Shadowhunters 2x05 - Dust and Shadows

Publicerad 2017-01-31 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

Shadowhunters avsnitt 2x05 - Dust and Shadows finns nu på Netflix.
 

Ännu ett ganska bra avsnitt. Men det fanns några saker som jag blev lite irriterad på.

 

Jag är glad att Jace äntligen är tillbaka hos dem som han borde vara hos och inte som Valentines medhjälpare. Även om det var just då som Dominic fick visa vilken fantastiskt skådespelare han är. Vilket jag inte känner att han alls får visa när han är samma vanliga Jace, tillbaka i institutet. Ändå var det kul att se att Jace vill hjälpa Alec, som ju tydligen har väldigt starka skuldkänslor för att han dödade Jocelyn… Clarys mamma och Jace mamma… kan de ha något med saken att göra, att han har insett att hon ju faktiskt är Jace mamma också? Kanske… skönt ändå att se att han kände att det bara fanns en person som han ville söka tröst hos, nämligen Magnus. Malec forever liksom!!

 

Efter varje avsnitt finns det alltid en person och alltid samma person som jag bara inte kan tycka om, även om jag skulle vilja det och han är ju så sjukt snygg, Victor Aldertree.  Men jag bara kan INTE gilla honom, för jag vet inte var jag har honom, vad hans mål är och jag är rädd att hans handlingar kommer att leda till att någon av våra älskade hjältar kommer att dö.

Som t.ex. nu när Aldertree gav Izzy Yin Fen! Visst, jag hajade till på namnet och tänkte Yin Fen?! Som det som är med i The Infernal Devices? Alltså… what? Om det är samma… om manusförfattarna har tänkt att det skall vara samma Yin Fen som spelar en ganska betydande roll i TID, då vet jag inte om det är en så bra idé att Aldertree ger det till Izzy. (Åhh, jag vet inte hur mycket om detta som jag vill skriva, med tanke på att det nog är en stor del av er läsare som ännu inte har fått uppleva den fantastiska serien The Infernal Devices, då den ännu inte finns översatt till Svenska). I alla fall så skulle jag gissa på att Izzy nog inte kommer att bli så bra efter att ha tagit det under en lång tid. Nu såg det ju närmare ut som att det Yin Fen som Izzy fick gav någon sorts sexuell njutning, så jag vet inte alls om det är tänkt att vara som i TID.

Izzy är ju helt klart inte alls okej, som hon säger att hon är. Antar att det hon är infekterad med inte kommer att sluta bra för henne. 

 

Vi visste ju redan innan avsnittet började att Clary ville återuppliva sin mamma, från trailern och de klipp som vi har sett, men som vanligt så är det aldrig en bra idé att återuppväcka någon från döden. Om det inte har druckit vampyrblod innan vill säga, men det är ju inte riktigt som att återuppliva någon.

Jag visste att något var fel på trollkarlen som Clary besökte, men att hon höll på med att avla fram en ny ras (eh, ja ny och ny… återigen en koppling till TID som jag inte heller vill skriva för att förstöra handlingen i böckerna för er som planerat att läsa dem) mellan skuggjägare och demon.

Och vad var det för KONSTIG demon i slutet? Alltså… what? Den såg bara så konstig ut, helt klart en människa med väldigt rörliga leder, som från någon skräckfilm liksom, och som de har lagt på ett demoniskt ansikte på bara.

Det var bara så konstigt, men det ledde ju fram till att Clary tydligen har hittat sin kraft… att skapa nya runor. Tur att de kom innan hon han att bli med ett demoniskt barn… Men det hade varit en helt klart oväntat ny handling för serien.

 

Simon kom äntligen ut ur kistan för sin mamma som helt klart inte alls trodde på honom först. Men hallå, vem skulle tro något sånt om sin son. Hon trodde ju helt klart att han hade fått någon psykisk störning eller nått. Men Alberto är ju som alltid bra i sin roll som Simon och han såg så lättad ut när han äntligen berättade. Skulle tro att det bra förhållande som han och hans mamma hade har typ blivit förstört nu. Hur skall hon hantera att han blivit en vampyr!? Kommer hon att ta honom i sina armar igen, eller kommer hon att förvisa honom från sitt hus? Återstår att se…

 

Jocelyn verkar ju nu tydligen vara helt och hållet död! Som ni vet så gillade jag inte hennes story i den här säsongen, men att döda henne tyckte jag var ett helt fel beslut. Hon har ju en sån bra och fin story i böckerna, och jag hade gärna sett ett bröllop mellan henne och Luke längre fram i serien. Men det kommer ju absolut inte att hända nu.

BTW, Luke verkar ju inte heller vara helt okej, vilket är fullt förståeligt. Han verkade ju verkligen vara i stor sorg i slutet av avsnittet, och förvandlades han till en varulv? Han var ju helt klart naken, så han kanske har varit varulv i flera dagar sedan Jocelyn dog?!

 

Men, åh. Även om det var sorligt så fick vi se ytterligare en skuggjägare-tradition. En begravning, där skuggjägarna var i vitt. Det var nog det mest sorliga i hela avsnittet… När Clary inte kan säga sin mamma namn utan att gråta. Jag fick lite Harry Potter feeling när de lyfte sina steles mot luften (Precis som trollkarlarna förde sina trollstavar mot himlen när Dumbledore dog), och när deras själar eller vad det var åkte iväg upp mot himmelen.

Det var ändå överlag ett ganska bra avsnitt så det får 4 runor.



 
Lägg gärna eran röst på hur bra ni tyckte att avsnittet var:

Kommentarer

Postat av: Mariah

Publicerad 2017-01-31 18:26:40

Länge sedan jag kommenterade på den här bloggen, brukade göra det under avsnitten från förra säsongen... Hur som helst är mina tankar från detta avsnitt och föregående detta att... nej det här förstör ju mycket från hur handlingen ter sig i böckerna. I min mening var Jocelyn inte ngn vidare karaktär i varken böckerna eller serien men hon har en roll att spela och hon har inte riktigt fått spela den än. Såg framemot ett bröllop mellan henne och Luke. Och nu... jaaa.. får se hur de lyckas lösa detta (för att inte tala om Valentines reaktion när han får reda på att han orsakat sin frus död)
Gillade att Simon kom ut ur "kistan" till hans mamma, det är ju ändå en del av storyn, hoppas reaktionen blir densamma som i boken... oh poor Simon :c
Och Alec, lilla gubben, tycker synd om honom nu.. får se hur det löser sig mellan Clary och honom :/
Sist men inte minst undrar jag hur det går för Izzy, vad nu än Aldertree gav henne kan det inte ha varit ngt bra :s
På det stora hela var avsnittet bra, känns som att jag lyckats komma in i den andra säsongen nu på ett helt annat sätt, fått större förståelse för seriens karaktärer och ser dem inte endast utifrån böckerna, så det är positivt ^^

Kommentera inlägget här
Publiceras ej