Shadowhunters 2x15 - A Problem of Memory

Publicerad 2017-07-11 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

Shadowhunters avsnitt 2x15 - A Problem of Memory finns nu att se på Netflix.

 

Så många frågor efter att ha sett detta avsnitt! Seriöst slutet… what the fuck? Ursäkta språket men det var det enda ordet jag kunde komma på.

 

Valentine är fri och vi har fått reda på ”Sebastian” är hans son. Lite för tidigt tycker dock jag. Om det var någon story som de kunde har dragit ut längre på var ju faktiskt Sebastians. Eller Jonathans som vi ju nu vet att det är. Hade inte räknat med att det var den riktigt Sebastian som han hade instängd i lägenheten. Det var bara ett… What!!

 

Jag hade så många olika storylines som snurrade runt i huvudet när jag såg den riktiga Sebastian och vad de nu skulle göra med detta avslöjande. Skulle vi inte få se mera av snygga Will Tudor och hans fantastiska skådespeleri när vi fått reda på att han verkligen inte är den riktiga Sebastian, eller kommer han att spela den riktiga Sebastian och vem är då Jonathan och hur ser han ut då… Hur ser Jonathan ut? trodde jag ville veta det, men efter det slutet…nej.

 

Min första tanke var dock: Har han använt den j*vla runan för att göra sig till en annan person? Seriöst trodde inte vi skulle behöva dras med den runan längre när de inte har använt den i ganska många avsnitt.

 

Men som tur är så får vi nog behålla Will som Sebastian ett tag till, när Jonathan visade sig vara en demon, eller vad skall vi kalla honom? Han har ju demonblod och såg helt brännskadad ut, så jag förstår att han inte vill visa sig bland folk och se ut sådär.

 

Skall bli spännande att se hur de tänkt att gå vidare med ”Sebastian” som nu håller Valentine fången. Det var ju också rätt uppenbart att Valentine inte skulle komma ut genom portalen i Alicante utan att han skulle komma till ”Sebastian”. Tänkte först att det kanske var han som var den skuggjägaren som la sin hand på Valentines axel, men där hade jag tydligen fel.

****

Finns hur många frågor som helst som främst rör Sebastian nu, men det hände ju mer i avsnittet. T.ex. Simon som blev anklagad för att ha dödat någon. Var det seriöst någon som trodde ATT han hade gjort det? Kändes lite som en onödigt story och bara något de använt för att fylla ut avsnittet med. Alltså vad ledde det till egentligen? Fick vi reda på något mer än vi inte visste innan? Annat än att vi fick följa en förvirrad Simon som försökte återskapa sina minnen. Lite som i filmen Baksmällan där de gör typ samma sak.

 

Det var en story som jag inte tyckte hade behövts, jag hade hellre velat ha mer med Sebastian och Jonathan. Det var en mycket mera spännande historia än den med Simon. Annat än att vi fick en liten inblick i Vampyrernas värld. Det var dock nice att vi fick se Simon slåss med en annan vampyr. Tror inte att vi har fått se honom ”in action” förut. Och Raphael fick visa upp en vampyrförmåga – att ta bort minnen och lägga till nya.

 

Tur det... vet vem vad Ollie hade kunnat ställa till med. Men seriöst, jag trodde för en kort sekund att Luke skulle berätta allt om "The Shadow World" för Ollie. Och jag bara... nej, hon förtjänar inte att få veta. Så det var bra att Raphael tog bort hennes minnen. Men jag har en liten känsla av att hon kommer att få tillbaka sina minnen i ett kommande avsnitt.

 

Det är dock alltid trevligt att se Raphael, en intressant karaktär och bra skådespelare som jag gärna ser mer av i kommande avsnitt. Tyvärr har han ju alltid väldigt lite tv-tid i alla avsnitt.  

 

Var det någon mer än jag som tänkte på frasen ”En Skuggjägare, en varulv och en vampyr går in på en bar…” när Clary, Luke och Rapahel gick in på baren efter Simon? Haha, kunde inte låta bli, det kände så klockrent liksom.

****

Var det synd om Simon som hade hjärtesorg genom hela avsnittet? Ja, det kanske var det. Han var ju uppenbarligen mer kär i Clary än vad hon var i honom, så jag kan förstå att han inte ville svara när hon ringde etc.

Är det synd om Clary? Nej… hon har ju en snygg kille som inte har hjärtesorg som gärna vill vara tillsammans med henne om hon bara kan fatta det. Men de planerar säkert att dra ut på Climon så länge de kan. Clary kommer säkert vilja vara tillsammans med honom i några avsnitt till, så Clace får nog vänta. Även om jag gärna ser Clace så snart som möjligt. Det var ju Clary själv som valde Jace hos féerna så vad väntar hon på? Bilderna för nästa veckas avsnitt verkar ju lovande på den fronten i alla fall.

****

Däremot är det ju faktiskt lite synd om Magnus som hela tiden ser minnet av sin mammas döda kropp och det faktum att han dödade sin styvpappa. Han verkade ju inte må så jättebra, vilket Alec givetvis såg. Vi fick några fina scener med Malec, vilket alltid är trevligt att titta på. Att vi för en gångskull fått se Malec som visar känslor och flera scener som inte bara inträffar när skuggjägarna behöver något från Magnus. Vilket ju oftast var fallet i böckerna.

 

Det är en av de sakerna som jag tycker att de lyckats bra med i serien, att vi fått ta del av mera Malec och Magnus än vi fått i böckerna. Han är en av mina favoritkaraktärer från bokserien, så inte mig emot att vi får mera Magnus i tv-serien.

****

Det var kul att vi äntligen fick träffa Aline, som vi ju känner från böckerna. Jag hoppas att vi får se henne i flera avsnitt, verkade ju även som att hon märkte att det nog kanske inte var hennes ”riktiga” kusin som hon träffade. Fast hon själv inte visste om det.

 

Detta var ett helt okej avsnitt, återigen med saker som jag gillar och andra saker som jag inte gillar. Men det var inte fullproppat med en massa händelser och information, även om Sebastians alla avslöjande var några stycken som de gärna kunde ha dragit ut på eller väntat med en eller flera till kommande avsnitt.

Det var ett avsnitt med en hel del ögonbrynshöjande stunder vilket alltid är kul. Speciellt i en serie som man tror att man vet vad som skall hända och sedan stoppar de in saker som man inte har en anning om. Så avsnittet får 4 svaga runor.

 
Skriv gärna en kommentar om vad ni tyckte om avsnittet och/eller lägg eran röst på hur bra ni tyckte att avsnittet var:

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej