Julkalender 2017 - Lucka 15

Publicerad 2017-12-15 08:00:00 i Julkalender,

Dags för del 15 i årets julkalender. Har ni missat någon av de tidigare delarna hittar ni dem som vanligt via länkarna: Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Del 8 | Del 9 | Del 10 | Del 11 | Del 12 | Del 13 | Del 14
---------------------------------------------------------
Del 15

”Jace vänta.” Skriker Izzy och springer allt vad hon kan efter Jace. Det är i sådana här lägen som Izzy är glad över att hon har snabbhetsrunan. ”Jace.” Skriker hon igen, men Jace vägrar att sakta ner. Bakom sig kan Izzy höra Clary som försöker komma ifatt dem.

Plötsligt springer Simon förbi henne och kommer fram till Jace. Simon stoppar Jace som blir irriterad och slår Simon lätt på den handen som håller fast Jace.

”Släpp mig vampyr. Jag måste hitta Alec.” Frustar Jace och försöker dra sig loss, men Simon håller fast i honom med ett järngrepp.

”Jace, vänta lite. Du vet att du inte bara kan springa iväg så där. Vi vet inte alls var Alec befinner sig.”

”Nej, det vet jag väl, Izzy. Men jag kan mina demoner och de som jagade Alec är inte några som vi vill skall få tag på honom. Du såg väl vad många de var? Om de kommer ifatt vår bror kommer det inte ta många sekunder innan de har käkat upp honom.” Säger Jace och vänder sig till Izzy.

”Kommer de att käka upp Alec?” Frågar Clary och pustar ut när hon kommit fram till dem. ”Men varför står vi då kvar här?”

”Precis vad jag också undrade.” Säger Jace.

”För att vi borde tänka igenom våra val.” Izzy sätter tillbaka piskan på armen och den blir åter ett armband som ringlar sig som en orm uppför hennes handled.

”Vilka val?” Frågar Jace irriterat.

”Vi kan antingen välja att leta efter Alec, eller också efter demonen. Glöm inte bort att vi behöver honom för att få Magnus tillbaka.”

Jace tittar kisande på Izzy och inser att hon nog har rätt. ”Okej.” Jace håller upp sin fria hand. ”Så vi delar upp oss. Två letar efter Alec och två letar efter demonen. Jag tror det är bäst att jag letar efter Alec.”

”Om det finns någon som har en chans att hitta demonen och som kan få någon information från honom, så är det du. Jag och Simon går efter Alec, och du och Clary letar efter demonen.”

Jace tittar på Clary som nickar till svar att hon tycker att Izzys förslag är okej. Jace flyttar blicken till Simon som snabbt släpper Jace hand.

”Något förslag på hur vi skall hitta demonen?” Frågar Jace och ställer sig vid Clary som bara skakar på huvudet. ”Okej, vi får helt enkelt gå åt det hållet som Alec kom ifrån.” Jace tar Clarys hand och leder henne bort från Simon och Isabelle.

”Så vad gör vi?” Frågar Simon och tittar sig omkring.

”Vi letar efter Alec.”

Simon himlar med ögonen. ”Det vet jag väl, men vart?”

”Eftersom vi är i en korridor borde Alec vara åt höger eller vänster.” Säger Izzy och pekar å båda håll. ”Så höger eller vänster?” Frågar hon Simon som rycker på axlarna och pekar sedan åt vänster.

Izzy nickar och går före Simon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej