Shadowhunters 2x11 - Mea Maxima Culpa

Publicerad 2017-06-06 10:00:00 i Shadowhunters,

Första avsnittet av Shadowhunters säsong 2B, som är avsnitt 2x11 - Mea Maxima Culpa, finns nu att se på Netflix.
 

Oj, vart skall jag börja. Äntligen ett nytt avsnitt av Shadowhunters! Alla månader som vi har väntat och alla små teasers och nedräkningar etc. och är då avsnitt 2x11 – Mea Maxima Culpa ett bra första avsnitt av säsong 2B?

 

Eh… Ja. Det måste jag nog ändå säga att det var. Även om det som vanligt hände alldeles för mycket i ett och samma avsnitt. Seriöst… tagga ner lite och fokusera inte på så himla mycket hela tiden. Man blir ju nästan lite stressad när man ser avsnittet av att försöka hålla isär allting, när alla karaktärerna har sina egna historier, och sedan har de historier som är inflätade med någon annans.

 

Visst, inget fel med det. Men det blir lite mycket ibland. Izzy försöker bli av med sitt beroende och går till Raphael, Alec är på jakt efter Izzy som har försvunnit utan att berätta det för honom, så naturligtvis har han panik över att han inte hittar sin syster och då går han till Magnus. Klaven försöker få ut information från Valentine om vart svärdet är… en högre demon försöker hitta bägaren… Simon kan helt plötsligt vara ute i dagsljus. Jace vill inte berätta för Clary att de inte längre är syskon, för att han är rädd att förstöra något mellan henne och Simon. Vad frågar hon… Ja, Clary vad kan det vara som han försöker berätta… Kanske att Jace fortfarande har känslor för dig och att han naturligtvis hoppas att du också har känslor kvar för honom. Ni måste hålla med om att Clary var lite dum som inte fattade den hinten. Och sen givetvis att Sebastian har blivit introducerad.

 

Även om ni kanske inte håller med mig om att det hände FÖR mycket i avsnittet, så måste ni ändå hålla med om att det är många bollar i luften samtidigt.

****

Så för att analysera något av det kan vi väl börja med Izzy och hennes Yin Fen som hon tydligen fortfarande inte har blivit av med. Alltså hur länge skall de dra ut den historien? Den var korkad redan från början och jag har tyckte synd om Izzy ända sedan dess. Jag hoppas verkligen att hon snart bli av med sitt beroende. Låt henne få en helt annan story. Hon är ju en sådan "kick-ass" karaktär som förtjänar en story där hon får slåss mot demoner och annat.

 

Men på ett sätt var det en ganska bra introduktion av Sebastian! Hello Sebastian. Snyggare kille får man väl leta efter. Att Izzy får hjälp av någon som själv har varit ”beroende av samma sak” och någon som jag hoppas verkligen hjälper henne att bli kvitt detta. Om det nu stämmer, att han varit beroende, eller var det bara något han sa för att Izzy skulle lita på honom. Alltså seriöst, eftersom jag har läst böckerna och vet en del om Sebastian, så litar jag typ inte på något av det han säger. Vad är sant, vad är falskt… gör han detta bara för att få en fot in i New York Institutet? Har han verkligen varit beroende av Yin Fen? Så många frågor som rör Sebastian. Ser framemot att få se mer av honom i alla fall.

****

Antar att jag blir tvungen att säga något om Climon… Visst Alberto och Kat har kemi, men Simon och Clary passar ju bara inte ihop. Ni som läser mina recensioner borde ju veta vid det här laget att jag inte alls gillar Climon. Och så är det bara. Jag förstår inte varför jag har så svårt för de två som ett par, men det är något inom mig som bara… NEJ… och när stackar Jace kommer för att hämta Clary. Mitt Clace-hjärta går ju sönder lite och jag tror att Jace är på min nej-sida när det kommer till Climon.

 

Nu när Clary vet att hon och Jace inte är syskon så kan hon gärna göra slut med Simon. Jag hoppas att det inträffar snart. Men jag har en dålig känsla som säger att vi nog kommer att få stå ut med Climon i några avsnitt till. *suck*

****

Under avsnittet satt jag också och funderade på om det var för tidigt för dem att introducera Simon som ”Daylighter” redan. Sker inte det i slutet av bok 2, så varför då inte vänta till slutet av säsong 2 att introducera den storyn… Det händer ju så mycket annat i serien redan… Men då hade de varit tvungen att vänta med att berätta att Jace och Clary inte är syskon. Men det sker ju inte förens i bok 3, så varför kunde de inte ha väntat med det också? Alltså det var/är ju en sådan stor del av historien i böckerna, så varför kunde de inte ha fått vara syskon ett tag till? Då hade det funnits en bättre anledning till att Simon och Clary är ett par. För hon vill ju inte vara tillsammans med sin bror. Men nu…

****

Det verkar ju dock inte bara vara hos skuggjägarna som det är problem. Även varulvarna verkar ifrågasätta Luke som deras ledare. Visst det var ganska många varulvar som dog i Valentines attack mot institutet, men det var väl ändå inte Lukes fel. Men det verkar de ju inte bry sig om. Troligen kan vi nog förvänta oss att det kommer att bli något krig mellan de båda varulvsgängen i ett kommande avsnitt.

 

Vad tycker vi om Lukes nya poliskollega? Vet inte riktigt vad jag tycker om henne ännu. Hon verkar väldigt pratglad, men samtidigt tog hon ett kort på Luke och Maia… Vad var det för syfte med det? Jag slår vad om att det är något skumt med henne.

****

Vem gissade på att det var en ”högre demon” som var i baren i början av avsnittet? 5 poäng till dig i sådana fall. Trodde först att det var en ny trollkarl, men då han i princip dödade alla, så uteslöt jag den teorin.

 

Någon mer som ansåg att det var en dålig idé av Alec, Magnus och Jace att kalla på Azazel. Det kunde man ju lätt ha förstått att det inte skulle bli något bra av det. Eller att det skulle gynna dem. Med tanke på att det inte var han som hade Izzy.

 

Men vad hände med Jace? Har han en specialkraft? Precis som Clary som kan skapa runor, så kan Jace aktivera sina egna runor? Jag antar att det har med hans extra ängelblod att göra. Eller är det någon annan som har en annan teori?

 

Och jag skulle skriva… Vad gjorde Azazel mot Magnus i slutet… men efter att ha sett trailern till nästa veckas avsnitt så var ju det uppenbart. Och kan jag säga annat än att jag ser framemot det avsnittet. Det brukar alltid bli bra och inte minst underhållande avsnitt när två personer har bytt kroppar med varandra. Man får då se annan sida av skådespelarna i fråga som helt plötsligt måste vara en annan karaktär.

 

Btw… Inkvisitorn nämnde spegeln har den någonsin nämnts förut i serien? Har tittarna, som kanske inte läst böckerna, fått reda på vilka de tre mortal instrumenten är? Eller är det först nu som det framkommit. Bara en tanke som slog mig när jag hörde det nämnas.

 

Detta avsnitt var helt okej för att vara starten av 2B och jag ser framemot säsongen. Men, det var inte ett helt perfekt avsnitt, men jag blev ändå underhållen och ger därför avsnittet 4 runor.


 
Lämna gärna era synpunkter på avsnittet i kommentarsfältet, och/eller lägg eran röst på hur bra ni tyckte avsnittet var.
 

Kommentarer

Postat av: C

Publicerad 2017-06-06 20:14:04

Jag är väldigt nöjd med första avsnittet. Speciellt gillade jag parabataiscenerna och att äntligen få se Sebastian. Angående spegeln tror jag inte att den har nämnts förut, kan inte komma på något tillfälle.

Svar: Ja, Parabatai-scenerna var ju så himla härliga att se. Att Alec och Jace gör någonting tillsammans, liksom. Då var det inte bara jag som hade dåligt minne av att de inte tagit upp spegeln förut. Tycker gärna att de hade kunnat utveckla det lite mera. Inte minst för de tv-tittare som inte läst böckerna.

Äntligen Sebastian liksom! Skall bli kul att se vad de "gör" med honom i serien.
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Sandra

Publicerad 2017-06-06 21:10:40

För det första. Har jag totalt missat att dom drar med stelen över sina runor i böckerna eller varför håller dom på i typ varenda avsnitt och gör det?(det irriterar mig!!!) Tänker på när dom torterade Valentine, och de har ju gjort så med runor innan... Min engelska är inte perfekt men jag vill minnas att jag aldrig har läst att de drar över runan för att "återaktivera" den. Så det tramset får dom sluta upp med! (Om jag inte är helt ute och cyklar nu hehe och de faktiskt gör de i böckerna?!)
*
Håller helt med dig om Climon. Bort med skiten bara. Jag hade gärna sett att det var lite Clary och Sebastian flirt som det är i City of glass, men helst av allt vill jag såklart ha Clary och Jace
*
Jag undrar varför Sebastian blev så konstig i köket med Isabelle och brände sin hand?!??
Det ska bli intressant att se hur serieskaparna gör med Sebastian, med tanke på hur mycket korkade saker dom gör med alla andra.. Hehe. Jag hoppas verkligen inte de gör mig besviken.
*
När de hade summonat Azazel trodde jag verkligen att Jace skulle göra något med sin eld (vet att det är tidigt story-wise, men det hade då inte förvånat mig!), men det verkar ju bara vara ytterligare något dumt skaparna har hittat på. MEN (har precis läst Lady Midnight), det påminde mig lite om när Julian och Emma ger varandra dedär jättestarka specialrunorna, så det kändes lite som att Jace också hade fått någon slags runkraft typ p.g.a. sin parabatai (som i Lady Midnight). Det var bara en tanke som slog mig, men såklart är det väl p.g.a. hans ängelblod.
*
Måste bara säga att jag verkligen gillar Raphael som karaktär.
*
Det känns som att de ska klämma in VÄÄLdigt mycket på resterande avsnitt av säsongen, liksom tänk bara hur mycket olika saker som var med i detta avsnittet, och så ska dom klämma in Sebastians historia och Seelie-grejset också?? Det känns som att kommande avsnitt kommer bli lika fullpackade som alla andra.. Tyvärr :(
*
Mycket svamliga tankar som vanligt hehe, men är glad att serien är tillbaka!

Svar: Jag har också märkt att de drar sina stele över runorna för att aktivera dem. Tror inte de gör det alls i böckerna. Inte vad jag kommer ihåg att de gör i varken LM eller LOS, som var de senaste skuggjägare-böckerna jag läste. Jag trodde att man var tvungen att rita runan på kroppen igen, om det inte är en av de permanenta runorna. Men de tror jag då inte att de någonsin "återaktiverar" i böckerna.
Kan hålla med om att det bara är konstigt att de gör det.
**
Åh, ja. Även om jag vill ha Clace såå mycket, så vill jag även att de följer böckerna något och då "ingår" en Clary och Sebastian flört. Håller med dig där att de gärna får ta med det.
**
Men ellerhur! Jag förstår inte heller grejen med att Sebastian brände sin hand. Var det för att visa att han inte har någon känsel, för att han är typ demon eller vad?
**
Ja, Jace eldgrej är verkligen tidigt, om det nu skulle vara det. Så den grejen får de gärna vänta lite med.
Men jag håller med dig om vibbarna till Julian och Emma. Jag fick också det, men kom sedan på att de har starka runor för att de är parabatai och kära (Som jag har fattat det som). Och det stämmer ju inte riktigt med Jace och Alec. Så jag antog att det var hans ängelblod. Nu när Clary har en grej, så måste väl Jace också ha det... troligtvis.
**
Jag har aldrig brytt mig om Raphael i böckerna, har mer tyckt att han varit lite jobbig. Men jag har inget emot mer Raphael i serien.
**
Alltså jag fattar inte hur de skall hinna trycka in allt som borde vara med i de resterande 9 avsnitten. De kommer troligen bli lika fulla som detta var. *suck*
themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Anni-Li

Publicerad 2017-06-08 13:40:49

Jag hade faktiskt funderingar på om det var Sebastian som var på restaurangen där i början. Och att han hade använt den där runan för att byta skepnad.

Men känner mig lite kluven till Sebastian, i serien gillar jag han skarpt. Hoppas vi får se betydligt mer av honom. Men har ju läst böckerna vilket ger ett annat sken av honom. Utseendemässigt stämmer inte riktigt med bild av honom från böckerna men ändå känns det precis så som jag såg honom när jag läste böckerna när han föreställer god.

Det där med att han brände handen fick mig att tänka på att i böckerna vill han att Clary ska älska honom och när han hör Izzy prata med alec blir han svartsjuk. Ska bli spännande att se hur de gestaltar Clarys och se Sebastians relation.

Svar: Ah, smart där. Det kunde ju absolut ha varit Sebastian i början, så långt tänkte aldrig jag...
Hoppas också att vi får se mycket mera av Sebastian och jag hoppas att Will Tudor kan spela "alla" sidor av Sebastian och inte bara den goda som han visade upp med Izzy.
Jag hoppas verkligen att de kommer göra så hemsk som han är i böckerna.

Aha, kanske att det var så... att han blev svartsjuk på något vis. Skall bli spännande att se hur han kommer att vara runt Clary. När han vet att hon är hans syster, men hon inte vet. Verkar som att deras första möte kommer redan i nästa avsnitt. Kan inte vänta!!
themortalinstruments.webblogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej