Julkalender 2016 - Lucka 5

Publicerad 2016-12-05 12:31:02 i Julkalender,

 
I dagens lucka får ni del 5 i fanficen.
Har ni missat någon tidigare del kan ni hitta dem via länkarna: Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4
_____________________

Del 5

”Ursäkta, men vad menar du?” Frågar Izzy och sätter armarna i sidorna. ”Du är ju här nu. Så du måste ju ha valt att berätta för oss.”

”Hon valde att berätta för mig. Jag ville att hon skulle berätta det för er.” Säger Magnus och vänder sig om. Izzy kan se att han har tårar i ögonen och på sina kinder. Han torkar bort dem och kommer fram och ställer sig bakom Jane. ”Det var mig som hon berättade det för. Men då det även angår er, Alec är ju din bror Izzy och Jace är din pojkvän Clary, så tyckte jag att ni borde få veta.”

Jane nickar till svar och ställer sig upp. Det är tydligt att hon vill gå därifrån så Izzy tar tag i hennes handled. Izzy rycker snabbt till sig sin hand och ser att hon har fått stora brännblåsor på handflatorna. ”Du brände mig! Varför brände du mig?” Utbrister hon och visar händerna för de andra.

”Det finns en anledning till att jag har hållit mig undan från skuggjägare så länge. Vi passar inte ihop helt enkelt Miss. Lightwood. Alla skuggjägare som tar på mig blir brända. Det är inget emot dig. Om ni inte har något emot det så vill jag helst gå hem nu.”

”Om du har sagt allt du vet så…” Säger Clary och ställer sig framför Jane och blockerar dörren. ”Det finns ingen liten detalj som du har glömt att nämna, som kan hjälpa oss att hitta Alec och Jace.”

Jane bara skakar på huvudet. ”Om jag kommer på något mer, eller drömmer något mer så berättar jag det för Mr. Bane.” Med de orden passerar hon Clary och går ut från biblioteket. Magnus vänder sig om och följer henne ut.

Clary och Izzy ser på varandra och Clary tar fram sin stele och ritar runan för att hela på Izzys arm. Blåsorna blir mindre och är nästan borta när Magnus kommer tillbaka. Han ser på tjejerna innan han sätter sig i samma stol som Jane precis suttit i.

Det tar ett tag innan någon av dem säger något.

”Vad gör vi nu?” Undrar Clary och ser på Magnus. ”Vet du verkligen ingenting?”

”Just nu gör jag inte det. Jag har ingen aning om hur vi skall få reda på vart Alec och Jace är.” Säger Magnus och lägger huvudet i sina händer.

”Men du som är trollkarl måste väl kunna någon trollformel eller titta i en kristallkula eller något och få reda på vart de är?” Säger Izzy. ”Du måste väl kunna någon trollformel för att hitta försvunna personer?”

Magnus tittar upp på Izzy och reser sig sedan snabbt upp. Han går med bestämda steg fram till en av bokhyllorna och tar fram en tjock bok med slitna pärmar som han ger till Izzy. ”Här läs den här. Den kanske kan ge dig några svar om trollkarlar och magi. Den borde hålla dig sysselsatt ett tag.”

Izzy tar emot boken och tittar på Magnus. ”Jaha, och vad skall du göra? Ingenting?”

”Jag skall gå hem till mig, kolla i mina böcker och se om det finns några uppgifter om försvunna skuggjägare.”

”Du tror inte att det kanske finns fler uppgifter om det här i Institutet? Det var väl här som skuggjägarna bodde även för 200 år sedan?” Säger Izzy och lägger boken på bordet bredvid soffan. ”Om det var några skuggjägare som försvann för 200 år sedan, borde väl någon av de som var här i Institutet ha skrivit något om det. Vi kanske borde kolla i arkiven?” Föreslår Izzy och Magnus nickar till svar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej