Shadowhunters 2A - Vilket avsnitt var bäst?

Publicerad 2017-03-14 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

Då det tyvärr inte finns något nytt avsnitt av Shadowhunters att titta på idag, tänkte jag ändå att ni skulle få en omröstning att svara på.
 
2A har ju i många avseenden varit betydligt mycket bättre än hela säsong 1, både när det kommer till manus, specialeffekter, karaktärer och seriens känsla. Den är mycket mörkare och passar bättre in med den känslan som för mig uppstår när jag läser Cassies böcker.
 
Givetvis så finns det ju även vissa saker som inte alltid varit bra och manuset kan bli bättre. Men jag är glad att de valt att ta med saker och händelser från böckerna, även om det är två helt olika medium och tv-serien är bara baserad på böckerna. Men som ett stort bokfan är det alltid extra kul när delar från böckerna får uttrymme i serien. Och lite extra kul är det när de även har med karatärsnamn etc. från Cassies andra böcker, främst The Infernal Devices, som förresten är min favoritserie av Cassies böcker.
 
Jag gillar att Alan Van Sprang (Valentine) har fått ett större uttrymme i serien i säsong 2A. Han är en sån fantastisk skådespelare, som jag har gillat ända sedan han var med i tv-serien Reign. Alan kom tyvärr inte alls till sin rätt i säsong 1 och vad gjorde han i Chernobyl? Jag har alltid stört mig på det. Så glad att de slopade den delen i 2A, och lät Valentine först vara på båten (precis som i böckerna. Men där händer betydligt mycket mer än vad vi fick se i serien) och sedan hålla till på diverse skumma platser.
Även om jag inte direkt gillar karaktären Valentine, så hoppas jag ändå att vi kommer att få se mer av honom i 2B, om så inte bara för att få se Alan lite mer som spelar honom så himla bra.
 
Dominic Sherwood (Jace) fick i början av 2A visa betydligt mer av vad han kan som skådespelare än att bara vara "tuffa och snygga Jace", när han blev "torterad" av Valentine. Jag gillade det och hade hoppats att vi skulle få se mer av det (inte för att jag vill att Jace skall bli torterad av Valentine) i de efterföljande avsnitten. Men det har väl bara varit i de stunder där Jace och Valentine träffar varandra som Dominic verkligen har kommit till sin rätt och får visa lite mera känslor.
 
Det finns också en händelse i 2A som jag inte har gillat... att de dödade Jocelyn! Jag funderar fortfarande på varför och om det verkligen var det bästa för serien? Även om jag inte riktigt har gillat Jocelyn i Shadowhunters, jag vet inte om det för att jag inte gillat Maxim Roys skådespel eller om det är något annat, så tycker jag inte att hon hade behövt att dö. Jag hade hellre velat att hon legat i koma, precis som i böckerna. Men då de beslutade sig för att väcka henne i säsong 1 så hade väl inget val. Det kändes inte heller som att hon spelade någon viktig roll i 2A, hon kändes mest överflödig och kunde därför hellre ha fortsatt att vara i koma.
Men enligt seriens huvudproducenter, så skulle det vara Jocelyns död som gjorde att Clary började se och skapa nya runor. Kunde hon inte ha gjort det ändå? Jag tror nog aldrig jag kommer att komma över Jocelyns död.
 
Simon och Clary som ett par... jag visste ju att det skulle hända, det sker ju även i böckerna, men på något sätt så kan jag inte gilla dem i serien. Det känns bara fel på något sätt. Jag hoppas att det inte kommer fortgå i många avsnitt i 2B, helst bara ett till.
 
Jag hoppas att Izzys story med Yin Fen är över nu. Jag har inte förstått varför de gett henne den storyn. Visst manusförfattarna och producenterna sa innan säsong 2 att de ville att karaktärerna skulle ha sina egna liv och enga stories för att kunna utvecklas och inte vara beroende av huvudstoryn, men ändå... att göra Izzy beroende av Yin Fen, det kändes fel. Speciellt eftersom drogen även är en stor del av TID och det kändes fel att väva in Yin Fen i Shadowhunters på det sättet. Hoppas vi slipper se Izzy beroende i 2B.
 
Men något som jag däremot gillar är Malec och att de "fått lov" att vara ett par i 2A. De är stora fanfavoriter och det är troligen därför de fått vara i fred. Men samtidigt kan det även bli tråkigt i längden, så jag skulle gissa på att något kommer att hända mellan dem i 2B, bara för att göra saker mer intressanta. Inte för att jag direkt vill att något skall hända dem... de är ju mina babes... men ändå.
 
Det som har varit bra är att Simon har haft en egen story, separat från skuggjägarna. Där han har i flera avsnitt fått "lära sig" att leva som en vampyr. Det som jag är glad över att det har tagit flera avsnitt och att det inte bara varit något som han lärt sig att leva med efter ett eller två avsnitt. Som vissa andra händelser i serien som blir avklarade och sedan bortglömda hur snabbt som helst. Och att de inte blandat in honom i skuggjägare-händelser som han ändå inte skulle ha något intresse i, då han är vampyr. Men att Simon ändå är med som en av huvudpersonerna, fast med en egen historia. Men han lär väl bli mer inblandade med dem nu när han "helt plötsligt kan vara i dagsljus" ;) Ibland avundas jag er som inte läst böckerna. Som inte vet vad som kommer eller kan komma att hända, och som kanske ser på serien med andra ögon än oss som har läst böckerna.
 
Okej, min plan var inte att skriva så här långt och mycket om 2A, så jag ber om ursäkt för det. Det som jag egentligen bara skulle ha skrivt var att ni väldigt gärna får svara på vilket avsnitt av 2A som ni tycker var bäst.
 
---------------------------------------------------------------
Om det finns någon av er läsare där ute som känner att ni vill skriva av er om ni har några tankar eller funderingar på Shadowhunters säsong 1 och/eller 2A, får ni väldigt gärna skicka ett email så gör jag gärna ett inlägg om det här på bloggen. Om det finns någon som ännu inte läst böckerna, skulle det vara så intressant att få din/era synpunkter på serien. Hänger ni med i storyn? Finns det något som ni inte förstår? Fanns det någon händelse som chockade er? Har du/ni inte läst böckerna får jättegärna höra av er om ni har lust att skriva något om serien.
 
Eller om ni har gjort något annat som har med Shadowhunters eller Cassies böcker att göra, ritningar, fan-fic, m.m får ni väldigt gärna skicka in det, så lägger jag gärna upp det. Skicka helst ett email till adressen [email protected].

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej