Shadowhunters 2x04 - Day of Wrath

Publicerad 2017-01-24 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

 
Shadowhunters avsnitt 2x04 - Day of Wrath finns nu på Netflix.
 
OMG! Avsnitten den här säsongen blir ju bara bättre och bättre. Jag som tyckte att förra avsnittet var bra, det här var ju så mycket bättre!
Så svårt att veta vad man skall börja skriva när det hände så mycket, hela tiden! Men som jag troligen skrivit även för de andra avsnitten i säsong 2, så är skådespelarinsatserna mycket bättre och inte minst i det här avsnittet, där vi återigen fick se Dominic Sherwood som för varje avsnitt växer som Jace för mig. Dominic får visa så många olika sidor i sitt skådespeleri och inte minst då han utsattes för själasvärdet (heter det så på svenska?) och blev utfrågad av Aldertree.
Det var ganska uppenbart vad Jace skulle svara på en del av frågorna, så frågan är ju om Aldertree litar på Jace, eller om Aldertree har något annat i bakfickan för honom.
Och när vi ändå är inne på Aldertree... Vad höll han på med när han torterade Raphael? För det var ju helt klart det som han gjorde, även om Aldertree valde att döpa det till något annat. Inte för att jag trodde att Raphael skulle dö, men ändå, vem vet vilken skada en stråle med UV-ljus kan göra mot en vampyr liksom...
 
Det var intressant att se Magnus vara som en pappa för Raphael, vilket fick mina tankar att gå till en av novellerna i The Bane Chronicles där vi får veta mer om Raphael, hur han blir en vampyr och att en viss trollkarl vid namn Magnus Bane hjälper honom ganska mycket. Just Magnus och Raphael har väl inte haft så många scener tillsammans så det är intressant att se hur olika karaktärer kan bete sig olika beroende på vilka andra karaktärer som är eller inte är i samma scen.
 
Det går väl inte att undgå att nämna att JOCELYN ÄR DÖD!! Alltså vad?? Det kom som en chock för mig. Seriöst det hade jag inte väntat mig. Jag har inte direkt gillat Jocelyn den här säsongen och hade hellre sett att hon fortfarande var i koma, eller att hon åkte iväg till Idris, det hade jag gått med på. Men att hon skulle dödas av Alec, nej, det var faktiskt det sista som jag trodde skulle hända med henne.
Kanske att manus-folket hade fattat att hon egentligen inte spelade någon viktig roll och hon har egentligen inte gjort något alls för att föra handlingen framåt, annat än att bråka med sin dotter och försöka döda sin son (och sedan rädda honom). Egentligen skulle hon ju inte alls ha blivit återupplivad förens mycket senare. I böckerna är det ju inte förens i Stad av glas som hon vaknar upp. Med tanke på att hon inte egentligen hade något syfte den här säsongen, kanske de insåg att de lika gärna kunde göra sig av med henne. Men återigen... döda henne??
För en kort stund trodde jag att det faktiskt skulle vara Lydia som dog och då insåg jag att jag inte alls vill att hon skall dö. På ett sätt har ju hon en viktigare roll än Jocelyn.
Man kan ju lugnt säga att det kommer att bli en annorlunda säsong, när nu Clary troligen kommer att känna sig ganska splitrad och troligen sakna sin mamma. I trailern för nästa veckas avsnitt verkar det som att hon till och med vill återuppliva henne!! Det bådar aldrig gott i någon serie där de gör det.
 
Att det var just Alec som dödade Jocelyn, skulle jag gissa på också kommer att få en del konsekvenser. Inte för att Alec direkt kommer ihåg någonting, men det måste ha funnits någon sorts ilska inom Alec som gjorde att han attackerade och dödade Jocelyn. Precis som vi fick se Izzy som attackerade Alec för att han var "den perfekta sonen", måste demonen ha kommit åt några väldigt djupa känslor hos de som den "var inne i".
Förresten så verkar ju Alec och Clary vara påväg att bli typ vänner. Var lite ovant att se de två slåss mot demoner tillsammans. Kanske att Alec har börjat mjukna när det kommer till Clary, då han vet att Jace är okej för nu.
 
Det var ganska uppenbart utan själasvärdet att Jace har lite andra känslor för Clary, som inte är av syster-och-bror förhållande. Men att höra honom säga det framför Aldertree, verkar ha varit så smärtsamt för Jace. Och i slutet när han såg Simon trösta Clary, då kom alla känslorna på en och samma gång (som Per Gessle sjunger)... Åh, Jace ville ju trösta henne som Simon gjorde, men då de är syskon skulle inte det vara möjligt. Men man kunde se det på honom att det var smärtsamt att inte kunna trösta Clary.
Detta kanske även är starten på den kärlekstriangel som ju är i böckerna, mellan Clary, Jace och Simon. Även om det inte borde vara det mellan Clary och Jace. Men ja, ni fattar vad jag menar...
 
Jag har funderat över hur Jace någonsin skulle kunna återvända till Institutet, då Aldertree har velat fånga Jace sedan avsnitt 2x01, död eller levande. Och när han sedan blev en fånge i Benstaden (Hej Hodge! Hej då Hodge!) tänkte jag att han nu skulle få sitta där till han dör... eller inte. Men när han nu typ räddat livet på Aldertree borde han väl ha blivit benådad eller nått?! och Aldertree borde väl ialla fall inte vilja ha honom död längre.
Däremot finns det väl en hel del drama som Jace kommer till i institutet, som han inte har behövt att bry sig om tidigare när han varit hos Valentine.
 
Och nu har Valentine svärdet!! Två av tre dödliga instrument (Mortal Instruments)... undra vad hans nästa plan är? Och han verkar ju fortfarande vilja att Jace skall vara på hans sida. Men Jace verkar ju ha valt Klaven så...
 
Camille kom tillbaka... Ha, jag visste väl att det var jord från hennes grav som var i asken och att de med hjälp av det kunde få kontakt med Camille. Magnus i alla fall. Jag gillade att vi äntligen fick en liten inblick i Magnus och Camilles förhållande. För de har ett ganska långt sådant, för er som läst böckerna som vet något om det, borde veta vad jag menar.
Camille verkar ju nu vara ett problem mindre för Simon. Frågan är vad han skall göra framöver. I de senaste avsnitten har det liksom varit hans grej, att hitta ett sätt att hitta Camille. Och nu är hon hos Klaven och Simons problem är över.
 
Jag gillar när manusförfattarna lägger in lite hints till Cassandra Clares andra bokserien The Infernal Devices och speciellt när de kommer från Magnus, som ju faktiskt också är en del av den historien.
 
Har ni läst fram tills nu, applåderar jag er, fanns ju så mycket att skriva och reflektera över med det här avsnittet. Och jag har säkert missat hälften av alla de saker som jag hade tänkt att ta upp.
Avsnittet som var det absolut bästa den här säsongen (jag vet vi har bara sett 4 avsnitt.. men ändå) får absolut 5 runor.
 
 
Ni får gärna lägga eran röst på hur bra ni tyckte att avsnittet var:

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej