Shadowhunters 2x01 - This Guilty Blood

Publicerad 2017-01-03 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

 
Shadowhunters avsnitt 2x01 - This Guilty Blood nu finns på Netflix!
 
Vilket avsnitt! Det finns ju nästan hur mycket som helst att kommentera på. Det mesta är positivt.
OBS!! Den recension innehåller spoilers från avsnittet och något från TMI böckerna.
De hade sagt att det skulle vara en mycket mörkare säsong och det kan man väl säga att det märktes.
Jakten på Jace verkar vara igång. Jag hade en känsla redan från början att det inte alls var Clary som hade kommit till båten genom en portal. I slutet av förra säsongen visste hon inte alls var han var, och nu helt plötsligt visste hon det... Nej... jag hade en känsla för att det var någon annan och det stämde ju.
Valentine verkar vara lite mera ond den här säsongen, och verkar inte ha något emot att "tortera sin egen son"... Jag tyckte det var häftigt hur Valentine visade Jace hur han hade injicerat demonblod i Jocelyns ofödda son. Som ju Jace naturligtvis trodde var han. Detta kan nog vara ett led till att vi senare skall få en förståelse för Sebastian, när de introducerar honom i serien.
 
Det är väl ingen som vill höra av "sin pappa" att de har demon blod i sig, vilket är förståeligt. Därav kan man ju förstå att Jace är kluven och inte riktigt vet vem han egentligen är. Men som vi såg i början av avsnittet så verkar hans lojalitet fortfarande vara hos Clary och Klaven, vilket väl är det som Valentine vill få bort från Jace. Genom att tortera och hjärntvätta honom till att inse att Valentine är den som har rätt. Jag tror att vi kommer att få se en hel del far och son scener i de kommande avsnitten. Och det skall bli intressant att se hur Jace förhållande till Valentine kommer att ändras ju mer tid de kommer att spendera tillsammans.
 
Jaces försvinnande verkar ha en inverkan på alla karaktärer, som på sina olika sätt vill hitta honom, vilket ingen av dem gör så länge han är på båten, då de inte kan söka efter honom när han är på vatten. Ett smart val av Valentine! Men när Jace och Valentine går genom en portal (som btw... är sjukt mycket snyggare den här säsongen än de lila portalerna som var förra säsongen) så hittar ALLA honom samtidigt. Och Jocelyn försökte skjuta honom, eller var det Valentine? Tycker inte jag blev riktigt klar över det. Ville hon döda sin son eller sin ex-man?
 
Att Jocelyn är tillbaka är med blandade känslor för mig. Visst det är kul för Clary och Luke att Jocelyn är vaken, men jag tycker att det var alldeles för tidigt att ha med henne. Varför kunde hon inte ha varit i koma ännu längre? Ville de väcka henne i säsong 1 för att de inte visste om det skulle bli en säsong 2? Det var ju i stortsett det säsong 1 handlade om att hitta ett sätt att väcka Clarys mamma och de kände att de ville få ett avslut på den historien? Men det kändes som att de har skyndat på en del saker som kunde ha tagit lite längre tid. Jag antar att det nog kommer att upstå en hel del känslor hos Clary efter det hon såg sin mamma göra. Jag antar att det inte kommer att vara känslor av kärlek direkt.
 
Alec verkar vara på väg mot ett sammanbrott i början av avsnittet och inte ens Magnus kan få honom på andra tankar. Men jag gillar att Alec tillslut tar sitt förnuft till fånga och inser att Magnus bara vill hjälpa honom. De var kul att äntligen få se Alec le lite... han gör det alldeles för sällan! Jag gillade att Alec stod på sig inför Maryse, som ju inte verkar vilja ha något med Jace att göra helt plötsligt då han är med Valentine!? Men att Alec säger att Jace är hans bror och hans Parabatai var strong gjort och man förstår att Alec måste känna som att ena halvan av honom är försvunnen när han inte kan känna Jace. Jag antar att vi kommer att få se mycket mera av hur Alec kommer bli påverkad av att Jace är borta, genom delar av säsongen.
 
Vad är Aldertrees grej? Han vill fånga Jace... För vilket syfte? Att han har varit i maskopi med Valentine? Att han har kunnat döda Valentine när som helst men inte gjort det för att Jace har gått över till Valentine sida? Nej, seriöst. Aldertree ser ju snygg ut, men han verkar ha en agenda som inte stämmer in med vad våra skuggjägare-vänner vill. Han kan rent av riskera Jace liv i jakten på att få tag på honom. Så nej, Aldertree är inte en av mina favoriter. Men vem vet, det kan tänkas att ju längre serien pågår så kan det finnas mer hos honom än vad vi har sett i det här avsnittet.
 
Alla ändringar mot förra säsongen, både stora och små, gjorde att det märktes att serien har nya huvudproducenter. Hela bildspråket genom avsnittet var bara fantastikt och så olikt det i säsong 1. På ett sätt kändes det som att det var en helt ny värld som öppnade sig, en som kändes bättre och mer passade till Shadowhunters.
 
De verkar ha ett mer fokus på karaktärerna och deras olikheter. Speciellt i hur de reagerade på att Aldertree ville fånga in Jace - död eller levande. Det är något som jag hoppas att vi får se mycket mer av genom hela säsongen. Hur det är deras olikhet som gör dem till individer och inte bara till t.ex. en skuggjägare. Jag gillade att Izzy stod på sig inför Aldertree och sa att de kunde av-runa henne om hon inte fick möjligheten att rädda Jace.
Jag gillar att de har tonat ner Izzys sexighet och att hon faktiskt kan ha jeans och ett linne på sig och inte gå runt i tighta korta klänningar hela tiden.
 
Alberto Rosende som Simon... De kunde verkligen inte ha hittat någon bättre skådespelare. Han bara är ju Simon och han gör det så bra. Hela encanto grejen inne på The Jade Wolf, var ju bara för rolig. Och jag tror att det är sådana små saker som kommer att lätta upp stämningen lite i en annars så mörk säsong. Alberto och Kat McNamara verkar ha något tillsammans, som gör att man tror på Clary och Simons vänskap. Jag undrar hur mycket av historien i böckerna som de kommer att ta med i serien, när det kommer till just Clary och Simons historia tillsammans. Vi fick ju sen en liten, men nog betydande scen, där Simon nästan förklarar sina känslor för Clary och man kan nästan se att Clary nog fattar vad han vill prata om.
 
Det som jag däremot inte gillade var att Simon som är en vampyr kan röra sig fritt inne i Institutet! Cassie hade ju en bra tanke kring att vampyrer inte skall kunna komma in i institutet i böckerna. Varför kunde de inte ha hållit fast vid det i serien? För enligt dem så borde ju ALLA vampyrer kunna komma in? Varför har de i sådanafall inte gjort det? Nej, det är en grej som är sjukt irriterrande.
 
Jag vill bara avsluta med att säga att jag ÄLSKAR seriens nya intro där vi får se alla huvudkaraktärer och deras vapen.
 
Mitt betyg på avsnittet blir 4 runor och jag ser framemot kommande avsnitt.
 
 
Ni får gärna även lägga eran röst på hur bra ni tyckte att avsnittet var:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej