fick i boken, med att flera olika vill "ha" honom, och allt detdär som hände sen. Hoppas att serien inte går för fort fram med allt osm har med märket att göra, jag gillar det
5. Är taggad på Sebastian men vad var det för tramsig scen i slutet, hahah? Och det MÅSTE bli som i böckerna med Clary och Sebastian, annars blir jag sur. Är fortfarande irriterande på Ithuriel, och det hade vart SÅ mycket bättre om dom hade hittat honom i husets källare (?), än att de hittade honom ståendes med typ BOMULLSVINGAR! pls
6. Vad hände egenltigen med Magnus och Madzie? Vad kommer hända med Madzie nu när Valentine är gone??
---
Det var nog alla tankar jag har, som vanligt, rätt osammanhängade men älskar att skriva av mig!

Svar: **Håller med, titeln var ganska uppenbar för de av oss som läst böckerna. **Åh, tur att jag inte är ensam om att INTE gillar Simon och Clary. Håller med om att de är ett helt okej par i böckerna, men inte alls i serien (vilket ju är lite märkligt). Så himla svårt att sätta fingret på vad det är som gör det också, verkar det som.

**Hur kan man inte gilla Izzy?? Hon var ju så bad-ass i avsnittet med piskan och allt :D
**Kan faktiskt hålla med om att det hade varit (roligare är väl fel ord) men att något hade hänt med Magnus, som ju är nedomvärldare, för att göra deras reunion som du skriver starkare. Det kändes lite platt kanske man kan säga.
**Ja, jag hoppas, hoppas, hoppas också på att något skall hända med Simon när han får märket, för det hoppas jag också att han får. Och att han kommer att ha det i flera avsnitt och inte bara i 1 eller 2.
**Jag antar att de inte ville avslöja att det var Sebastian i slutet, även om det var uppenbart för bokläsarna... men det slutet alltså... så dåligt. Även om de som ligger bakom serien har skrivit på twitter att de tycker att det var ett JÄTTEBRA slut på avsnittet. Kan jag inte personligen hålla med om, men, men... Är verkligen spänd på att få se hur de kommer att introducera Sebastian och hur han kommer att vara med de andra karaktärerna. Mycket av det som händer med Sebastian i böckerna vill jag att de tar med i serien, även om det inte kommer att hända.
**Ithuriel kunde de absolut har gjort mer med, både med storyn och med hans utseende. Men budgeten är kanske tight...
**Jag hoppas att vi får se mer av Madzie. Jag tror Manus sa att han hade lämnat henne till Catharina. Det kan tyvärr vara det enda vi kommer att få reda på om henne. Nu när hon inte längre kan användas av Valentine, så länge han är fången hos Klaven, ser jag ingen anledning för dem att ha med henne i storyn längre. Om det inte visar sig att hon vet en massa som kan gynna skuggjägarna.
**
Återstår att se om typ 3 månader när serien kommer tillbaka. Vad skall vi göra till dess? ;)
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Sandra

Publicerad 2017-03-09 19:28:43

Smart det du skrev i slutet, Madzie kanske blir till skuggjägarnas fördel - Det hade vart en bra plot twist tycker jag, BRA idé!

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-03-09 23:23:12

Gud va bra att jag beställt böckerna nu då så hoppas dom kommer imon :D jag började kolla serien i söndags streckspel alla avsnitt hela natten man kan ju inget annat än att älska den! Men som ni båda skriver jag gillar inte Clary och Simon. Därför jag frågade om Jace och Clary blir tilammabs igen så jag har lite hopp ;) tack för en kanon sida här också skönt att läsa andras tankar med :) / Sandra

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-03-10 22:35:24

Jag tror Madzie inte gjorde Alec illa för att Alec var snäll mot henne när han träffade henne första gången.

Svar: Ah, så långt tänkte ju inte jag... Men så kan det ju absolut ha varit. Smart tänkt där ;)
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-03-11 20:38:15

Tycker helt klart att det ska bli nedräkning med några fina bilder på typ clace å alla de andra paren.

Vet du om det kmr komma en säsong 3????
snälla svara!!!!!!1

Svar: Kul att gillar idén med en nedräkning! Jag skall se vad jag kan fixa ihop för något! *
*
I nuläget vet jag INTE om det kommer en säsong 3, jag tror att vi måste vänta tills att 2B kommer igång. Jag läste någonstans att Freeform inte ger någon ny säsong till någon av sina serier innan säsongen är över. Då de kan utvärdera och se hur många tittare serien haft etc.
*
*
I nuläget får vi vänta helt enkelt.
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Anni-Li

Publicerad 2017-03-31 10:02:28

Jag kan bara inte komma över att jace redan vet att han och Clary inte är syskon. Två av mina favoritbitar i bok 3 är när de sover tillsammans innan jace ger sig av och i slutet av boken när de är ensamma på festen och pratar ut om att de inte är syskon. Hade så gärna viljat ha med det i serien.

Svar: Jag vet. Jag tycker också att det var alldeles för tidigt för någon av dem att få reda på att de inte är syskon. Det är ju det som bl.a. gör de tre första böckerna så bra att man egentligen inte vet om de är syskon eller inte. Även om jag inte direkt gillar seriens Simon och Clary tillsammans och ser hellre Jace och Clary, så hade jag gärna velat se flera stories med Jace och Clary tillsammans där de inte vet något och är typ hemligt kära i varandra istället. Får se hur många avsnitt det kommer att ta innan Clary också får reda på det. Kan ju alltid hoppas på att det tar några avsnitt iaf.
themortalinstruments.webblogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej