Shadowhunters 3x01 - On Infernal Ground

Publicerad 2018-03-24 15:12:47 i Shadowhunters, Säsong 3,

 
Shadowhunters avsnitt 3x01 - On Infernal Ground finns nu att se på Netflix.
 

En lite försenad recension av Shadowhunters avsnitt 3x01 – On Infernal Ground.

 

Var skall man börja?

Så skönt att Shadowhunters ÄNTLIGEN är tillbaka igen. Som man har längtat. Och visst ser det ut att bli en mörkare säsong än de tidigare med Lilith som säsongens stora fiende till våra skuggjägare.

Dock är jag inte riktigt såld på Anna Hopkins som spelar Lilith. Hade väl föreställt mig att Lilith (i böckerna) var ganska grym, brutal och hänsynslös mot andra. Och Annas version av Lilith kändes för snäll på något vis. Visst hon var mörk och lite mystisk, men jag fick inte riktigt känslan av Lilith – alla demoners moder från henne. Förhoppningsvis ändras den bilden ju längre säsongen pågår, för jag antar att vi kommer att få se ganska mycket av henne och hennes jakt på att få sin ”son” tillbaka.

Alltså seriöst, vad gjorde hon på sjukhuset? Jag trodde ett tag att hon typ skulle ta ett av barnen och döda det, som väl typ sker i bok 3 om jag inte har helt fel, för att hon behöver blodet för att kunna återuppväcka Sebastian. Men så fel jag hade. Istället väljer hon att ta kontroll över sköterskan och får honom att döda sin fru, vad var meningen med det? Och varför valde hon att berätta hela sin bakgrundshistoria för en sjuksköterska? Valde hon bara den första människan som pratade med henne, eller vad? Fick inget riktigt svar på det.

 

Med tanke på hur säsongsavslutningen var så måste jag väl ändå komma in på ämnet med Clary som valde att återuppväcka Jace. Och visst ser det ut som att de två äntligen har fått sitt lyckliga slut, men så enkelt är det väl ändå inte i Shadowhunters-världen?!

Nej, speciellt inte då Clary vägrar att säga till någon av sina vänner att hon har återuppväckt Jace från de döda. Alec lär väl bli den som tillslut får ett svar från Clary, hon kan ju inte förneka i alla evighet att Jace inte dog när Alecs parabatai-runa försvann och sedan kom tillbaka. Det är väl inte normalt och har väl aldrig hänt förut i skuggjägarnas historia. Så Alec lär vara desperat på att få något svar på den gåtan.

 

En karaktär som jag fortfarande inte bryr mig så mycket om men som har fått en större roll i säsong 3 är Lukes polispartner Ollie. Förra säsongen var hon bara irriterande och jag förstod inte alls varför de valt att ha med henne. Men några pusselbitar föll på plats i detta avsnitt – när Ollie visade Luke sina märken hon fått från varulven som bitit/rivit henne. Då förstår man ju givetvis varför hon är så intresserad av Luke och skuggjägare-världen. Men hur kunde hon komma fram till att det var en varulv? Finns den informationen på Google?

Och jag tycker att hon har allt för stor roll i serien och avsnittet. Hon är ju inte den karaktär som de flesta tittare vill ha mer av direkt. Men jag misstänker att nu när Luke har berättat om ”hans” värld så kommer hon att få ännu mera tid i kommande avsnitt och säkert för att ta reda på vilken varulv som attackerat henne. Skulle inte förvåna mig om det är Luke, Maia eller rent av Jordan som kommer i ett senare avsnitt. Lär ju inte vara någon helt okänd.

 

Första avsnittet av en ny säsong ger oss som alltid en hel drös med frågor och nästan inga svar, vilket man ju kan bli lite frustrerad över. Och ett händelseförlopp som gav sååå många frågor var Simon hos Fé-drottningen. I förra avsnittet gick han dit för att Maia skulle bli fri – det är jag helt med på och inget konstigt med det. Men i detta avsnitt sitter Simon och spelar för féerna – helt okej, och sedan säger drottningen att om Simon vill bli fri från dem så måste han få ett märke!! o_o Fick han det märke som jag tror att han fick – nämligen Cains märke, men som han får på ett helt annat sätt och för ett helt annat syfte i böckerna? Ett märke som Clary ger honom för att skydda honom? Och varför i sådana fall skulle Simon få det av féerna? Vad är deras syfte med märket? Och varför kan det bara ges till Dagsljusare (eller vad det heter på svenska)?  

Även om det här är ett händelseförlopp som gav betydligt många fler frågor än svar, så kan jag inte vänta på att få se vad manusförfattarna har tänkt skall hända med Simon och märket. Hur konstigt det än kan låta.

 

Jag är dock superglad över att Malec äntligen verkar få vara i fred och vara ett par och jag hoppas att de får vara det i flera avsnitt framöver.

Men vad håller Raphael på med? Så glad att David Castro fortfarande är med som Raphael, men att han ljög för Magnus och det flera gånger. Alltså vad gjorde han på slutet? Han injicerade det som han fick från Magnus i någon annan. Vem var det och vad var syftet? Fattade verkligen inte det.

 

Jag tror seriöst att manusförfattarna är Harry Potter fans – annars skulle de aldrig slänga in följande mening: “You don’t choose the blades. The blades choose you.” Och det blev ganska uppenbart mot slutet att klingorna inte alls var Clarys vapen utan hennes förmåga att kunna skapa runor.

Förresten – hur coolt är det inte att Izzy är institutets nya vapenmästare?! Det var en grej som jag faktiskt gillade och jag hoppas att vi kommer få se mer av Izzy och vapnen.

 

Det negativa som jag kan säga om avsnittet var att det som blivit vanligt med Shadowhunters avsnitt – att det skall tryckas in så mycket information som möjligt, så det blir lite svårt att hänga med i svängarna. De kunde gott ha väntat med Jace och Sebastian/Jonathan delen till nästa avsnitt, men förståeligt att de redan nu vill visa att allt inte står rätt till med Jace efter att Clary återuppväckte honom. Men det kändes bara som en helt onödig händelse i just detta avsnitt – att Jace på något sätt har en koppling till Sebastian som vi inte egentligen vet om han är död eller levande.

Första avsnittet av säsong 3 har några bra sidor och några dåliga som jag verkligen hoppas att vi kommer att få svar på i säsongen. Men det var en bra början på säsongen, även om det återigen hände väldigt mycket och vi kan väl inte förvänta oss något mer. Mitt betyg för avsnittet blir 4 runor, för det fanns flera bra saker än dåliga. Hela Simon-grejen hos Féerna som jag fattade noll av drar ner betyget från 5 till 4.

 
 
 
Lägg gärna din röst på hur bra du tyckte att premiäravsnittet av säsong 3 var:
 

Kommentarer

Postat av: Magdalena

Publicerad 2018-03-23 22:09:32

Jag ser fram emot din recension :)

Svar: Kul att höra. Jag skall försöka att hinna med att skriva den imorgon.
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Magdalena

Publicerad 2018-03-23 22:23:41

:) Absolut ingen brådska för min skull! Jag har inget emot att vänta :) Jag vet ju att dina recensioner är väl värda att vänta på, så låt det ta den tid det tar :)

Postat av: Mariah

Publicerad 2018-03-24 16:52:49

Alltså, det var inget dåligt avsnitt, men som vanligt så känns det inte som att de lyckas riktigt helt. Avsnittet funkade i sin helhet och fick väl mig nyfiken på mer. Vet dock inte vad jag tyckte om hela Lilith-grejen och sjuksköterskan... kändes mest som att det var en grej för att få med Ollie i det hela i och med att Luke bekräftade hennes teorier (fast hm, tycker hon är en något irriterande karaktär allt som allt, liksom TMI har nog med karaktärer att väljs och vraks ifrån, så varför en side-story med ngn annan.. bara för att de dödade Jocelyn? eller?)
Hur som helst.. håller med om det där med Simon, var inte vad jag tänkt mig direkt. Dock gillar jag hur de lyfter fram Jace’s problem nu när han återuppväckts från de döda. Alec är ju <3 så hoppas han hittar svaret någonstans och tackar Clary eller något (eller det kan ju gå åt helvete också...)
Men öh ja, var länge sen jag läste böckerna nu (pluggar och hinner inte heller läsa andra böcker som jag har väntades på en hög :( ) så jah minns inte riktigt allt som händer tyvärr... Dock saknar jag lite det faktum att de skulle kunna ha med The Infernal Devices typ parallellt så eventuella tittare, som inte läst böckerna, skulle kunna få lite utförligare svar - istället för att de pressar in alltsammans i ett avsnitt eller säsong (liksom de är väl redan på bok 4?).. går för fort med det mesta och händelser/karaktärer förlorar lite sin charm i och med detta.
Men hoppas säsongen blir bättre framöver och att de inte fokuserar alltför mycket på Ollie/Luke-grejen och att Lilith ändå blir något mer creepy.. (typ som Supernatural’s Liltih, men inte kopia av denne haha).
Avsnittet i sin helhet får nog 3,5/5. Ser fram emot mer i vilket fall ^^

Svar: Skönt att det inte bara är jag som tycker att grejen med Lilith och sjuksköterskan var konstig. Aha... Supernatural-Lilith... kanske är henne jag har jämfört med och då framstår Shadowhunters-Lilith inte alls creepy du har helt rätt. Lite mera åt Supernatural hållet, men som du säger inte en direkt kopia.
Då är det inte heller bara jag som stör mig något på Ollie. Precis som du säger så finns det ju så många andra karaktärer från TMI-serien att lägga till i Shadowhunters, så varför skapa en helt ny karaktär? Hoppas bara inte på att allt för mycket fokus läggs på henne och hennes nyfunna kunskap som skuggvärlden.

Kan absolut hålla med om att de kunde ha med lite mera från Cassies andra serier som The Infernal Devices. De borde kunna referera lite till även dem. Men jag vet inte om det har något med olika rättigheter att göra och att de har, eller i alla fall hade, planer på att göra även den till en tv-serie.

Precis, de är redan på bok 4, och avhandlade både bok 2 och 3 i förra säsongen, plus att de slänger in en hel drös med andra sidohistorier som de tror skall fånga tittarna. Men personligen så uppskattar jag när det är historierna från böckerna som kommer till liv på skärmen.

Vi kan väl alltid hålla tummarna för att de kommande avsnitten inte blir fullpackade med en massa information och saker som händer.
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Anni-Li

Publicerad 2018-03-25 21:59:08

Jag hade gärna sett att de väntade med att avslöja Jaces drömmar. Jag tycker det är en stor spänning/frustration i boken att man inte först mot slutet får veta varför han förändras så mycket och helt plötsligt stöter bort Clary och samtidigt som han blir så upprörd över att andra frågar om han tänker göra slut med henne.

Jag hoppas att de inte är för snabb med att avslöja handlingar i serien. Även om man gärna vill veta allt på engång så hoppas jag på att de låter det ha sin gång. Tidigare tycker jag att de har varit alldeles för snabb och kortat ner stora saker i böckerna.

Lilith kändes mest som en väldigt missförståd kvinna i stället för väldigt känslokall som hon framstår i boken.

Även om det skapar spänning när de lägger till saker som inte är med böckerna så att man inte ska vet vad som ska hända hela tiden. Men som ni redan kommenterat! Det finns så många karaktärer och bihandlingar i böckerna de skulle kunna ta med i stället för att skapa en helt ny karaktär. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Ollie. Känns mest som hon haft en roll som "stör"! Förhoppningsvis blir hennes roll lite mer klar nu när hon fått veta!

Postat av: Cecilia

Publicerad 2018-03-27 00:24:05

Jag gillade avsnittet, en av dom bästa scenerna var Izzy med godismaskinen, jag älskade den scenen av någon anledning.

Gällande Simon och kainsmärket tror jag feerna kommer att använda det som hållhake på honom. Typ, kom ihåg att vi skyddade dig när ingen annan gjorde. Alltså använda märket för att kontrollera honom, som daylighter är han ju i en helt unik situation och det vill feerna dra nytta av.

Tim uppfattade jag som utvald av en speciell anledning. I slutet säger Lilith något om att vi har förlorat en lärjunge men vi har ** (minns inte antalet) kvar. Jag tolkade det som att det var färdigt utvalda personer men vette tusan egentligen. Vi får vänta och se helt enkelt. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej