Shadowhunters 2x18 - Awake, Arise or Be Forever Fallen

Publicerad 2017-08-01 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

Shadowhunters avsnitt 2x18 - Awake, Arise or Be Forever Fallen finns nu att se på Netflix.
 

Alltså det här avsnittet var både bra och dåligt. Visste ju från trailern till avsnittet att Jonathan/Sebastian skulle döda Max. Så det var med den inställningen som jag startade avsnittet. Men ju längre tiden gick desto mer besviken blev jag. Och insåg tillslut att de inte alls hade beslutat sig för att döda Max.

 

Visst, jag gillar Max, tycker att han är en härlig kille som gärna får vara med mer. Men när de redan i förra avsnittet, som förövrigt var ett väldigt bra avsnitt kanske för att de valde att ta med så många saker från böckerna, hade bäddat för att Max tid var kommen när han hade avslöjat Jonathan, så kändes det på ett sätt lite som en skymf mot oss bokläsare att de inte dödade Max. Flera i produktionen har gång på gång gått ut med att de tänker följa böckerna till viss del, men att de även tänker gå sin egen väg och lägga till oväntade händelser för att även bokfansen skall bli överraskade. Och jag antar att detta var en av de händelserna.

 

Men jag vet inte om det var det som också kändes sååå fel i avsnittet. Att Max inte dog liksom. Vilket säkert alla bokfans hade förväntat sig. Så vad är Max roll nu? Vad skall han bidra med när det kommer till storyn? Eller har de tänkte att han kommer att dö längre fram?  Ibland förstår jag inte alls vad manusförfattarna tänker!? De gjorde ett sådant bra jobb med förra avsnittet, så det här bleknar i jämförelse.

 

****

Det som ändå lyfte det här avsnittet var att vi fick se mer, betydligt mer av Malec än vad vi fått i tidigare avsnitt. Även om det bara var Magnus som tänkte tillbaka till bättre tider med Alec, så var det ändå ganska bra tider och väldigt heta scener.

 

Det kändes ju i princip som att Magnus gjorde slut med Alec i slutet av avsnittet, så vi kanske inte kan förvänta oss en massa Malec kärleksscener i de två sista avsnitten direkt. Så på det viset var det ändå ganska snällt att vi fick dessa härliga scener med fan-favoriterna Malec. Om det inte blir fler tillbaka blickar då…

 

****

Från ett par som kanske har gjort slut till ett par som nog precis har blivit tillsammans… Simon och Maia! Som jag har längtat på det. Gillade dem så mycket i böckerna och att se dem tillsammans i serien, är ju bara för underbart. Det känns så mycket mera naturligt än vad Simon och Clary någonsin gjorde vilket är skönt. Även om det inte alls tog Simon lång tid att komma över Clary… som han ju påstått är hans stora kärlek sedan flera år. Men inte mig emot alls att han nu är med Maia.

 

På tal om Maia så fick jag nästan tårar i ögonen när hon berättade om hur hon blev en varulv. Kanske skall ge en eloge till skådespelerskan Alisha Wainwright för det. Jag tyckte hennes monolog kändes så äkta och hon berättade på ett sådant sätt så att det blev väldigt känslosamt.

 

Det var dock kul att de valt att ta med ännu en bokkaraktär – Bat Velasquez. Men den specialeffekten när han förvandlades till en varulv… Nej, det kunde ha gjorts bättre. Det var lite på samma sätt som i tredje Harry Potter filmen (Fången från Azkaban) och den typen av specialeffekter. Bat såg nästan ut exakt som Professor Lupin som varulv, och den filmen kom ju för en herrans massa år sedan. Och specialeffektsavdelningen borde ju ha utvecklats sedan dess… men det är väl en kostnadsfråga antar jag, för hur bra varulven ser ut.

 

****

Jag brukar vanligtvis gilla action-sekvenserna i serien och brukar tycka att de är bra och välgjorda, men det var något konstigt över Sebastians action-scen där han dödade skuggjägarna för att komma åt spegeln. Det såg bara så konstigt ut och varför väntade de andra skuggjägarna på att Sebastian skulle komma till dem istället för att attackera honom på en gång när han dödade de två första vakterna?! Det kändes inte alls verklighetstroget, på något kontisgt sätt.

****

Seriöst vad är det med Lukes polispartner? Placera en gömd kamera på restaurangen för att kunna spionera på Luke. Visste ju att det var något konstigt och misstänksamt med henne. Frågan nu är ju vad hon tänker göra med filmen?!

 

****

Det var väl ganska uppenbart att det inte var den riktiga spegeln som de hade fått tag på, men det kunde ju de inte veta. Men nu kändes som att vi är nära slutet av Stad av Glas och de händelser som utspelar sig där, med tanke på att Clary och co. vet var den riktiga spegeln är.

 

****

Det fanns några bra delar av avsnittet, men det fanns och några mindre bra delar. Tyvärr så var det något med detta avsnitt som jag inte alls gillade, och om det är för någon av de anledningarna som jag skrivit om här, eller om det beror på något annat kan jag inte riktigt säga.

 

Så tyvärr kan jag inte ge mer än 3 runor.


 
 
Som vanligt får ni väldigt gärna dela med er av era åsikter om avsnittet i kommentarfältet och/eller lägga eran röst på hur bra ni tyckte att avsnittet var:
Om ni av någon anledning inte kan se omröstningen kan ni även hitta den HÄR.

Kommentarer

Postat av: Mariah

Publicerad 2017-08-01 11:09:23

Ett hyfsat okej avsnitt. Något segt trots dess "action-scener", de fångade inte mitt öga riktigt. Visserligen kan detta haft att göra med att jag satt och hade ont i magen över vetskapen att Max skulle dö. Men gjorde han det? Nej. Han överlevde trots oddsen att han inte skulle göra det. Liksom i boken blev han mer allvarligt skadad än vad jag uppfattade det som att han var i serien, visst... Gaah jag borde inte ens vara besviken över att han överlevde men det är jag (som den hjärtlösa person jag är) för hans liv och historia slutade ju där. Det var liksom meningen, så jag är något splittrad för jag vet inte vad mer som kan komma läggas till i hans manus. Men ja, de lät ju döda Jocelyn trots att hon hade "more to her story". Det är bara så enkelt antar jag...
Till något mer "omg-I-live-for-these-moments"; Blev bara så överlycklig att se Magnus och Alec i säng med varandra and ohhhh that makeout-scene :'D Väntat på detta ögonblick ett tag nu haha, they're so cute together :')

Svar: Jag blev också besviken över att Max inte dog :s liksom seriöst... hade faktiskt förväntat mig att han skulle dö och så gjorde han inte det!! Satt ju hela avsnittet och väntade på det och så inträffade det inte.
Vem lever inte för alla Malec-moments som de har varit så snälla att ge oss?! ;) Blev ju väldigt "steamy" där ett tag... I love it.
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-08-08 08:01:42

Jag älskar hela serien alltså det är den bästa serien jag sätt i hela mitt liv!

I love the whole series, so it's the best series I use throughout my life!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej