Cassandra Clare om svårigheterna med filmatiseringarna av TMI

Publicerad 2017-01-25 16:09:14 i Cassandra Clare, Shadowhunters, Säsong 1, Säsong 2,

 
I en ny intervju med Barnes and Noble's Teen blogg ger Cassandra Clare sin syn på hur hennes böcker från serien The Mortal Instruments har blivit omvandlade till först en film och sedan en tv-serie. Cassandra ger oss ganska öppna och intressanta svar om hur hennes inblandning i filmen och serien har varit, samt några av hennes reaktioner på några av de förslag till adaptioner som hon fått.
 
Ni kan läsa hela artikeln på Barnes and Noble's hemsida, men jag ger er här en översättning på svenska av de delar som jag tycker var mest intressanta:
 
Hur kom det sig att det blev Shadowhunters - en TV-serie?
Constantin Films gjorde filmen, men den drog inte alls in de summor pengar som dom ville, så de planerade inte för att göra en uppföljare. Men de ägde fortfarande rättigheterna till att göra film och tv för skuggjägare-världen, och de kände att de hade missat ett perfekt tillfälle då det var höga bokförsäljningar över hela världen och det var en målgrupp som de inte riktigt hade lyckats att nå med filmen Stad av Skuggor. Så de ville försöka att fånga in även den målgruppen (bokläsarna) i och med tv-serien och de hade en hel del intresseförfrågningarna från en rad olika tv-kanaler i USA som gärna ville göra en tv-serie av böckerna. I slutändan valde Constantin Films att låta ABC Family, numera Freeform få göra tv-serien.
 
Hur känner du när du ser din story komma till liv?
Jag har inget mycket att säga till om när det kommer till filmatiseringar, så det har varit blandade känslor. Hur mycket man än försöker är det svårt att släppa taget, och du bryr dig om historien och karaktärerna. Och du måste forfarande bry dig om dina fans och det är svårt när de ställer frågor som "Hur kunde du låta det och det hända" i filmen eller serien och det enda du kan svara är "det är inte jag som bestämmer."
 
Jag vet om att det givetvis kommer att vara ändringar när de gör filmatiseringar av böcker. Du har tur om du får ett team som gör ändringar som ändå behåller kärnan i berättelsen och behåller dess själ, som bryr sig om handlingen och karaktärerna. Bland annat Outlander och Game of Thrones är två succé-serier som har lyckats med det.
Jag kommer ihåg att jag en gång fick ett samtal från en regissör som ville göra om hela idén med demonjägare till att vara mot-terroristsoldater och de skulle alla vara i 40-års åldern.
 
Får du som författare till böckerna några pengar för filmatiseringar?
För TV-serien får jag en viss summa pengar för varje avsnitt som sänds på TV.
 
Hur inblandad var/är du i de olika projekten?
Det är ganska komplicerat. Jag har åkt fram och tillbaka till att vara väldigt inblandad till att inte vara inblandad och sen tillbaka. Du är typ en i gruppen med producenter och showrunners.
Med Shadowhunters sa de till mig att de ville att jag skulle vara involverad i vilka skådespelare som de väljer, vilket var det första som de gjorde. Så jag var väldigt involverad i vilka huvudskådespelarna skulle vara. Sen sa de att de ville ha mina synpunkter på manuset till pilotavsnittet (första avsnittet av Shadowhunters) och de skickade det till mig. Sedan blev det mer kompicerat efter det.
 
Varför det?
Jag skrev anteckningar som jag brukar göra till en annan författare och dess bok. Några var posivita och andra negativa som t.ex. "Det här fungerar inte," "det här är kanske inte en bra idé" etc. Efter att de hade fått mina anteckningar gjorde de en sak klar för mig som jag inte hade förstått innan och det var att den tänkta målgruppen var män - specifikt män i åldrarna 18-35. Vilket är väldigt stor skillnad mot den målgrupp som böckerna riktar sig till, och den målgrupp som jag trodde att serien också skulle rikta sig till, alltså flickor i åldern 14 år. Därför valde de att lägga till saker som skulle attrahera män - teknologi och datorer - och det var en hel del scener med "sexiga" kvinnor, en ganska stor del av dem var brutalt mördade med mycket blod inblandat.
 
Det var en stor omställning för mig - att serien inte skulle vara skriven för samma målgrupp som mina böcker är skrivna för. Vissa personer som var involverade i första säsongen, som nu inte längre är inblandade i serien (de flesta vet att Ed Decter huvudproducenten för serien lämnade, men många kanske inte vet att det var ett helt team som lämnade där ibland manusförfattare och andra högt uppsatta inom produktionen), förklarade att en av de kvinnliga karaktärerna skulle vara "bara bröst och rumpa" och de sa även att ingen ville se en homosexuell manlig karaktär som är med en man och att det därför skulle introduceras en kvinnlig karaktär som han skulle spendera den mesta av sin tid tillsammans med. Hon var även beskriven som hans "själsfrände".
Pågrund av min inblandning i pilotavsnittet så togs en del scener med de mördade kvinnorna bort eller ändrades. En scen där hjälten tar på hjältinnan intimt medan hon är utslagen togs också bort. Detta var ändringar i början av serien. Jag insåg att jag inte skulle kunna ändra så mycket mer.
Men allt detta ändrades när det blev ett helt nytt team för serien.
 
Är du någonsin på inspelningsplatsen?
Jag var där under första säsongen, och jag kommer ihåg att jag pekade ut att jag ville ha Dominic Sherwood som Jace. Jag fick se några av skådespelarna som läste några rader från manuset innan de fick rollerna.
 
För säsong 2 fick jag se alla inspelningsplatser tillsammans med Todd och Darren, de ny showrunners för serien. Jag var så glad att få se och gå igenom inspelningsplatsen och se några av de platser som är med i böckerna. Jag fick en bra känsla när jag var där och när jag träffade skådespelarna kände jag att de var glada på ett nytt sätt.
 
Har du fått någon feedback från läsarna om serien?
Serien har en ganska delad fandom. Bok-fansen och tvserie-fansen är ganska splittrade, en de nya showrunners och jag skulle vilja att föra dem tillsammans så vi får se hur det går nu med säsong 2. När jag träffar fans så är de flesta frågor om Sebastian och vilka delar från böckerna som kommer att komma med i Shadowhunters.
 
Det låter som att säsong 2 kommer att vara annorlunda mot säsong 1.
Jag var inte riktit säker på säsong 1. För mig så fungerade det inte alls, det hade ingenting med skådespelarna att göra. Det som jag inte visste var att kanalen hade bestämt sig för att showrunners och material inte alls fungerade tillsammans. Ed Decter ville att serien skulle gå i en annan riktning och ha en annan målgrupp än vad materialet någonsin hade attraherat. Recensionerna av serien var inte heller vad kanalen hade önskat. Därför beslöt de sig för att anlita nya showrunners och kanalen beslöt sig för att kalla den nya säsongen för en "omstart".
 
Jag har bara sett de tre första avsnitten av säsong 2, men redan nu känns det mer som min värld.
 
Vill du läsa hela artikeln på engelska kan du göra det hos Barnes and Nobel's.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej