Shadowhunters 2x12 - You Are Not Your Own

Publicerad 2017-06-13 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

 
Shadowhunters avsnitt 2x12 - You Are Not Your Own finns nu att se på Netflix.
 

Det var ett intensivt avsnitt igen! Varför måste de envisas med att ha med så mycket i varje avsnitt? Man måste ju sitta på helspänn genom hela avsnittet för att vara säker på att inte missa något!

 

Jag måste börja med att ge en stor eloge till Alan Van Sprang och Harry Shum Jr. som spelade varandras karaktärer strålande. Speciellt Harry som Valentine och som försökte sig på att göra magi. Kan inte ha varit kul för Valentine att vara fast i en trollkarlskropp – en downworlder som han ju vill utrota liksom.  

 

Stackars Magnus som var fast i Valentines kropp, speciellt när han blev torterad och det såg ut som att han fick några flashbacks till sin egen barndom. Magnus är en av mina favoritkaraktärer så jag vill ju inte att något ont skall hända honom liksom. Och mitt stackars Malec-hjärta när Alec var inne hos ”Valentine” och han inte visste att det var Magnus.

 

Borde inte Alec ha märkt eller anat att Magnus inte var Magnus när de pratade i telefon, speciellt då han sa Alec och inte Alexander som han brukar göra. Medan ”Valentine” sa Alexander, vilket han väl absolut inte brukar göra. De har väl inte haft så mycket att göra med varandra tidigare heller. Bara en liten sak som jag fastnade vid, just hur de sa Alecs namn. Och att han redan då borde ha anat att något inte stod rätt till.

 

****

Vad gjorde Simon och Clary nakna i en säng tillsammans? Visst, klart jag förstår vad de gjort, men nej, det är bara för mycket. Jag tror aldrig de kom till det stadiet i böckerna väl… så varför var de tvungna att ta det så långt i serien? Och nu när Clary vet om att hon och Jace inte är syskon. Hon har helt klart några känslor för Jace, då hon inte ville berätta för Simon. Och hon har inte kunnat göra nya runor efter att Jace berättade det för henne. Så några känslor har absolut för honom, även om hon inte riktigt vet vilka de är så ”stör” de hennes förmåga att skapa runor.

 

****

Sebastian introducerade sig äntligen för de andra i institutet. Är väl det som vi alla har väntat på, att han skall få träffa inte minst Clary. Men även Jace och Alec som inte alls verkar fascinerad av Sebastian eller hans charm. Det var på ett sätt bra att det var någon som ifrågasätter Sebastian - som verkar veta allt om Azazel och ”Högre Demoner”. Men jag hade inte trott att det skulle vara Alec, snarare Jace som skulle kunna känna sig ”hotat” eller avundsjuk på att det kommer in en ny skuggjägare. Men Alec är väl ändå ledaren för New York Institutet (eller är det inkvisitorn?) och han måste kanske därför se till skuggjägarnas bästa och inte plocka in vilken skuggjägare som helst från gatan.

 

Men Sebastian hjälpte dem ju faktiskt att döda Azazel. Men jag hade inte trott att det skulle vara Alec som gjorde det. Men kul ändå att vi fick se honom skjuta lite pilbåge… och att han träffade precis där han skulle för att Azazel skulle dö. ;) Tycker ju att det händer alldeles för sällan att vi får se Alec ”in action” med sin pilbåge, så mera av det tack!

 

****

Det var skönt att få lite Clace scener, så att vi inte måste se Climon hela tiden. Även om det var för att Klaven/Inkvisitorn skulle kunna ”testa” Clary och hjälpa hennes med hennes problem. Jag kan absolut förstå Jace som inte vill testad, då han har mer erfarenhet av Klaven än vad Clary har och att han kanske inte vill att Klaven skall veta allt om honom. Jag vet inte om de hjälpte henne så värst mycket dock. Sebastian däremot verkar ju veta vad som triggar Clarys förmåga…

 

Sebastian och Clary… vad kan man säga? Jag vet inte heller vad jag kan skriva om det är någon av er som av någon konstig anledning inte har läst alla TMI böckerna och då kommer bli spoilade… men då får ni faktiskt skylla er själva för att ni inte läst böckerna. Så… Sebastian och Clary. På ett sätt tycker jag så synd om henne som tror att hon är typ ensam i världen, då hennes mamma är död och hon har nu ingen bror längre, och sin pappa vill hon ju absolut inte veta av. Så det är synd om henne på det sättet att hon tror hon är ensam. Och Sebastian vet ju detta och vill absolut lära känna henne som han ju vet är hans syster. Så det är klart att han vill hjälpa henne när hon har problem med att skapa nya runor, så att hon skall lita på honom och sedan bli jätteglad när han berättar att han är hennes bror. Vilket jag antar kommer att ske, men förhoppningsvis inte än. Om det är något de gärna får vänta med så är det just det avslöjandet.

Hur konstigt är det inte att jag nästan blev glad över att Sebastian fråga ut Clary… äntligen att de följer böckerna liksom, där de ju har en flört. Men samtidigt är det ju lite skumt när de är syskon.  

 

****

Men hur härligt var det inte med några Sizzy-scener. Äntligen liksom! De är för det första ett sjukt snyggt par, precis som Raphaels syster sa. Men de har ju faktiskt även kemi - Emeraude och Alberto - så jag har absolut inga problem med att titta på dem oftare i kommande avsnitt. Hellre det än Climon. Men om de nu tänker börja följa böckerna när de kommer till seriens kärlekspar så borde vi väl snart få några flera scener med Simon och Maia. Inte heller mig emot.

 

****

Alla hemligheter etc. behöver inte komma fram i den här säsongen. Det blir ju en säsong 3 liksom. Av den anledningen blev jag lite besviken på att ”Valentine” avslöjade att Inkvisitorn är Jace farmor. Varför kunde de inte ha väntat med till senare? Behövde de ta upp det i det här avsnittet när det redan hände så mycket annat?! Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vilken bok det kommer fram att Jace är en Herondale, om det är i andra eller tredje boken. Men i vilket fall som helst så hade jag gärna sett att de väntat med detta avslöjande. Vi har precis fått reda på att han inte är Valentines son, så varför kunde det inte ha gått några avsnitt när han funderar på vem han är?

 

Men visst det här avslöjande kommer säkert också att påverka Jace som nu äntligen har hittat en ”riktig” familjemedlem. En familj som han gjorde lite narr av när han och Clary tränade. Så han kanske inte tycker så illa om dem nu när han faktiskt tillhör dem. Och kommer han nu att börja kalla Inkvisitorn Farmor? Troligen inte, men visst hade det varit lite kul.

 

Kan ju dock inte säga annat än att det var fint av Inkvisitorn att ge Jace Herondale-ringen. Och han såg faktiskt lite rörd ut.

 

Bortsett från att avsnittet var fullpackat med händelser så var det ett bra avsnitt som får 4 runor av mig.


 
 
Skriv gärna en kommentar om vad du tyckte om avsnittet och/eller rösta på hur bra du tyckte att avsnittet var.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej