Shadowhunters 2x20 - Beside Still Water (Säsongsfinalen)

Publicerad 2017-08-15 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

 
Shadowhunters avsnitt 2x20 - Beside Still Water finns nu att se på Netflix.
 ****

Ja, vad skall man säga. Det här avsnittet hade väl allt, även om det gick väldigt fort och det var som i de flesta Shadowhunters avsnitt mycket som skulle få plats i ett och samma avsnitt. Så precis som någon skrev i en kommentar så kunde de faktiskt ha gjort två avsnitt av detta avsnitt och förlängt vissa delar.

 

Blev ju inte superförvånad över att Jonathan överlevde i början av avsnittet, men jag blev lite förvånad över att han med sitt blod skapade ett pentagram som det kom demoner ur… eller skall vi säga att det var Lilith?! För visst verkade det väl som det i slutet. Jonathan sa ju även mother, väl? Och hon kallade honom sin son. Det är ju även bekräftat att Lilith skall vara med i säsong 3, så visst var det väl hon. Var ju lite coolt ändå att de började och slutade avsnittet med Jonathan, som de flesta säkert trodde var död.

****

Även om jag är superglad att Malec nu äntligen verkar vara just Malec igen, så blev jag lite besviken på Magnus i början, när han inte alls ville hjälpa Luke och Simon att hitta Maia.

 

Verkar ju ändå som att de lyckades hitta henne och Simon verkar ju ha gjort ett avtal med Fédrottningen för att få tillbaka Maia. Funderar fortfarande över varför Maia blev kidnappad från första början?! Var det bara för att drottningen insåg att det var det enda sättet att få Simon att komma över till hennes sida, att han måste gå med på några av drottningens krav, för att Maia skulle bli fri? Det är verkligen en av de sakerna som jag hoppas att vi får svar på i säsong 3.

 

Sarah Hyland som Fédrottningen var såå mycket bättre i detta avsnittet än i förra. Har inga problem med att se henne i flera avsnitt i nästa säsong. Om de nu väljer att ha kvar henne.

****

 

Då kom då även äntligen scenen vid sjön med Valentine, Jace och Clary. Eftersom det tyvärr var ett tag sedan jag läste böckerna (superdåligt av mig att inte vara mer uppdaterad på böckerna, men jag lovar att läsa böckerna under hösten ;) ) så har jag inte sjö-scenen i jättefräscht minne och kommer således inte alls ihåg alla detaljerna och vem som dödar vem osv. Men jag visste att Jace skulle dö och det kändes faktiskt trovärdigt. Kanske för att de klippte in Alecs känslor och det faktum att hans parabatai-runa försvann. Fick faktiskt en tår eller två i ögonen när Jace dog något som jag verkligen inte trodde att jag skulle få. Bra skådespeleri från inte minst Matthew Daddario, men även Kat som Clary kändes trovärdig. Betydligt mer än när hon själv typ dog i avsnitt 9 eller 10.

 

Sjö-scenen kan faktiskt komma att bli en av mina favoritscener även om den gärna hade kunnat vara flera minuter längre. Som den var nu kändes det som att den var väldigt påskyndad. Det som jag däremot tyckte att de har gjort bättre mot förut var utseendet på ängeln. Tyckte faktiskt att det var bra att vi inte fick se hans ”riktiga gestalt” utan att det var ett skimmer omkring honom. Men hade sååå hoppats att han skulle res sig ur sjön med bägaren och svärdet i varsin hand, precis som han är återspeglad på omslaget till The Shadowhunter’s Codex. Blev liiite besviken på att det nu inte var så.

 

Det var något som inte heller kändes rätt med att Clary dödade Valentine. En lite tjej, även om hon säkert är stark och vältränad. Men att hon skulle kunna övermanna Valentine och döda honom. Nej, det kändes inte alls rätt. Hade hellre velat att ängeln hade dödat honom, är det inte så det går till i boken? Jag menar, ängeln tyckte ju att det Valentine har gjort inte var rätt, så varför inte då bara döda honom när han typ hade chansen, istället för att låta honom få ängeln till att göra något åt honom. Ängeln skall väl ändå vara ett högre väsen som borde ha mer makt än Valentine, eller?

 

I vilket fall som helst, så borde väl Valentine officiellt vara död nu. Tack för det, även om Alan Van Sprang var en alldeles utmärkt Valentine.

 

Inte så svårt att förstå att de hade värsta partyt efteråt – skuggjägare och nedomvärldare tillsammans. Lite kul att se att de ändå kan fira tillsammans när deras gemensamma fiende är död. Och med tanke på vad som nog kommer i säsong 3 så borde de nog fira som att det inte finns någon morgondag. Och Luke verkade ju verkligen göra det.

 

Men vad är grejen med hans polis partner? Jag förstår verkligen inte varför de har valt att lägga till den historien? Den känns ju lite meningslös med tanke på att vi tittare redan vet att Luke är en varulv. Eller kommer detta att leda till något ännu större i nästa säsong? Kommer hon att avslöja honom inför alla i poliskåren, eller alla mondäner? I vilket fall som helst så har det aldrig riktigt känts som att just den story-linen har varit nödvändig.

****

 

Vad är det med Jace? Något hände självklart när ängeln valde att återuppliva honom, speciellt då Jace ju även sa att det alltid finns en konsekvens som kommer av att återuppliva någon, eller nått sånt. Jag gissar på att det är ”den himmelska elden” eller vad den kallas på svenska, som börjar spöka. Tänkte ett tag på om det hade något att göra med Jonathan/Sebastian, men kanske inte. Med tanke på att det var ängeln som återupplivade Jace, och Sebastian är ju en demon.

****

 

Finns väl en hel del mer att säga om avsnittet och säsongen som helhet, men jag tror att jag sparar det till ett kommande inlägg. Ser i vilket fall som helst framemot säsong 3, som jag skulle gissa har premiär i början av 2018.

 

Btw… var det bara jag som tänkte på att Valentine har haft sina händer på bägaren i båda säsongsavslutningarna? Bara en liten iakttagelse.

 

Så här i efterhand så var ju detta avsnitt helt klart ett av de bästa denna säsong. Även om det inte var helt och hållet perfekt så var det ändå bättre än några av de avsnitt som jag har gett 4 runor till, vilket gör att jag kommer att ge säsongsavslutningen 5 runor.


 
 
Ni får väldigt gärna skriva era åsikter om säsongsfinalen i kommentersfältet. Kanske även era tankar och funderingar inför säsong 3.
 
Lägg även eran röst på hur bra ni tyckte att avsnittet var:
Om ni av någon anledning inte kan se någon omröstning så kan ni även hitta den HÄR.

Kommentarer

Postat av: Mariah

Publicerad 2017-08-15 11:10:40

Även om det känns som att allt detta hade kunnat utgöra säsong 3, så kan jag inte säga att jag är besviken då det ändå stämde med min vision av boken. Jonathan överlevde såklart, vilket jag var ngt irriterad på förra gången då jag var osäker på om de dödat honom.. han utgör ju fienden i de resterande böckerna så att döda honom är det sista de kan göra. Maia överlevde ju också, vilket redan var förstått, men jag trodde inte Simon skulle gå med på drottningens krav så pass enkelt (hade förväntat mig ngn typ av fight). Jace och Clarys ankomst till sjön med Valentine som dödade Jace gick till som jag förväntat mig, men hade gärna sett Raziel döda Valentine så som det gick till i boken. Hade varit ngt roligare (okej kanske inte roligt men mer exciting hehe) för änglarna ansåg ju Valentine brottslig och det är väl ändå något att lyfta fram? Aja, att Clary hellre dödade sin hemska pappa än försöka ändra på honom fungerar väl också. Föreställde mig Raziel med en mer kraftig och mäktig röst än den som nu än gjorde rösten. Ett par små minus här, men fortfarande så är jag inte besviken ^^
Jag led med Alec när parabatai-runan började värka för att sedan försvinna, tyckte han spelade bra där för det gjorde ont i mig, för att sedan anlända tills sjön och se att Jace lever. Well done!
Till nästa säsong väntar jag mig att Simon försöker undkomma Seelie Queen, att Jace får komplikationer av att återuppstå från de döda och att Jonathan återuppstår och är ännu ondare än tidigare muahaha.. >:D ... och eh hmm, en story de kunde skippa att ha med överhuvudtaget är Lukes partner som kommit på hans sanna identitet, känns fullständigt onödig men ok...
Okej men detta var ett bra avsnitt och en bra avslutning som jag känner mig nöjd med. Inte minst då allas vår Malec är tillsammans igen :')
Det var allt för mig den här säsongen ^^

Postat av: Anni-Li

Publicerad 2017-08-15 11:47:49

Så blandade känslor för det här avsnittet! Först och främst gick det på tok för fort. Alldeles för mycket saker som hände. Hade gärna sett att det här avsnittet drogs ut på åtminstone 2 avsnitt. Själva scenen med ängeln kändes alldeles för ihoptryckt.


Och vad sjutton var det där på slutet med Simon? Har har liksom sålt sig till drottningen? Hela grejen med att maia blev kidnappad kändes mest som utfyllnad av tid. Hoppas vi får en bättre förklaring av det nästa säsong.

Men scenen med alec och Magnus ute i gränden. Satt med ett stort jäkla leende, hoppas vi får betydligt mer Malectid nästa säsong.


Jag förstår att de vill göra serien på ett sådant sätt att det även överraskar dom som läst böckerna. Men då bok 3 är min favoritbok i serien så hade jag önskat att de hade följt mer så som det är i boken. Även om den här säsongen har varit bra är det inte riktigt samma magi som i boken. Jag är nog mest besviken på hur de hanterat clary och jace kärlekshistoria. I boken byggs det upp och får en större plats. I serien känd det mest platt och som en mindre bihandling.

Postat av: Amanda

Publicerad 2017-08-15 22:09:08

Vet du något om när säsong 1 släpps på dvd med svensk text? det har ju nyligen kommit ut en tysk version utan svensk text.

Svar: Nej tyvärr så vet jag inte det. Har inte sett någon information alls om att säsong 1 ens har släppts på DVD i USA. Kanske att de inte tänker ge ut någon dvd då både säsong 1 och 2 finns att se på Netflix?
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: C

Publicerad 2017-08-16 17:05:26

Det som händer med Jace har ingenting med elden att göra. I böckerna så sa de ju att när Jace kom tillbaka till liv så fanns inte "skyddsbarriärerna" inuti honom kvar. (När en Shadowhunter föds sätter the silent brothers skydd på dem. När Jace är utan skyddena kan Lilith påverka honom. Så jag antar att det är det som händer nu..

Svar: Ah, så kanske det kan vara! Det var som sagt ett tag sedan jag läste böckerna så jag kommer tyvärr inte ihåg alla detaljer. Tur att jag har såna som ni som ni som har bättre minne än mig, eller som kanske har läst böckerna mer nyligen än mig. ;)
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: C

Publicerad 2017-08-18 08:59:43

Japp, jag läste böckerna för lite mindre än ett år sedan så jag minns ganska bra vad som händer. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej