Shadowhunters 1x10 - "This World Inverted" nu på Netflix

Publicerad 2016-03-16 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 1,

 
Missa inte att se avsnitt 1x10 som nu finns på Netflix.
 
I vanlig ordning så kan det tänkas att det förekommer spoliers. Ni har blivit varnade!!
 
Detta avsnitt gillade jag skarpt. Men då är jag ju också en sucker för annorlunda avsnitt, i andra dimensioner men med samma karaktärer. Detta avsnittet hade inte mycket som jag inte gillar.
 
Det var intressant att se att karaktärerna i "den andra världen" var nästan motsatter till de som annars är. Trodde aldrig att jag skulle få se Izzy som värsta nörden :D Alec verkade vara bekväm i sin sexualitet, medan Magnus verkade mer kluven.
Vi fick ÄNTLIGEN se Church och Chairman Meow. :) Church verkade vara lika divig som han är i böckerna. *I like it* Magnus var spåtant. *haha* Inte så långt ifrån att vara trollkarl iofs, men ändå... Reklam för honom på TV:n kändes ju nästan som en reklam för någon Japansk-grej.
 
Jag älskade Simon och Clarys vänskap "i den andra världen" de var precis som jag hade föreställt mig att de är i böckerna... Lite nördiga och bästa vänner.
 
Trodde heller att jag aldrig skulle få se Valentine på den "goda sidan". Det var lite omväxlande kan man säga.
Liksom att det var Alec som "upptäckte" Magnus och att Alec sa i stortsett samma replik som Magnus sa i ett tidigare avsnitt. ;) Manusförfattarna verkar veta vad fansen vill ha: Malec!!
 
Java Jace.. Vad skall man säga. Det sista man trodde att Jace skulle göra så var det att äga en van och sälja kaffe liksom... ;) Ganska långt ifrån den krigande soldaten han annars är.
 
Det som jag inte gillade var att Alec och Jace fortfarande är sura på varandra. Ni är ju parabati, ni skall inte bråka. Hur kunde Alec nästan äventyra deras parabati-band genom att söka efter honom på det viset? Självklart precis när Jace skall slåss emot demonen.
Det var tur att Alec till slut tog sitt förnuft tillfånga och verkade visa lite medkänsla mot Izzy. Även om han inte kunde göra något för att stoppa hennes rättegång.
 
Det var ju då inte så svårt att lista ut att den skulle gå "in i den andra världen". Vilken tur att Jace kom i sin andra kropp i rätt stund så att han och Clary kunde döda demonen. ;)
 
Jag antar att jag även måste kommentera slutet. What the f... Jag fick seriöst nästan en hjärtattack, det var det sista som jag hade förväntat mig. Jace pappa är ju död för sjutton. Ni kan tro att miljoner frågor började snurra i huvudet.
Har Valentine hållit honom fången?
Är han återuppstånden från de döda?
Menar de seriöst att de tänker ändra hela TMI-berättelsen och nu påstå att han aldrig dog?
Eller är det Valentine som har "gjort sig till honom" med en runa, som vi såg Lydia göra i ett tidigare avsnitt. (som någon påpekade i en kommentar. Hade inte tänkt på den själv faktiskt. Tack vem det nu var :D )
Alltså... jag har gått med på de flesta av de förändringar som de har gjort från bok till serie, men jag är inte säker på att jag kan godta att Michael Wayland lever. 
 
Det och att Alec och Jace inte kan vara vänner, drar ned betyget. Så antalet runor för avsnittet blir:


 
 
 
Ni får som vanligt ge erat betyg på avsnittet:
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-03-16 19:04:44

Hej! Jag har en liten fråga...

Filmen the mortal instrument är den lik the shadowhunters? Har precis sett det nyaste avsnittet men får inte ihop det eftersom Jace pappa var i skåpet. Är inte jace valentines son och clarys syster??? Jätte tacksam för svar

Svar: Filmen och serien Shadowhunters är ganska olika. På vissa sätt är filmen mer lika böckerna. I serien har de ändrat ganska mycket, men vissa saker är samma som karaktärerna.
Jag vet inte hur många böcker du har läst av The Mortal Instruments -serien, så jag vill inte spoila för mycket för dig. Jag tänker inte kommentar något om att Jace och Clary är syskon.
Om jag inte minns fel så pratar Valentine om det i filmen.

Men jag kan säga så mycket som att jag blev ganska överraskad av att det var Jace pappa som var i skåpet. Hade inte förväntat mig det, och jag har ändå läst alla böckerna.
De har sagt att de kommer att ändra en del från böckerna till serien, men det här hade jag inte väntat mig.
Jag antar att vi får vänta och se om det verkligen är Jace pappa eller inte.

themortalinstruments.webblogg.se

Postat av: Mariah

Publicerad 2016-03-16 21:44:23

Jag förstod faktiskt inte poängen med slutet eller ens den alternativa dimensionen... hur som helst, slutet: Jaces pappa ärju död, Valentine uppfostrade honom tills det att han fejkade sin död. Ska det vara någon typ av glamor eller så, att det egentligen är Valentine?

Gillar allmänt Simon i avsnittet iaf ♡

Postat av: Anna

Publicerad 2016-03-17 12:14:43

Älskade hela avsnittet utom slutet. Förstår ingenting nu, jag hoppas verkligen att de har en bra förklaring i nästa avsnitt och att de inte att har ändrat på hela storyn.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej