Shadowhunters 2x14 - The Fair Folk

Publicerad 2017-06-27 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

Shadowhunters 2x14 - The Fair Folk finns nu att se på Netflix.
 
OBS!! Min recension kan innehålla lite spoilers från böckerna. Så om ni av någon anledning inte har läst alla TMI-böckerna så läser ni på egen risk!!
 
Wow vilket avsnitt. Äntligen har vi fått besöka Fé hovet och fått sett drottningen, som visade sig att INTE vara Sarah Hyland… vilket typ alla har trott att det skulle vara. Utan en liten tjej. Det var verkligen inte väntat kan jag säga. Så där lyckades de verkligen överraska mig för jag hade verkligen inte förväntat mig att hon skulle vara så ung. Men vi fick ju en förklaring till det av Jace. Jag måste ge en eloge till tjej som spelade drottningen, för jag tyckte hon spelade rollen bra. Precis så lugn och cool som jag hade föreställt mig att hon skulle vara. Som att inget bekymrar henne och att allt är precis som det skall vara.

 

Tyvärr fick vi ju dock inte se så mycket av Fé hovet, och det lilla som vi fick se tyckte jag inte heller var så spektakulärt. Jag hade faktiskt föreställt mig att det skulle se ut på ett annat sätt, typ mer glamoröst eller nått. Det kändes lite blah… med några grenar och tyg som hängde här och där, men inget direkt wow, tyvärr.

 

Men jag ville ändå ha mer tid hos Feerna för jag tyckte att den delen av avsnittets story var mer intressant än den andra som utspelade sig i institutet. Jag säger inte att den storyn var tråkig, men jag hade gärna sett att med tanke på avsnittets namn, att vi hade fått ännu mera tid med feerna och sparat storyn i institutet med Alec och nedomvärldarna till ett annat avsnitt. Jag tror att det hade varit ett mer spännande och annorlunda avsnitt, än att vi skulle hoppa mellan de två ställena.

 

Plus storyn med Luke. Vad var det? Var det Sebastian som var den som ringde till Luke? Eller var det någon annan, typ den som Sebastian hade instängd i slutet?! Någon som vet, eller som har någon idé om detta?

 

Och på tal om Sebastian… kändes det inte som att det är LITE tidigt för honom att visa sin onda sida redan? I böckerna tar det väl mycket längre tid, eller är det jag som minns fel? Han har varit med i vad… två avsnitt tidigare… och de tycker redan det är dags att göra honom ond? Fattade ju nästan att de skulle börja visa ”Evil Sebastian” när han var lite avigt inställd till Raphael och sedan när han fick en väldigt mörk blick när han var inne hos Valentine som inte riktigt verkade känna igen honom. Har Sebastian bytt utseende?

 

Valentine verkar ju även ha lärt ”båda sönerna” att spela piano, vilket inte heller var så förvånande att vi fick se det. När de började avsnittet med Jace vid pianot som berättade om Valentine. Så skulle vi (de som inte läst böckerna) väl få en hint om vem Sebastian egentligen är, genom att även sätta honom vid ett piano i slutet. Men återigen jag kan tycka att det är lite tidigt att avslöja vem Sebastian egentligen är redan. Det är ju material för säsongsavslutningen liksom.

 

****

Det var fint att Izzy verkar ha försonats med sin mamma. Det var verkligen på tiden… från första avsnittet har de nästan hatat varandra, men nu kanske de kan få ett bättre band och det verkade som att båda två gärna vill det. För varken Izzy eller Maryse verkar ha haft det så lätt på senaste tiden.

 

****

Nu äntligen kanske vi kan säga ”Hejdå Climon” och ”Hello Clace”. Hoppas verkligen det i alla fall och det är på tiden. Tycker vi har dragits allt för länge med Simon och Clary, så gissa att jag blev glad när Clary själv insåg att det ju faktiskt är Jace som hon mest åtrår. Vilket vi ju även såg på kyssen. En liten puss på Simon och värsta hånglet med Jace. Så glad att de faktiskt följde böckerna den här gången och hade med just detta. Vilket är något av det som jag också mest kommer ihåg från böckerna. Så verkligen en eloge till manusförfattarna som valde att ta med så mycket från böckerna i detta avsnittet.

 

Men det var ändå synd om Simon, som blev såå ledsen. Jag gillar verkligen Simon som karaktär både i böckerna och serien, så det är inte kul att se honom vara ledsen. Men jag har inte gillat honom tillsammans med Clary i serien. Så det är lite delade känslor...

 

****

Även om jag skrev tidigare att storyn i institutet med Alec och nedomvärldarna inte var nödvändigt att ha med i avsnittet, så var det kul att äntligen se Alec ta på sig ledarrollen. Vilket jag tyckte han gjorde med bravur. Även om det kanske var lite stel stämning, speciellt mellan Alec och Magnus som skulle uppföra sig professionellt. Och mellan de andra nedomvärldarna som inte direkt är bästa vänner.

 

Var det inte lite stel stämning även mellan Sebastian och Raphael? Alltså seriöst… Bara för att Raphael är en vampyr, som väl Sebastian inte alls gillar skulle jag tro, så måste väl Izzy få umgås med de som hon vill. Vad har Sebastian med det att göra? Det är ju inte så han och Izzy är ett par.

 

Däremot tycker jag väl inte att Izzy och Raphael passar som ett par direkt. Men det har väl varit något på gång mellan dem, i alla fall från Izzy sida. Inget emot att de är vänner, men jag tycker inte alls att de skall inleda något förhållande.

 

****

Någon mer som tycker det är något skumt med Lukes partner? Hon verkar ta bilder på honom typ hela tiden. Eller gör hon det bara för att hon tycker/tror att det är något skumt med Luke?

 

Förutom några små detaljer så var detta avsnitt helt klart ett av de bättre denna säsong, kanske till och med det bästa så jag tror jag drar till med att ge det 5 runor.

 
Lämna gärna en kommentar om vad ni tyckte om avsnittet och/eller lägg era röst på hur bra ni tyckte att avsnittet var.

Kommentarer

Postat av: Mariah

Publicerad 2017-06-27 12:50:52

Det här avsnittet var mörkt men ooh I liked it :') Särskilt med tanke på att det kändes utformat efter böckerna på ett sätt som andra avsnitt hittills inte har gjort. Climon är historia och Sizzy/Clace är snart ett faktum, kunde dock inte hjälpa att må dåligt för Simons skull när Clarys "Sanna efterlängtade kyss" var med Jace. Gubben då :( Känner mig något vemodig att Sebastian visar upp sin douche'iga sida (inte förvånande för de som läst böckerna), hemskare avsnitt att se framemot...
Skrattade något åt Alecs och Magnus proffesionella.. *host* stela konversation på institutet. Samt även att Isabelle och Maryse verkar få ett starkare band, cause she needs it. Seelie-Queen var lika creepy som jag minns henne från böckerna.
Men ja, riktigt bra avsnitt! Definitivt en favorit ^^

Svar: Jag håller med om att avsnittet kändes speciellt och det kanske beror på att de valt att ta med så mycket från böckerna som de gjorde. Yes, flera som inte gillade Climon ;) Antar att Simon kommer vara "heartbroken" i en eller två avsnitt dock... Stackar Simon, som verkligen älskade Clary, men jag hoppas att vi snart kommer att få se honom med två andra skönheter istället ;)
Det kommer helt klart att bli hemskare avsnitt med en Sebastian som nog kommer att visa upp en mörkare och mörkare sida/personlighet.
Sååå glad att de faktiskt fann en perfekt Seelie Queen.
Håller med om att avsnittet definitivt är en favorit. :D
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: C

Publicerad 2017-06-27 15:56:44

Jag gillade det här avsnittet väldigt mycket. Jace på pianot, Seelie court kiss, Isabelle och Maryse, Clizzy i slutet, osv.😍 Det jag kanske inte är helt övertygad om är en bra idé var att de gjorde Luke till någon sorts bad boy.. Det känns inte som en sak han skulle göra även om han fick chansen.🤔

Kan vi också prata om Ollie? Vad är hon ute efter egentligen? Och vem är det som Sebastian har fången?? Jag ser så fram emot nästa avsnitt, synd att det är två veckor kvar.

Svar: Det fanns ju så mycket bra saker i det här avsnittet. :D Men håller med om Luke, det kändes bara fel. Jag trodde nästan att det inte var han först som försökte döda Valentine, för det var inte alls likt Luke att göra något sådant. Men sedan fattade jag att det faktiskt var han och då bara... Nej.
Precis... vad är det med Ollie? Fattar inte alls vad hennes grej är och hon verkar hänga efter Luke precis hela tiden, som att hon verkligen väntar på att han skall göra något fel så att hon kan arrestera honom, eller något.

Undrar också vem det är som Sebastian har fången. Hade väl trott att vi skulle få se det... men icke. Är det en skuggjägare, en mondän eller något/någon annan? Ahh... så jobbigt att vi måste vänta två veckor till nästa avsnitt.
themortalinstruments.webblogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej