Shadowhunters 2x02 - A Door Into the Dark

Publicerad 2017-01-10 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 2,

 
Shadowhunters avsnitt 2x02 finns nu att se på Netflix!
 
Var skall jag börja? Det hände så mycket i det här avsnittet. Jocelyn och Clary grälar, Clary och Alec grälar, Jace och Valentine grälar, Alec och Izzy grälar. Alla verkar på något sätt inte tycka om varandra.
 
Man kan ju förstå att Clary är förbannad på sin mamma som försökte döda sin son och Clary vet inte varför. Hon verkar ju inte alls förstå att Jace kan vara så farlig som Jocelyn verkar tycka att han är. Vilket ju också är förståeligt, då den Jace som Clary känner, inte alls är samma Jace som hennes mamma beskriver är hennes bror. (Åh, jag skulle vilja skriva en del andra saker och tankar som kom upp när jag såg just det här, men för att inte spoila för er som INTE har läst böckerna, om det finns några sådana som läser bloggen, så väljer jag att inte skriva de sakerna)
 
Clary verkar ju inte riktigt veta sin plats i livet. Är hon skuggjägare? Är hon mondän? Svårt att veta tydligen. Men det hon verkar veta är att hon är en konstnär. Även när det kommer till Clary och hennes skapande hoppas jag att de i kommande avsnitt kommer att ta med en del saker ifrån boken/böckerna.
Det var fint att se Luke inta en slags fadersroll med Clary. Något som vi inte fick se mycket av i säsong 1. Luke och Jocelyn verkar ju ha någon kemi mellan sig?! ;) Kul att se att även Luke kan ha någon och inte bara behöva vara polis eller packledaren för varulvarna. Som väl även kommer att vilja ge sig på Jace i kommande avsnitt, när det var han som kidnappade en av deras vargar.
 
Jag anser fortfarande att det är konstigt att Simon kan rör sig fritt i institutet, men efter att Aldertree sagt att han kan stänga institutet för icke-skuggjägare kan jag på ett sätt ändå acceptera att Simon i nuläget kan vara där. Att institutets "överhuvud" på ett sätt kan ge tillåtelse eller inte, verkar ganska logiskt.
 
Raphael är tillbaka *yay*! Jag var inte ett så stort fan av honom i böckerna, men i serien börjar jag gilla honom mer och mer. Raphael och Simon (eller rättare sagt Alberto och David) har någon kemi emellan sig som gör det helt underbart att se de tillsammans.
Och inte minst Simon och Magnus. Det var ett oväntat par som ändå funkade på något sätt och jag ser framemot flera scener med Harry och Alberto. Bara den kombinationen mellan Magnus och Simon... Man skulle ju kunna tro att det inte alls skulle fungera, en trollkarl och en vampyr, men oj vad överraskad jag blev av att se dem tillsammans. Mera sånt tack! (Ni som läst The Bane Chronicles kanske även vet/kommer ihåg att en viss trollkarl har tagit hand om en annan, då också ny vampyr tidigare *Raphael*)
 
Det måste ju nämnas att Alan Van Sprang var sjukt underanvänd (haha, kan man säga så?) i förra säsongen. Jag vet ju vilken fantastisk skådespelare han är i liknande roller som Valentine, inte minst i tv-serien Reign där han spelade en inte mindre hemskt kung. Så att han har fått en betydligt större roll i säsong 2 är jag inte alls emot. även att de har gjort hans roll betydligt större än vad den är i böckerna är ju inte heller helt fel. Speciellt då Alan och Dominic spelar så bra emot varandra.
Men jag är inte helt klar med vad Valentines endgame är? Att förinta alla nedomvärldare? Att göra alla mondäner till skuggjägare?
 
Någon mer som blev sjukt förvånad över att se Dot igen? Ehh... dog inte hon i förra säsongen? Nej, tydligen inte... tydligen har Valentine experimenterat på henne som med en hel del andra verkar det som. Varför då? Vad är syftet med det? Så många frågor som rör Valentine.
 
Hallå... Vad hände med Alec? Är han i någon slags koma? Han fick ju i alla fall kontakt med Jace då han visade på samma näsblod som Alec, men vad hände med Alec? Jocelyn hade ju nämnt något om att han skulle hålla isg vid ytan. Verkar ju inte som att han gjort det. Någon borde ju föra honom tillbaka till de levande liksom. Hoppas på att det blir i nästa avsnitt, när även Jace verkar ha kommit tillbaka.
 
Ge mig mer av Jace och Alec flashbacks!! Seriöst såg ju typ ingenting, men alltså gud vill ju se mer av deras broderskap och deras Parabatai relation från när de var yngre. Hålla tummar och tår att vi kommer att få se mer av det i nästa veckas avsnitt som ju har titeln Parabatai Lost.
 
Alltså jag börjar störa mig mer och mer på runan som gör att vem som helst kan bli vem som helst. På ett sätt känns det som att de kan komma unda med så mycket med hjälp av den runan.
 
Överlag tycker jag ändå att det var ett relativt bra avsnitt, där det hela tiden hände saker och en del som man inte var förberedd på. Jag ger avsnitt 4 runor.
 
 
Fram tills dess får ni väldigt gärna lägga eran röst på hur bra ni tyckte att avsnittet var.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej