Shadowhunters 2x08 - Love is Blind

Publicerad 2017-02-21 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

Shadowhunters avsnitt 2x08 - Love is Blind finns nu att se på Netflix.
 
En dag sent, men hade fullt upp igår... Spoilers för böckerna kan förekomma om det nu finns någon av er som inte läst de ännu. Vad väntar ni på? Börja läsa dem genast!!
 
Så var börjar man? Simon och Clary kanske? Jag var beredd på att det skulle hända, då det även händer i böckerna, men inte när. Men när verkar ju vara nu och jag vet inte om jag är så såld på det om jag skall vara ärlig. Visst Simon och Clary har alltid vara bästa vänner och det var uppenbart från första avsnittet att Simon var kär i henne... men nej, det känns så fel på något sätt. Kanske för att jag är ett stort Clace fan (Clary och Jace) som ju bara VILL ha de två tillsammans.
 
På partyt verkade även som att Jace var svartsjuk på Simon och Clary. Vilket fick mitt Clace-hjärta att slå lite snabbare. Men nu vet vi ju inte om svartsjukan beror på att Jace har "icke-syster" känslor för Clary, eller för att han kanske inte riktigt tycker om Simon. I vilket fall som helst verkar han inte riktigt vara med på Climon-tåget.
 
Vi måste väl komma in på Izzy och Raphael också! Alltså vad hände där? Izzy har ju helt klart stora problem just nu och Rapahel verkar vara ett enkelt sätt för henne att "bli hög". Jag tyckte det var att Raphael sa ifrån och förklarade för henne att hon måste bli kvitt sitt beroende, och jag gillar inte Izzy för att hon praktiskt taget tvingade Raphael att bita henne. Och på det sättet som hon gjorde det... alltså om hon håller på så kommer hon ju aldrig att bli av med det och Raphael verkar ju ha svårt att hålla sig borta från hennes blod. Som jag har skrivit förut så kommer ju inte det här att sluta bra för Izzy.
 
Max är tillbaka! Jag har faktiskt saknat honom och tyckte det var kul att han äntligen fick vara med i säsong 2 också. Däremot har jag delade åsikter om att Maryse var tillbaka. Nicola är en underbar skådespelerska och hon spelar Maryse bra, men karaktären... Hon går mig på nerverna och hon är alltid negativ till allt hela tiden.
Alltså hur kan man INTE tycka om Magnus Bane liksom? Visst han är en nedomvärldare, men ändå. Och han älskar Alec vad mer kan hon begära av honom?
Det var ju lite kul att Magnus tema på partyt inte alls var ett tema som Maryse gillade, även om Magnus trodde att hon skulle gilla det.
Mot slutet av avsnittet blev det ju lite uppenbart varför Maryse varit sur/arg/ledsen och det var härligt att se att Alec tröstade sin mamma och tyckte synd om henne.
 
Jace och Magnus verkade ju ha haft ett "moment" där vi fick se hu mycket Jace bryr sig om Alec och vill att han skall vara lycklig. Och att han hade sett att Alec var lyckligare när han var med Magnus.
 
Partyt tog ju en vändning som jag inte hade räknat med, och som jag faktiskt blev överraskad med. Tyckte att det var lite konstigt att Simon helt plöstligt var med Maia när han och Clary precis blivit tillsammans, men jaja, då var det väl så tänkte jag och sedan blev Max och Maryse sur på Jace och hon kastade en yxa mot honom, och Clary var arg på Alec som nästa tog lite av sig!! Tur att Magnus hann fånga honom i tid...
Ett tag trodde jag att kanske var någon demon, trollkarl eller shadowhunter som bara utgav sig för att vara de olika personerna för att få till ett bråk eller nått. Man vet ju aldrig vem som är på Valentines sida och med runan som gör att Shadowhunters kan bli vem de vill, kunde det rent av ha varit Valentine som var där... maskerad som någon annan.
 
Men det visade sig vara trollkarlen som Clary slöt en pakt med... Började ju misstänka det tillslut, med tanke på att Valentine hade träffat henne i början av avsnittet. Men att Valentine ville ha "Clarissa" oskadd kom som en liten överraskning tillsdess att Magnus ju förklarade att Clary har ängel-blod i sina ådror.
På ett sätt var det bra att Jace och Clary berättade om ängeln och att hon kan skapa nya runor, men jag trodde att de skulle vänta i några fler avsnitt först. Så kanske att det går lite för fort fram med den historien. Det är ju även en ganska viktigt del av böckerna och jag hoppas att de inte har pratat klart om detta i serien, utan att de kommer att utforska det mer. Bara för att ängeln nu är fri, kan inte Clary skapa nya runor nu? Eller kan hon det? Enligt henne så var det Ithuriel som visade henne runorna och nu när han är i himlen tillbaka, kan han inte visa henne nya runor eller vad?
Det är också en STOR del av böckerna och en stor del av Clarys personlighet. Så jag hoppas att hon även i kommande avsnitt kan skapa egna/nya runor, så att de inte glömmer bort det i allt annat som händer i serien runt Valentine och hans försök att utplåna alla nedomvärldare.
 
Clary har ju nu tydligen blivit en nyckelspelare då Valentine vill använda henne till att "aktivera" svärdet. Återigen fick vi se Jace som bryr sig om Clary och som inte tänker släppa henne ur sikte nu när Valentine vill ha henne.
 
Kan ju inte avsluta utan att nämna något om Max run-ceremoni. Jag gillar ju att se sådana saker, precis som med parabati-ceremonin, där vi får höra vilka ord som sägs osv. Max är nu alltså officiellt en Shadowhunter!
 
Avsnittet var helt okej och jag blev positivt överraskad på flera ställen så avsnittet får 4 runor.
 
 
Lägg gärna eran röst på hur bra NI tyckte att avsnittet var:

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2017-02-23 21:28:58

Jag tycker det känns som att det hände alldeles för mycket, olika saker i det här avsnittet för att det ska va värt med 5-poängare!
Vet inte om det bara är jag, men jag tycker det känns som att dem liksom bar: BAM, gör värsta avsnittet med massa saker och så händer allt så himla fort? Det känns som att vissa saker inte hade behövt vara med i detta avsnittet, eller att vissa saker kunde dragits ut på lite länge, tänker typ twisten med dendär häxkvinnan - men det kanske kommer mer sen. Aja, det är mina tankar iallafall, haha
(och är fortfarande JÄTTEirriterad över den töntiga Ithuriel!!!!)

Svar: Jag håller med. Det hände såå mycket på en gång och det var i bland lite svårt att hänga med. Känns som att man måste se avsnittet några gånger innan man kan hinna uppfatta allt som hände. Håller med dig om att de inte hade behövt att ha med allt i detta avsnittet, vissa saker som att berätta för alla vad Jace o Clary såg och att hon kan göra runor, kunde de gärna ha väntat med i något/några avsnitt till.
Är så glad att du har hittat hit! :D Du får fangirla hur mycket som du vill här! Det är alltid kul att läsa vad andra tycker om avsnitten.
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Sandra

Publicerad 2017-02-23 21:30:33

Och förresten, jag hittade alldeles nyss hit och bara: wooooow, för jag var inte medveten om att det fanns en svensk fansite, och därmed ber jag om ursäkt om jag lägger onödiga fangirl-kommentarer, men det är bara för att jag inte har haft någon att tmi-fangirla mot innan! Haha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej