Julkalender 2017 - Lucka 1

Publicerad 2017-12-01 08:00:00 i Julkalender,

 
Jaha, då var det December - redan liksom.
 
Jag tänkte fortsätta på traditionen att i december ge er en julkalender med en fanfic skriven av mig.
Dock har jag haft lite fullt upp i november och inte hunnit skriva så mycket som jag hoppats på, men förhoppningsvis så skall jag hinna skriva alla 24 delarna och ge er en varje dag fram till Julafton.
Jag hoppas att ni kommer att tycka om även denna.
----------------------------------------------------------
Del 1

Alec tittar ut över sjön som ligger tyst och stilla. Några få snöflingor singlar ner och börjar bilda ett vitt täcke på den frusna sjön. Han vänder sig snabbt om när han hör något som prasslar bakom honom och en gestalt med långt svart hår kommer ut från skogen och ställer sig bredvid honom.

”Ser du något?” Frågar Isabelle.

”Nej. Vad det än är som vi väntar på så verkade det inte vilja visa sig just nu. Och varför Jace hade fått för sig att demonen skulle komma upp här har jag inte den blekaste aning om. Jag menar sjön är ju helt frusen.”

Isabelle nickar och rycker på axlarna. ”Jace verkade veta vad han pratade om. Men han sa ju inte när demonen skulle dyka upp.”

”Nej, det är ju just det. Jace tidsuppfattning är ju inte den bästa direkt. Han ville säkert bara ha mer tid med Clary och sa åt oss att gå hit tidigare.”

”Alec, var inte sån. Bara för att Jace har hittat någon som han kan älska. Och du har ju Magnus.”

Alec blänger på sin syster och vänder sig om för att gå tillbaka in i skogen, när Jace kommer emot honom.

”Bra, ni är här. Har demonen kommit?”

”Nej, och jag fattar inte hur han skall kunna komma hit. Om du nu menar att den skall komma genom sjön.” Alec för en hand mot sjön. ”Som är frusen.”

”Lugna ner dig Alec.” Jace klappar honom på axeln när han passerar honom och ställer sig bredvid Isabelle. ”Jag har aldrig sagt att demonen skall komma upp genom sjön. Jag sa att den kommer att komma till sjön.”

Alec skakar på huvudet och går sakta mot dem. Han ställer sig bredvid sin parabatai när en dimma drar fram över sjön. Dimman kommer närmare dem och ur dimman kommer en man som går sakta emot dem. Han ser ut att sväva där han går på isen och sjunker sedan ner med fötterna i snön som ligger vid sjökanten. Han kommer närmare dem och Alec tittar på Jace som har blicken fäst på mannen.

”Jag är här skuggjägare. Vad ville ni?” säger mannen tyst.

Jace tar ett kliv framåt medan han håller ena handen på serafklingan som är fäst vid hans bälte.

”Vi behöver din hjälp.”

”Åh, min hjälp?! Varför då om jag får fråga.” Säger mannen och Alec kan se ett leende som börjar smyga sig på hans ansikte. ”Jag trodde att skuggjägare dödade demoner, inte bad om deras hjälp.”

”Det är inte vi som behöver din hjälp. Inte direkt. En vän till oss har bett oss om att få din hjälp.” Svarar Jace kyligt.

”Åh, min nyfikna sida väntar med spänning på att få reda på vem denna vän är, som nu är i så stort behov av min hjälp.”

”Trollkarlen Magnus Bane!” Säger Jace och Alec ger ifrån sig ett förvånat läte. Han hade ingen aning om att Magnus, hans Magnus var i behov av hjälp från en demon.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej