Shadowhunters 1x09 - "Rise Up" nu på Netflix

Publicerad 2016-03-09 10:00:00 i Shadowhunters, Säsong 1,

 
Ett nytt avsnitt av Shadowhunters finns i vanlig ordning nu på Netflix.

Dagens avsnitt hade många bra delar, men även en del mindre bra. Simon som vampyr var ju lite crazy i början av avsnittet, men han blev bättre mot slutet och det verkar som att han just nu i alla fall har kvar något av sin humor som han hade i de tidigare avsnitten. Något som jag är väldigt glad för. Simon är ju en av mina favoritkaraktärer, och det som jag gillar mest med honom är ju hans humor. Så att han kan behålla den fastän han är en vampyr tycker jag är viktigt.

Jag är även glad att Simon och Clary lyckades reda ut sina problem. De ska ju vara bästa vänner liksom. Simon verkar ju nästan bli sitt gamla jag efter att han druckit blod. 

Är det bara jag, eller någon mer som inte alls gillar Izzy med Meliorn? Hon ska ju vara med Simon alltså. Hoppas hon börjar fatta det snart. Inte för att jag har något emot Meliorn, men Simon och Izzy är ju Sizzy liksom. 

Jag börjar faktiskt även gilla David Castro som Raphael. Jag var lite tveksam till honom i början, men han börjar bli bättre och han spelar Raphael bra, han är ungefär som jag har föreställt mig honom när jag har läst böckerna. 

Jag gillade även att vi fick så mycket Magnus. Även om mitt hjärta brast lite när Alec sa att han skulle gifta sig. Man kunde riktigt se Magnus gå från hopp till förtvivlan på bara några sekunder. Han trodde verkligen där bara för ett ögonblick att Alec verkligen ville gifta sig med honom. Stackars Magnus. Jag led verkligen med honom. 


Men är det någon som har bäst repliker så är det Magnus. Och Harry spelar honom så bra. Ja, jag vet att jag har sagt det förut, men det tål att upprepas. Magnus är helt klart den bästa karaktären. Simon kommer som en stark tvåa. 


Jag gillar verkligen inte Lydia. Hon manipulerade ju Alec, för att få det som hon vill. Nej vill verkligen inte ha med henne längre i serien. Att se henne och Alec gifta sig kommer ju bli så jobbigt… det verkar dock tyvärr som att hon kommer vara med i de kommande avsnitten. Är det någon karaktär som kommer att skapa drama så är det hon tydligen. 


Antar att jag måste säga något om Clary och Jace som väl egentligen hade roller i bakgrunden i detta avsnitt. Clary som fredsmäklare mellan vampyrer och varulvar var väl ändå väntat. Det kändes lite som scenen i stad av glas där Clary skapar en runa som binder samman shadowhunters och nedomvärldare. (Tror väl att det var typ så) Ska bli intressant att se hur länge denna överrenskommelse mellan "raserna" kommer att hålla.


Vad hände mellan Alec och Jace? Hallå... Ni är parabati liksom, ni skall inte bråka och vara oense. Ni skall ju hålla ihop i vått och torrt.. Kan inte fatta att Alec inte är på Jace sida. Är det bara för att Alec INTE gillar Clary, eller vad? Alec lyssnar alldeles för mycket på Lydia. Han följer sin hjärna och inte sitt hjärta... Mitt hjärta brister ju när han gör så. Han skall följa sitt hjärta och lita på Jace och bli kär i Magnus. Vi får hoppas att Alec någon gång den är säsongen kommer att börja följa sitt hjärta.


Detta var i stortsett det jag kommer ihåg från avsnittet. Mesta dels positivt, kan möjligen bero på att Magnus var med ganska mycket ;) Jag velar mellan antalet runor, 4 eller 5? Avsnittet var ganska bra så antalet runor för detta avsnitt blir:


 
En väldigt stark fyra. På gränsen till 4.5.
 
Ni får väldigt gärna delta i omröstningen och lägga er röst på hur många runor som avsnittet får.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej