Shadowhunters 2x13 - Those of Demon Blood

Publicerad 2017-06-20 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

Shadowhunters avsnitt 2x13 - Those of Demon Blood finns nu att se på Netflix.
 

Har kommit på mig själv med att vara ganska kritisk och nedlåtande för de två tidigare avsnitten så jag skall försöka låta lite mera positiv den här gången.

 

Äntligen ett avsnitt som inte var fullproppat med en massa saker. Vilket gjorde det ganska enkelt att hänga med i storyn.

De tre meningar som jag sa mest under avsnittet var följande: ”nej, inte igen”, ”What the??”, ”Vem är mördaren”.

 

Simon och Clary… nej, inte igen. Jag har redan sagt att som kan sägas om dessa två. Så vi går vidare.

***

Jace och Maia verkade i början av avsnittet ha blivit typ vänner vilket var oväntat men ändå helt okej. De ena gillar Clary och den andra gillar Simon… så varför inte att de kan bli vänner. Men det ändrades ju tyvärr snabbt när Jace skulle sätta ett spårningship i Maia. Vilket man definitivt kan förstå. Vem vill ha ett chip under huden liksom, så att Skuggjägarna kan se vart man är hela tiden. Förstår helt Maia där och är på hennes linje. Som om inte spårningschip kommer göra relationerna mellan skuggjägarna och nedomvärldarnas ännu värre än vad det redan är.

 

Tyckte det var bra att Luke sa ifrån att alla varulvarna skulle få spårningschip. Det verkade ju inte heller som att det egentligen var det som Jace ville. Utan han gjorde det som hans Farmor, inkvisitorn sa att han skulle göra.

 

Apropå Jace och Imogen… han har äntligen hittat någon som kan berätta för honom om hans föräldrar. Det var så fint att se att han blev rörd när hon nämnde hans mamma och vilka egenskaper etc. som han fått från de båda. Jace hade ju en sjukt rolig kommentar i början av avsnittet också: ”Jag har haft tre efternamn på en sommar.”

 

Var väl nästan uppenbart att Inkvisitorn skulle göra sitt barnbarn till ledaren av New York institutet. Även om Jace inte alls ville ha det och som han själv sa i slutet av avsnittet så passar han bättre till att kriga och Alec till att leda. Helt rätt beslut av Jace att göra Alec till ledaren istället.

***

Så till att skuggjägare-morden som genomsyrade hela avsnittet. Det verkar ha varit ett hemskt sätt att dö på om jag får säga det själv. Först skära av hud med runor och sedan bli dödad på olika sätt för att få det att verka som att en viss typ av nedomvärldare är den/de som har dödat. Inte alls kul… det här var ”What the??” delen av avsnittet.

 

Och även ”Vem är mördaren?” Trodde seriöst att det var Meliorn först när vi fick se honom. Så jag tänkte att det inte alls var någon bra idé att Izzy skulle följa med honom. Men som tur var så var det inte Meliorn. På något konstigt sätt så gillar jag honom, även om det är svårt att veta vart han står och vem han är lojal mot.

 

Vem gissade att det var en Seelie (Fe) som dödade skuggjägarna? Inte jag i alla fall. Från början trodde jag att det kanske var en skuggjägare som gått över till den onda sidan, eller att det var en varulv som inte alls tycker om skuggjägarna. Men sedan när skuggjägarna såg ut att ha dödats av olika nedomvärldare, tänkte jag bara nej. Det är bara någon som vill få det att se ut som att det är det. Därav en skuggjägare som gått till den onda sidan.

 

***

Kul att Izzy fick döda någon för en gångs skull. Hon har väl mest varit i bakgrunden och låtit någon av sina bröder göra dödandet. Så att det var just hon visar på att även hon är ”bad-ass” och självklart vill hon döda den som tagit hennes bror.

 

Tre bokstäver MAX! Har seriöst saknat honom. Han är väl bara fööör gullig. Och nu kanske vi kan få se mer av den yngste Lightwood om han skall bli tränad av Izzy. Jag hoppas det i alla fall. Både Izzy och Alec skiner liksom upp lite när de pratar om sin lillebror. Så jag håller tummarna för att vi kommer att få se mer av Max i kommande avsnitt.

 

Var det inte lite väl uppenbart att Max skulle bli tillfångatagen av skuggjägare-mördaren? Varför skulle de annars ha visat upp att han följt efter Izzy? Så ganska uppenbart. Och för en kort sekund var jag lite rädd att stunden var kommen för Max att dö. Med tanke på att de har ändrat så många saker när det kommer till storyn från böckerna, så kan man aldrig vara säker på när någon kommer att dö. Hans tid kunde ha varit inne, men jag är sååå glad över att han klarade sig.

***

Clary blev ju nästan tillfångatagen, vilket man väl kunde ha räknat ut att hon skulle bli när hon säger att hon skall gå hem ensam. Men som tur var… eller inte… så blev hon räddad av Simon.

 

Men jag trodde dock inte att Simon skulle välja att stanna kvar i institutet när Jace bad honom att gå. Fast det är klart Simon älskar ju Clary så det är väl klart att han vill vara där hon är, när hon var medvetslös.

 

Kunde dock inget mera ha hänt mellan Simon och Maia som var tillsammans i institutets fängelse. Om man kan kalla det för det. Jag tycker det är på tiden att det slår några gnistor mellan dem. Men de kanske väntar med det tills Climon är över?!

***

Men alltså Jace och Maia!! Ett stort NEJ. Nej, det var bara för mycket för mig. Det var bara så… jag kunde inte ens titta på det, för det bara kändes så fel… Till och med mer fel än med Climon. Hellre Climon än Jace och Maia (Mace eller Jaia?).

***

Verkade det inte som att det hade varit något mellan Magnus och Dot? De verkade vara väldigt bra kompisar som upplevt ganska mycket tillsammans. Fick en känsla för att något skulle hända mellan dem efter att de dansat. Men som tur var så älskar ju Magnus Alec så inget hände.

 

***

Simon, Alberto, har ju en sådan sjuktbra sångröst. Och låten var ganska bra. Tydligen skall låten finnas tillgänglig online i morgon 21 juni på olika medier, som typ Spotify antar jag.

 

***

Avsnittet kändes dock som att det var ett slags utfyllnadsavsnitt, och nu i efterhand så kan vi ju säga att detta avsnittet var som en ingång till nästa veckas avsnitt, då våra Shadowhunters kommer att besöka feerna.

 

Det var ett bra avsnitt som jag tycker gick alldeles för fort, på ett bra sätt. Men det kändes dock som att det var något som saknades i avsnittet, jag vet bara inte vad. Och därför blir det 4 runor


 
 
Skriv gärna en kommentar om vad ni tyckte om avsnittet och/eller lägg eran röst på hur bra ni tyckte att avsnittet var:

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej