Shadowhunters 2x19 - Hail and Farewell

Publicerad 2017-08-08 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

Shadowhunters avsnitt 2x19 - Hail and Farewell finns nu att se på Netflix.
 
****OBS min recension innehåller några spoilers från böckerna****

Jag vet inte riktigt vad jag tyckte om det här avsnittet. I vissa stunder var det väldigt bra, till att sedan bli lite konstigt och lite oväntat.

 

Var det någon som hade förväntat sig att den riktiga Sebastian skulle vara besatt av en demon? Tyckte det kändes lite konstigt att Jonathan skulle ha dragit tillbaka Sebastians kropp tills hans lägenhet så att de andra lätt kunde hitta honom, hade väl hellre trott att han skulle vilja hålla honom gömd. Så på ett sätt hade man väl kunnat räkna ut att det var något skumt med den riktiga Sebastian.

 

Jonathan/Sebastian verkar ha hoppat upp ett snäpp på crazy-stegen när han nu är tillsammans med Valentine igen. Han är ju också uppenbart avundsjuk på Jace, som inte bara också är ”Valentines son” utan även är med han syster Clary. Som han väl anser borde älska honom och inte Jace.

 

Även om Sebastian är på den mörka sidan, så har jag gillat Will Tudor som skådespelare och jag tycker att hans porträttering av Jonathan/Sebastian har varit helt klockrent. Jag hoppas verkligen att de i säsong 3 tänker följa så mycket som möjligt av handlingarn i bok 4, så att vi kommer att få se honom igen. Det har ju sagts att Lilith kommer att dyka upp i nästa säsong, så vi kan ju bara hoppas på att hon kommer att *spoilers* återuppliva honom*spoilers* på ett eller annat sätt.

 

****

 

Clace verkar ju vara tillbaka *yay* men alltså vad hände när de försökte spåra Jonathan? Jace, med sin ängla-förmåga att ”aktivera” sina runor aktiverade han alla på en gång? Vore väl ganska osmart, eller? Och sedan började även Clarys runor att lysa… Hade det inte räckt med att Jace bara ”aktiverade” spårningsrunan?

 

Visst, det blev ett moment mellan Clary och Jace, men det kändes lite konstigt och generande på något sätt så att det nästan blev jobbigt att titta på det. Och ändå gillar jag Clace, men det blev bara så awkward när de bara stod där och tittade på varandra och alla runorna lyste upp. Men vi fick en kyss äntligen mellan dem i slutet. Det var verkligen på tiden.

 

****

Speciellt nu när Simon verkar ha kommit över Clary och istället är typ tillsammans med Maia. De är så gulliga tillsammans, även om jag även vill ha Sizzy. Det är typ samma när jag läser böckerna… Simon med Maia eller med Izzy, spelar egentligen ingen roll. Men jag hoppas ju givetvis att de tänker följa böckerna så mycket som möjligt, och vi alla vet ju då vilken Simon tillslut kommer att bli tillsammans med. ;)

 

****

Vad var grejen med att kidnappa Maia i slutet? Jag fick en tanke på att det kan ha varit för att komma åt Simon!? Så att han måste gå med på drottningens begäran om att Simon skall gå över till hennes sida, eller liknande för att han skall få tillbaka Maia. Ett som är säkert, som även någon skrivit i kommentarsfältet (alltid kul att läsa vad ni tycker om avsnittet) är att Maia i alla fall inte är den som kommer att dö i nästa avsnitt, då hon kommer att vara en av huvudkaraktärerna i nästa säsong.

 

****

 

Jag antar att jag måste nämna något om Sarah Hyland som Fédrottningen. Visst var hon bra och man fick en känsla för att det var samma person. Men det var något med hennes sätt att prata, om det var hennes uttal/accent eller vad man kan kalla det, som kändes så påklistrat och falskt, detta speciellt i scenen med Simon. Det kändes bättre och mer trovärdigt i slutet när hon var med Valentine dock. Inget emot Sarah som skådespelare, detta lilla som vi fick se var helt okej, det vara bara uttalet på typ vissa ord som störde mig en del. Förhoppningsvis har hon fått bättre ordning på det till nästa avsnitt.

 

****

En som dock redan verkar vara på drottningens sida är ju Magnus. Vilket ju tyvärr betyder att det är kalla blickar mellan honom och Alec. :( Gillar inte alls det… de är ju Malec 4-ever liksom. Men han har ju tydligen valt sida och får väl stå för det, även om det betyder att de står på varsin sida i ett kommande krig. Vid mötet med drottningen i institutet verkade ju dock Magnus vilja att de skulle ta hjälp av skuggjägarna, men drottningen har ju som vi sett en egen åsikt om saker och ting. Återstår väl att se vilken sida som kommer att bli den vinnande och om de (skuggjägarna och nedomvärldarna) kan enas om att slåss emot Valentine tillsammans, eller inte.

 

****

Valentine verkar ju kunna skapa en egen armé och dock inte bara genom skuggjägare som väljer att gå över till hans sida, utan även med Försakade (Forsaken)?! Fick ju verkligen vibbar till typ The Walking Dead när de började attackera Jace och Alec. Seriöst... funderade först på vad det var som Valentine hade skapat när han ritade ängla-runan på mannen och sa typ "skydda min son" och mannen gick ner/sjönk ner på marken... hade först en tanke på om det var en demon-hund eller något. Men sedan fick vi ju svaret...

 

****

Någon mer som tyckte att det var lite tonårsfasoner på Clary och Jace på kyrkogården, när de skulle bestämma vilka som skulle gå iväg tillsammans, och båda skriker ut vilken de vill gå med… underförstått att de absolut inte vill gå tillsammans.

 

Men eftersom Jace och Alec ju är Parabati, så är det väl det mest naturliga valet. Att de två går tillsammans… Det borde egentligen inte ha varit någon diskussion om det överhuvudtaget. Men i vanligordning ville väl manusförfattarna slänga in lite ”sexual tension” mellan Clace.

 

****

Det var kul att äntligen få en scen mellan Jace och Jonathan, Valentines två ”söner”, när de båda vet om det liksom. Har faktiskt väntat på att det skulle ske. Men vem hade trott att Jonathan skulle dra iväg med Jace i en kedja. Trodde nästan ett tag att han verkligen skulle döda Jace… men jag tror att de väntar med det till slutet av nästa avsnitt, så att det blir en rejäl cliffhanger inför säsong 3.

 

****

Frågan är ju nu om Fédrottningen kommer att vara med Valentine eller om de kommer att skapa någon annan sorts allians. Troligen något som gör att drottningen i alla fall kommer att vara på den vinnande sidan när allt är över.

 

****

För att ge ett betyg till avsnittet så får det nog bli… 4 runor. Det fanns en hel del lösa trådar i det här avsnittet som jag hoppas att vi kommer att få svar på i nästa avsnitt som är säsongsavslutningen. Kan inte fatta att det avsnittet snart är här.

 



 
 
I vanlig ordning så får ni gärna skriva era tankar om avsnittet och vad ni tror kommer att hända i nästa veckas säsongsfinal. Ni får även väldigt gärna lägga eran röst på hur bra ni tyckte att detta avsnittet var:
 Om ni inte kan se omröstningen ovan kan ni även hitta den HÄR.

Kommentarer

Postat av: Mariah

Publicerad 2017-08-08 22:04:28

Eh. Nja. Nej. Avsnittet fångade mig inte riktigt för att vara helt ärlig. Liksom det förra hade de chansen att göra det jäkligt bra men det är som att det är något som håller dem tillbaka. Såklart säger jag väl detta då de återigen bryter lite mot storyn (och med lite menar jag mycket) när de dödar Jonathan.... not happening! Jocelyn kan jag stå ut med att hon är borta, men att Max är kvar (som inte har en story) och att Jonathan dör (som har en story) går jag inte med på. Nope! #sorrymax :c ... fast ehum, vem vet om Jonathan är död eller inte, honestly, de såg honom inte "dö" i den meningen I guess :s
Och sorry Emeraude men skådespelandet satt inte riktigt i scenen med Jonathan och Izzy, kändes inte "äkta" tyckte jag :s
Vet inte vad jag tyckte om Clace-momentet heller (jag vet, bara massa kritik från mig den här veckan), visst det var snyggt gjort men runorna men resten kändes som att det inte hade behövts. Såklart ledde det ju till awkwardness när de gav sig ut på uppdrag och kyss på slutet, så okej. Jag går väl med på det då... cx
Simon och Magnus är mina favoriter så föredrog deras scener allra mest. Men då Magnus inte riktigt är den Magnus att man vill att Magnus ska vara atm, så blev Simon den jag fokuserade på. Tycker han och Maia är söta ihop (även fast jag väntar på Sizzy) och hans tid med Seelie-queen Hyland var bra gjord. Dock ser jag inte hennes intentioner med Maia nu.. (eller med Valentine.. heh) så får se vad det leder till. Vet åtminstone att Maia inte dör då hon blir huvudkaraktär så alltid något, annars hade jag blivit orolig cx
Ja, lång kommentar... men det var allt för mig den här gången ^^

Postat av: Anni-Li

Publicerad 2017-08-08 23:31:50

Känns helt för tidigt att han ska dö redan. skulle inte säsong 3 handla om bok 3? Blir ju helt galet då han ändå har en betydande roll i bok 3. fast egentligen så är väl alla de större händelserna i bok 3 redan avklarad.

Men jag gillade drottningens nya skepnad. Kändes verkligen som att det var samma person fast lite äldre.

Postat av: C

Publicerad 2017-08-09 08:07:33

Ett ord behövs till de två tidigare kommentarerna: Lilith!

Jag gillade avsnittet, det blir mörkare men det visste vi skulle komma. Sarah var riktigt bra som drottning. Clace är på väg tillbaka. Jag ser fram emot nästa avsnitt, det kommer antagligen bli kaos bland fansen om de lämnar den enorma cliffhangern som de har möjlighet till.. 👀😊

Kommentera inlägget här
Publiceras ej