Shadowhunters 3x03 - What Lies Beneath

Publicerad 2018-04-04 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 3,

 
Shadowhunters avsnitt 3x03 - What Lies Beneath finns nu att se på Netflix.
 

Ber så himla mycket om ursäkt för att jag inte skrev någon recension om förra veckans avsnitt, men jag har haft så sjukt mycket att göra så jag har helt enkelt inte hunnit.

Men nu får ni min recension av dagens avsnitt, där jag även väver in lite av mina synpunkter och åsikter om förra veckans avsnitt.

 

Var skall man börja? Kanske med ugglan, då det var det som hela avsnittet börja med och handlade om. Så skönt att detta var ännu ett avsnitt där det inte hände 1000 saker. Förra avsnittet var det om Ley-linjerna och dagens avsnitt var om att hitta ugglan och få reda på om det verkligen var Jonathan/Sebastian. Var det verkligen någon som trodde att det var det? Det hade ju känts alldeles för uppenbart. Men när avslöjandet kom i slutet...

Gissa om min haka åkte ner på golvet. Hade haft en liten aning om att det kanske var Jace med tanke på att han hade dött och då på något vis blivit en del av dödsriket. Plus att han inte sovit alls bra och det kunde ju inte bara bero på att han suttit uppe och tittat på bildskärmar hela kvällarna. Däremot om han är ute, förklädd till en uggla är det mer förståeligt.

Men jag hoppades in i det längsta på att det INTE skulle vara Jace. Det skall bli väldigt intressant att se vart de kommer ta denna historien.

Och hur många mondäner måste Lilith få blod ifrån innan hon har återuppväckt Jonathan? Jag hade hoppats så länge på att vi kommer att få se honom ligga i kistan, som i slutet av bok 4, men som det verkar nu så blir det nog inte så. Nu är det mer som att han ligger i ett bad av blod. Fatta vilken tvist det hade varit om han hade öppnat ögonen på slutet? Men jag skulle tro att det är några avsnitt kvar fortfarande innan vi får se Jonathan levande och inte bara i Jace syner.

 

Från Jace som är en uggla och inte en fin sådan, till Simon som är en dagsljusare med ett märke – Cains märke självklart – som gör att han inte kan bli sårad. Jag önskar fortfarande att det var Clary som hade satt märket på Simon. Men jag kan förstå deras tanke med att det kommer från Fédrottningen som Simon inte heller kan kontakta. Det hade varit alldeles för lätt och vi hade fått svar för snabbt. Nej, de vill helt enkelt dra ut detta så länge som möjligt. Och var det inte Clary som skapade märket i boken? Det var väl inget som hon hade läst om eller sett i någon bok, den kom väl till henne för att hon skulle kunna hålla Simon säker? Eller minns jag helt fel? Skriv i så fall en kommentar och färska upp mitt minne om Cains-märket.

Att Simon har märket är ju helt klart påfrestande för honom, han har ingen aning om vad det är, varför han har det eller hur han skall få bort det. Man tycker ju att han borde vara glad att han är oövervinnerlig just nu. Så det är lite ledsamt att se Simon så nedstämd och nu måste han även flytta från båthamnen… Men vart eller snarare hos vem kommer han att flytta in i nästa avsnitt? Troligen hos Jordan.

Det är så härligt att se att Simon och Maia är ett sådant fint par och att hon tar hand om honom så bra. Älskar verkligen Alishas tolkning av Maia, jag gillade henne i böckerna, men jag gillar henne ännu mer i serien. Kom att tänka på det när Maia gjorde sig beredd att hoppa i floden tillsammans med Simon. Och sedan se henne vrida ur hans jacka från vatten. De är så gulliga, synd bara att jag gillar Sizzy mer och hoppas att det även blir så i tv-serien.

 

En som dock fortfarande inte gillar är Ollie. Alltså varför har de med henne? Och hon verkar verkligen inte fatta hur illa ute hon är om hon fortsätter att prata högt om skuggvärlden. Med tanke på att hon är med så mycket så skulle det inte komma som någon stor överraskning om hon blir förvandlad till en varulv eller en vampyr. Och då är hon verkligen en del av skuggvärlden. Nej, jag har sagt det förut och jag gör det igen… Ollie har för mycket tv-tid som de kunde lägga på någon av de andra karaktärerna istället.

Som t.ex. Malec. Det märks verkligen att manusförfattarna har lyssnat på fansen som krävt mer Malec, plus att serien har fått några priser på Gay-galan GLAAD Awards har säkert inte heller skadat. Och jag klagar absolut inte. Magnus är en av mina stora favoriter och att se att Harry har tagit Magnus till sitt hjärta och ger oss en sådan perfekt tolkning av bokkaraktären är så himla härligt. Minsta rörelse eller tal-sätt är så Magnus, så jag ler varje gång han är med.

På tal om Malec så fick vi för första gången i säsong 3 återse Maryse och jag insåg att jag inte hade saknat henne alls. Däremot kan jag faktiskt sakna Jocelyn i vissa lägen, speciellt när det kommer till Luke och Clary som hade behövt sin mamma att prata med. Jag har fortfarande inte förlåtit manusförfattarna för att de valde att döda Jocelyn.

Nu verkar det väl även som att vi snart har sett det sista av Maryse, eller? Att ge henne en handling i serien där hon kommer att bli av med sina runor för att Klaven anser att hennes brott i Cirkeln var så stora, är väl nästa som att döda henne. Så kan det vara så för att istället för att döda ännu en mamma och en kvinna i serien, så låter de henne bara bli mondän och då har de ett giltigt skäl till att inte ha med henne mer?

Det är väl egentligen också en karaktär som är ganska överflödig och inte fyller någon funktion nu när Alec blivit ledaren över New York Institutet?! Och deras pappa är i Los Angeles (TDA-vibbar någon?) så honom ser vi nog inte heller så mycket mer av.

 

Även om vi inte fick lika mycket Malec i det här avsnittet som i det förra så var det ändå ett bra avsnitt, med ett bra tempo och några twistar i slutet som gör att man vill se nästa avsnitt NU!

Oj, höll på att glömma bort Raphael och hans syster. Hur fint var det inte att se Raphael med någon som han verkligen tyckt om? Även om det var ganska uppenbart att hon skulle dö. Raphael är inte bara den hårda vampyr-ledaren som vi har sett i de tidigare säsongerna, han har lite känslor ändå. Men det störde mig att han inte grät blod. Hallå han är en vampyr… det är väl de som de gör i böckerna om jag inte minns fel.

Vem var det som Raphael hade inlåst i källaren? Trodde först att det var typ Maureen, men det var visst någon som hette Heidi! Och vem är det? och varför håller Raphael henne inlåst och drogar henne?

Förra avsnittet var helt klart ett av de bästa avsnitten någonsin av Shadowhunters, och det här kommer ganska nära efter. Så det får 4 runor, hade tänkt ge 5 men är lite besviken på vissa delar av avsnittet så det kan inte bli full pott.    



 
 
Ni får väldigt gärna lämna er egen recension i kommentarsfältet och rösta gärna på hur bra ni tyckte att veckans avsnitt var:
Om ni inte kan se omröstningen kan ni klicka HÄR

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej