Stad av Skuggor reflektion

Publicerad 2013-08-23 22:39:00 i City of Bones, The Mortal Instruments,

 
 
Har precis kommit hem från biografen. Stad av Skuggor är numera en av mina absoluta favorit filmer. Bortsett från en del småsaker som jag inte tänker nämna i denna spoiler fria reflektion.
 
Jag brukar vara kritisk till filmen som är baserade på böcker, men denna var utan tvekan en av de bästa någonsin.
 
Även om de inte alltid höll sig till storyn som är i boken (sista delen av filmen), så var det ändå bra att de fick med de viktigaste bitarna från boken, plus några bitar som inte riktigt förklaras förens i bok 2 och 3.
 
Lily gjorde ett bra jobb som Clary, hade inga problem med att hon hade färgat håret rött (tydligen har många klagat på och undrat varför de inte kunde hitta någon skådespelerska med rött hår), hon gjorde rollen som Clary över mina förväntningar.
 
Jamie... Åh, Jamie. Jag har äntligen fattat vad de menar med att ingen annan skulle kunna spela rollen som Jace. Han ÄR verkligen Jace.
 
Robert ÄR Simon. Och då menar jag verkligen att han ÄR Simon. Så underbar som Simon, hans kärlek till Clary hans avundsjuka på Jace. Kan verkligen inte hitta några fel i Roberts skådespel som Simon.
 
Kevin och Jemima gjorde sina roller som Alec och Isabelle bra. Kändes som vi fick se mer av Izzy än vad vi fick i boken, vilket inte var mig emot. Alec var väl något sur på Clary, men så är han väl även det i boken. ;)
 
Godfrey var ju verkligen Magnus Bane. Inte mycket att klaga på där, bortsett ifrån att det i vissa partier lät som att han var dubbad.
 
Luke, Jocelyn och Hodge var även de perfekta. Skådespelarna hade verkligen fångat det som jag kände är det karaktäristiska med de karaktärerna.
 
Sist men inte minst Jonathan Rhys Meyers... Han är en bra skådespelare, men är han Valentine? Varför, varför hade han flätor i håret? Var det verkligen nödvändigt? Jag trodde inte att man kunde störa sig på en sån småsak men tydligen hade jag fel. Just den delen tyckte inte jag bidrog till nått med karaktären Valentine, som enligt böckerna har en helt annan hårfärg...
 
Bortsett från Valentines hår, så finns det väl egentligen inte så mycket att klaga på med filmen. Om det beror på att jag fortfarande är i ett Mortal Instruments - rus efter filmen, shit vad mycket action... Inte en lugn stund kan man säga, så kan jag inte direkt säga att det fanns något att klaga på annat än att slutet inte var som jag hade föreställt mig. Och några små saker som jag vill skriva i denna recension, då de är spoilers.
 
Bortsett från Valentintes hår och en del småsaker så får filmen ändå 5 Ängel runor av mig.
 
 

Kommentarer

Postat av: Sofie

Publicerad 2013-08-24 10:23:47

Jag tyckte att skådespelarna gjorde ett grymt jobb och håller med dig om dem, även det du skrev om Valentine!

MEN, jag blev besviken på att de hade gjort om så mycket, framförallt i slutet! Jag tyckte också det var dåligt av dem att ta med saker från tvåan eftersom de ändå ska göra en andra film, onödigt att börja plocka in det då?!

Nae, hade de hållt sig mer till boken så hade filmen varit helt underbar för skådespelarna gjorde verkligen sitt jobb bra.

Postat av: Josefine

Publicerad 2013-08-24 10:43:54

Alltså, jag tror att det hade blivit svårt att erm, fixa en fanbase grundat endast på filmen om man inte gjorde somde gjorde. Jag tycker iaf att det funkar, men tack och lov för att man har läst böckerna innan! ;) Älskade robert, jaime och lily...haha, nä alla gjorde mkt bättre från sig än jag trodde (den enda scenen jag störde mig på rent skådespelarmässigt var "WHY AM I DRAWING THIS,." Haha, tycker det var lite väl :p Fast jag gillar inte heller Rhys Meyers riktigt...fast han slåss bra haha. Och seriöst, på hotel dumorte, jävlar va nice haha!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej