Shadowhunters 1x08 - "Bad Blood" nu på Netflix

Publicerad 2016-03-02 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 1,

 
Missa inte att se Shadowhunters 1x08 som nu finns på Netflix.
 
Skall vi kalla det avsnittet där Simon blir en vampyr.
Från början trodde jag inte att jag skulle gilla detta avsnitt, då jag tycker att hela historien med att Simon blir vampyr redan i första säsongen har gått väldigt fort och jag hade hoppats på att de hade väntat med just det till kommande säsonger (om det blir några), men samtidigt gillade jag det. Simon är en av mina favoriter från böckerna och då vi inte fick Simon som vampyr i TMI-film, så blev jag ändå glatt överraskad av att få se det i serien.
 
Alberto som verkar vara en av de bästa skådespelarna i serien, visar igen att han kan spela en karaktär med känsla och på det sättet som han visade sin avsky mot Clary, att han inte hade velat att bli en vampyr, tycker jag var en av de starkaste scenerna hittills i serien. I samma scen visade även Kat en ny sida av Clary, den sårbara sidan och jag kände verkligen med Clary, att hon valde att göra Simon till vampyr, något som hon kanske började att ångra?! Man kunde nästan känna den avsky som Simon i den stunden hade mot Clary, att det inte var han själv som fick göra det valet. 
 
Det skall bli intressant att få se hur Simon är som vampyr. Jag hoppas att han så småningom kommer att ha kvar sin humor, även om det kanske tar några avsnitt.
 
Det som även var "magiskt" om man kan kalla det för det, är att grav-scenen utspelade sig, nästan precis som jag hade föreställt mig det när jag läst om det i böckerna. Bortsett från Camille, varför är hon med överallt där Simon är med? Som ni vet så gillar jag inte henne i Shadowhunters. För min del så hoppas jag att de andra vampyrerna dödade henne, men samtidigt så vore väl det tråkigt då hon är en karaktär som kan behövas för att tillföra lite spänning och osämja i serien.
 
Vad tycker ni andra om Lydia? Själv var jag tveksam till henne i början, men mot slutet blev hon mjukare och kan bli en karaktär som man kan tycka om.
Men alltså hallå!! Hade inte i min vildaste fantasi kunnat tro att Alec skulle fria till Lydia.
Jag förstå absolut varför han gjorde det, han kan då få leva ett fritt liv, utan att ha sina föräldrar och klaven som kikar över hans axel hela tiden och granskar allt han gör. Om han gifter sig med Lydia, så kan de tillsammans leva ett liv som de bestämmer i ett institut långt bort.
Jag antar Alec inte riktigt är säker på sina känslor för Magnus ännu. Men han kanske även tänker sig att om han gifter sig med Lydia, så kan han på något sätt enklare kunna vara med Magnus. Klaven gillar ju inte direkt homosexuella, så om Alec gifter sig med Lydia så är han gift och de klaven kanske inte riktig bryr sig längre?!
 
Han vill väl inte heller dra namnet Lightwood i smutsen och få en stämpel, så genom att gifta sig med en annan "fin" skuggjägare familj så kan han rädda familjens heder.
Blir alltid lika glad när de väver in The Infernal Devices i serien, ni som har läst de böckerna kanske vet vad jag pratar om med Lydias efternamn och hennes förfader Henry Branwell.
 
Vem hade kunnat tro att Izzy skulle vara institutets bästa obducent?! Jag gillade faktiskt det och kände att det passade henne på något sätt.
 
Vad fick vi mer se? Forsaken, förgätna eller vad hade de översatts med? Jag fortsätter kalla dem för forsaken... Valentines experiment som fungerat!? Det verkade ju så på den forsaken som tydligen hade blivit injicerat med ängelblod och som av den anledningen kunde komma in i institutet. Det var väl kanske inte helt logiskt, men med tanke på alla experiement som Valentine har hållit på med så... visst, kanske att han har fått några forsaken att bli så lika änglarna att de kan ta sig förbi alla skyddsbesvärjelser som är runt institutet.
 
Något som jag inte tyckte passade in i sammanhanget var historien som Jace berättar för Clary om falken. Den kändes fel... Jag blev inte alls berörd när Jace berättade det. Jag har gillat Dominic som Jace, men just i den scenen kändes han bara fel, som att han inte alls har upplevt det. Som skådespelare skall han kunna beröra mig som tittare även om han själv inte har upplevt det. Men det var nog på det sättet han berättade... ingen inlevelse eller känsla alls. 
 
Men utöver det och några små andra saker så var ändå detta ett av de bästa avsnitten hittills och jag tror att det till stor del beror på Alberto som är helt perfekt som Simon i alla lägen. Lite mera Magnus hade ju inte skadat ;)
 
 
Ni får som vanligt lägga er röst på hur bra avsnittet var, alltså hur många runor som ni tycker att avsnittet får.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej