Julkalender 2017 - Lucka 17

Publicerad 2017-12-17 16:19:08 i Julkalender,

Glad andra advent. Jag har haft en fullspäckad helg och därför haft lite ont om tid att fixa iordning dagens lucka i årets julkalender och därav kommer den upp nu.
Har ni missat någon av de tidigare delarna hittar ni dem som vanligt via länkarna: Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Del 8 | Del 9 | Del 10 | Del 11 | Del 12 | Del 13 | Del 14 | Del 15 | Del 16
 
--------------------------------------------------------
Del 17

Clary följer efter Jace som snabbt tar sig genom kontorsbyggnaden i jakt på demonen. ”Jace, jag är inte säker på att vi går åt rätt håll. Jag menar, borde vi inte ha sett demonen ens en gång? Vi har ju letat i flera timmar.”

Jace som fortsätter småspringa stannar inte ens för att svara Clary ”Vi har letat i en timme bara, Clary. Och jag är säker på att demonen är hitåt.” Jace pekar med sin serafklinga åt det hållet som de är på väg mot.

”Hur kan du veta det?” Frågar Clary.

”För att min hörsel är utomordentligt bra och det är något som låter här framme.” Svarar Jace och börjar sakta ner när de kommer till änden av korridoren. Framför dem finns två hissar, den högra har en trasig dörr och Clary ser ledningarna och vajrarna som skall hålla uppe hissen, men som nu inte ser ut att sitta fast i någon hiss längre ner. Jace stannar framför hissarna, han håller upp sin fria hand för att stanna Clary, och verkar lyssna efter ljudet som han hörde förut. Han pekar med serafklingan mot korridoren till höger och han går sakta ditåt med serafklingan framför sig. Clary som först inte förstår vad det är som Jace har hört, blir helt stilla när ett ljud liknande en sågklinga plötsligt hörs från ett rum till höger om henne. Clary går sakta efter Jace som stannar framför en stängd dörr. Innanför hörs nu ljudet av sågklingan tydligt. Jace trycker sakta ner handtaget och skjuter upp dörren.

Demonen som de letade efter vänder sitt ansikte mot dem. ”Så trevligt att ni äntligen hittade mig. Förlåt att jag bara sprang iväg sådär, men jag kunde inte låta mina tjänare förstöra allt mitt fina virke.” Clary ser i samma ögonblick att demonen håller i en träskiva som han precis har sågat till.

”Du sågar?” Säger Jace förvånat, och fortsätter att hålla upp serafklingan mellan sig själv och demonen.

”Självklart. Det här är mitt jobb.” Demonen för med ena handen över rummet som Clary nu inser håller på att byggas. Träskivan skall givetvis sättas upp över isoleringen i väggarna. "Vad trodde ni att jag gjorde? Sågade itu någon som jag inte gillar?" säger demonen och skrattar lätt.

”Så du… arbetar här?” Frågar Jace, helt klart inte beredd på att det var det som demonen gjorde.

”Ser du inte det? Det kostar en del att se så här snygg ut. Självklart måste jag ha ett arbete. Jag har ju inga krafter.” Demonen börjar bli irriterad på Jace frågor och ställer ifrån sig träskivan.

”Jag tror dock inte att vi förstår varför du vill åt Magnus krafter.” Säger Jace och tar ett steg närmare demonen.

”Om jag hade hans krafter, skulle jag inte behöva slava här som en vanlig människa.”

”Så du vill ha Magnus krafter för att kunna sluta jobba?” Frågar Jace komiskt och tar ner serafklingan.

”Ja, är det något konstigt med det? Vi har samma pappa, men ändå behöver inte han, trollkarlen, jobba mer än nödvändigt för att hjälpa små skuggjägare som tydligen inte är kapabla att klara sig själva.” Demonen ser argt på Jace och Clary och tar två stora kliv närmare dem. Clary backar undan men Jace står kvar och demonen ställer sig öga mot öga med Jace. ”Så kan ni förstå att jag är mer värdig än er kära Magnus Bane att ha hans krafter. Tänk så mycket jag skulle kunna göra. Så stor del av världen som jag skulle kunna lägga för mina fötter. Så många skuggjägare som jag skulle kunna dräpa, innan de dräper mig.”

”Du inser väl att vi kommer göra det ändå. Speciellt om du dödar Magnus för att komma åt hans krafter.” Säger Jace.

Demonen tittar mystiskt på Jace ”Vem har sagt något om att döda Magnus?”

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej