Shadowhunters 2x09 - Bound By Blood

Publicerad 2017-02-28 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

Shadowhunters avsnitt 2x09 - Bound By Blood finns nu att se på Netflix.
 
Okej, det här avsnittet hade väl det mesta kan man säga. Kanske att det återigen hände lite väl mycket i avsnittet. Visst det för väl handlingen framåt, men ibland kan det vara bra att stanna upp och fokusera på lite färre saker och gå djupare in i dem, istället för att bara nudda vid allt på ytan.
 
Simon och Clary verkar ju fortfarande vara ett par, inget konstigt där. Även om jag personligen kanske inte är något jättefan av just de två som ett par. Så jag känner mig lite som Jace under hela avsnittet faktiskt. Måste acceptera att de är ett par, men är inte säker på om det är det bästa för Clary. Jace verkar även vara liiite svartsjuk på Simon och Jace verkar vilja skydda Clary mot det mesta, inklusive Simon. Så det var en del härliga Jace-Simon stunder genom avsnittet vilka även brukar vara lite komiska faktiskt. Vilket jag faktiskt uppskattar i denna ganska mörka säsong.
 
Alltså... Clarys hand blev svart... bara sådär? Helt plötsligt så var den bara svart?!! Någon mer som helt plötsligt tänkte på Dumbledore (från Harry Potter om ingen visste det) som även han får en svart hand i film/bok 6. Haha, jag vet inte varför jag kom att tänka på det, men Clarys hand såg ut lite som Dumbledores fast lite sämre specialeffekter kanske. Som är bättre i den här säsongen mot säsong 1, men allt är inte bra.
Sa inte Jace att Clary var typ sjuk, så att Simon måste stanna med henne. Men hon såg ju inte allt för sjuk ut, annat än med handen och armen som var svart. Nej, Kats skådespel där kände jag inte var helt övertygande i just de scenerna.
 
Det var en del Malec moments i det här avsnittet. Mest Alec som blev som sur på Magnus för att han inte berättat om Izzy och hennes Yin Fen problem. Men egentligen var det väl inte Magnus hemlighet att berätta heller, eller? Det borde Izzy har gjort för länge sedan.
 
Och hallå!! Izzy och Raphael?? De verkade ju helt klart vara ett par, men precis som Magnus säger i slutet av avsnittet, så är det nog mer Izzys blod om Raphael vill åt och inte henne. Så nu är det han som är beroende av Izzys blod och Izzy som vill ha Raphaels gift för att bli kvitt sitt beroende. Jag undrar hur länge de kommer att hålla på med detta? Alec försökte ju sätta ett stopp för det, men Izzy har ju helt klart en egen vilja. Men att hon skulle bli förbannad på sin egen bror och typ stötta ut honom, det trodde jag först inte.
 
Lite liknande som Alec gjorde mot Aldertree. Äntligen typ...
Jag stör mig oerhört på att jag inte vet vart jag har Aldertree. Han är Klavens marionettdocka så att de kan få reda på allt som händer i Institutet. Men samtidigt vill Aldertree äta middag med Izzy? För att han skall få ut era information från henne om vad Jace och co. håller på med, eller vad?
Känner Aldertree att han har tappat greppet om Izzy efter det att hon inte längre kommer till honom för att få mer Yin Fen, så att han kan tvinga henne att berätta saker för honom i ubyte mot det?!
Som sagt han är alltid så himla hemsk mot alla in Institutet som går emot honom, så Alecs beslut kommer nog ine sluta så himla bra.
 
Åhh, Luke är en sådan beskyddande pappa för Clary. Vilket Maia inte verkar tycka är bra. Men att hon vill döda Clary, det trodde jag faktiskt inte. I böckerna är de ju typ snälla mot varandra, men i serien har de gjort Maia mer mordisk och jag är inte säker på att jag gillar det. Det verkar finnas en bakgrundshistoria med Maia, som varför hon är klaustrofobisk, som jag hoppas att vi får se i serien.
 
Lukes möte med Magnus, Raphael och Meliorn! tog ju en helt annan vändning än vad jag hade trott. Visst, Meliorn hade ju helt rätt med att de alla tre andra var ganska partiska mot att INTE döda Clary, men Raphael verkar ju ha ändrat sig och verkar ju nu vara på samma sida som feérna. Hur skall detta sluta nu?
Det var liiite kul att se Meliorn igen, vi fick ju inte direkt reda på vad som hade hänt honom i säsong 1. Så att nu se att han jobbar för fédrottningen var ju ändå ganska väntat. Jag hoppas att vi får se mer av honom i 2B. Kanske tillochmed tillsammans med fédrottningen som vi troligen även kommer att få se då.
 
Kan ju inte avsluta detta utan att nämna "The Big Bad" Valentine! Som har lilla Madzie fången... Alltså, nej. Hon är ju så oskyldig och jag gillar inte att Valentine nu har en trollkarl/häxa vid sin högra sida, som han kan lura i att göra precis det han vill för att gynna honom själv. Jag tycker så synd om henne att hon måste vara hos Valentine tillsdess att han har fått det som han vill... Clary. För att utplåna alla nedomvärldare!
 
Det verkade ju inte som att Valentine visste om Clarys blodsed. Han som annars verkar veta allt... det tyckte jag var lite konstigt.
Smart av Valentine att kidnappa Simon dock, för han vet att Clary tänker göra allt för att rädda honom.
 
Avsnittet var inte suberbra, och det hände återigen allt för mycket i avsnittet, så det var lite svårt att hänga med i allt. Kats dåliga skådespel när hon skulle vara ganska sjuk tar ner betyget. Men det fanns några komiska ögonblick inte minst mellan Jace och Simon. Men att det inte använde runan för att bli någon annan drar upp betyget en halv runa, så betyget blir 3.5 (har ingen halv runa så det blir bara 3)
 
 
 
Hur bra tyckte ni att avsnittet var?

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2017-03-01 09:21:22

Håller helt med, skulle typ kunna kopiera in mina åsikter jag skrev förra veckan. -.- Blir tbh lite trött på att det ska hända så mycket, jag vill HA DETALJER!!!!
Och kan inte Simon och CLary bara inse dom inte ska vara tillsammans!!!
Undrar verkligen hur dom kommer göra med Sebastian sen, liksom dom ändrade väl relationen mellan Luke och Iron Sistern, men dom KAN VÄL INTE göra så att Sebastian inte är Clarys bror, t.ex.??
Tänker liksom, alla vill väl att det ska bli som i böckerna så att Clary och Jace äntligen ska bli tillsammans, men tänk om de som gör serien liksom ändrar på skiten så att Clary och Simon är meant to be
Okej, nu blev det kanske rörigt, men hoppas verkligen att Simon back off från Clary för jag gillar inte att de är tillsammans, höhö
Och! Isabelle är min bae <3

Svar: Håller med till 100% har blivit lite trött på Simon och Clary (och de har bara varit tillsammans i 2 avsnitt!!). Men det beror nog på att jag vill ha det som i böckerna med Clace. Och nu blev jag så rädd att det kanske inte kommer att hända, med det som du skriver att de kommer kanske ändra något!!
Alltså om de bestämmer sig för att ändra att Sebastian INTE är Clarys bror då är det på gränsen att jag inte kommer att titta på serien mer. Så mycket kan de bara inte ändra från böckerna. Eller de får inte ändra det. Alla fans kommer ju göra uppror!
De kanske dock väntar med att avslöja den detaljen tills typ säsongsavslutningen, jag menar det är ju ändå ett ganska stort avslöjande.
So far har de ju varit tillmötesgående med att ge oss Malec tidigare än i böckerna och de kan ju bara inte ändra på några av de andra paren heller. Håller tummarna för det.
themortalinstruments.webblogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej