Julkalender 2017 - Lucka 4

Publicerad 2017-12-04 08:00:00 i Julkalender,

Dags för lucka 4 i årets julkalender. Har ni missat någon av de tidigare delarna kan ni hitta dem via länkarna: Del 1 | Del 2 | Del 3
 
---------------------------------------------------
Del 4

”Vad menar du med att Izzy är kidnappad?” Frågar Clary ängsligt Alec som sitter i soffan bredvid Magnus och tittar bekymrat på honom.

Det tar några sekunder innan Alec svarar och Clary känner att hennes hjärta börjar slå fortare och fortare i väntan på Alecs besked. ”Precis som jag sa. Demonen som tog Jace tog även Izzy.” Clary reser sig sakta upp ur fåtöljen och börjar gå fram och tillbaka framför brasan i den öppna spisen i Magnus vardagsrum.

”Och vad sa demonen exakt?”

”Egentligen ingenting annat än att han, demonen, vände sig om och sa att vi får tillbaka Jace om Magnus frivilligt överlämnar sig själv till honom för att aldrig komma tillbaka igen. Och sedan gick demonen upp i rök, bokstavligen.”

Clary vänder sig snabbt till Alec ”Men varför tog demonen även Izzy?”

Alec rycker på axlarna när han ser på Clary ”Jag vet inte.” säger han och håller ner blicken på en fläck på mattan.

”Så vad skall vi göra nu?” Frågar Clary oroligt Magnus.

”Varför tittar du på mig? Tror du att jag orkar göra något?” Säger Magnus ansträngt.

”Men vi kan ju inte bara sitta här och rulla tummarna när Jace och Izzy har blivit kidnappade.” Utbrister Clary och slår näven i spiselhyllan så att ett fotografi av Magnus tillsammans med sina katter åker i golvet med ett kras.

”Även om jag är sjuk, kan du väl vara försiktig med mina foton? Jag är inte död än. Först då får ni ha sönder mina saker.” Magnus hostar till och Alec ger honom en servett som Magnus kan hosta i. När Magnus tar bort servetten från munnen rycker Alec till när han får se blod. ”Magnus du hostar blod. Vad är det som är fel med dig?”

”Det var det som jag hade hoppats att demonen ni träffade kunde ha berättat för mig.” Magnus sluter ögonen och lutar sig tillbaka i soffan. ”Jag har aldrig förut mått så här dåligt.”

”Men det måste finnas något som vi kan göra för att få hit demonen igen?” Säger Clary, ”Vi kan inte bara sitta här och vänta på att Magnus dör…” Säger Clary förtvivlat och tittar på Alec.

”Magnus kommer inte dö.” Utbrister Alec och ställer sig snabbt upp. Han lutar sig över Clary och pekar med ett långt finger på henne. ”Jag tänker göra allt som står i min makt för att hålla Magnus levande.”

”Okej. Så har du något förslag på hur vi skall hit demonen?”

”Nej.” Säger Alec och sätter sig bredvid Magnus igen. Han tar Magnus hand ”Han är iskall.” Alec stirrar på Clary med stora ögon. ”Vad skall vi göra?”

”Känner du någon annan trollkarl som vi kan fråga om hjälp?” Frågar Clary och tittar oroligt på Magnus som har stängt ögonen och andas sakta.

”Magnus har nämnt Catarina Loss. Du vet hon som jobbar på sjukhuset.” Säger Alec tyst.

”Hon är antagligen vår bästa chans just nu. Vi får kontakta henne.” konstaterar Clary och tar upp sin mobil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej