Julkalender 2016 - Lucka 4

Publicerad 2016-12-04 10:00:00 i Julkalender,

 
Hoppas ni har och får en bra 2:a advent. I dagens lucka hittar ni del 4 av fanficen. Har ni missat någon tidigare del kan ni hitta dem via länkarn: Del 1 | Del 2 | Del 3
_________________________________

Del 4

”Parabati! Du menar att Alec och Jace är försvunna för att de är parabati?” Utbrister Izzy som ställer sig upp och stirrar på Jane.

”Det är korrekt Miss. Lightwood.” Säger Jane och nickar till svar.

”Vad får dig att tro att vi litar på ditt ord? Vem har sagt att Jace och Alec är försvunna? Vem skulle vilja kidnappa dem? Hur kunde de kidnappa dem? Hur kunde någon kidnappa Jace?” Nästan skriker Clary och tittar från Jane till Magnus, som att någon av dem helt plötsligt skall säga att det inte är sant. Att det bara är ett skämt och att Jace väntar på henne ute i korridoren.

När ingen av dem säger något brister Clary ut i gråt. Izzy skyndar över till henne och lägger armarna om Clary.

”Miss. Fray, jag förstår att det är svårt att tro på det jag säger. Men jag är helt säker på att de är kidnappade. Hur någon har kunnat kidnappa dem kan jag inte svara på. Men det liknar ett fall som sagt att stött på tidigare. Då kidnappades sex skuggjägare, alltså tre parabati-par.”

”Vem vill kidnappa parabati? I vilket syfte?” Säger Clary och lyfter huvudet. Hon torkar bort tårarna som har fallit ner för hennes kinder, med baksidan av handen.

”Om det är samma som tidigare, för över 200 år sedan, så vet jag bara att parabati är starkare tillsammans.”

”Vad har det med något att göra. Det vet väl vem som helst. Magnus skall du bara stå där? Du brukar alltid ha svar på allt. Vad tror du om det här?” Frågar Izzy och tittar på Magnus.

Clary hade nästan glömt bort att han var där och det är inte fören Izzy tilltalar honom som Clary vänder sig till Magnus. Han står lutad mot en av bokhyllorna och ser ut att läsa på bokryggarna. Han vänder sig inte om när Izzy pratar med honom, utan han ställer sig med ryggen mot dem.

”Magnus?” Säger Clary och tittar bekymrat mot honom. Hon hör honom snyfta innan han säger ”Just i det här fallet har jag inte så mycket att komma med. Det är inget som jag har stött på tidigare. Jane kom i kontakt med det, därför att det var hon som var den högsta trollkarlen i New York på den tiden. Jag levde inte ens i USA då. Det här är bortom min kontroll.”

Izzy reser sig upp och går fram till Magnus. Hon lägger en hand på hans rygg medan hon säger ”Magnus, jag förstår att det är jobbigt för dig. Det är Alec va? Att han är inblandad.”

Magnus säger inget, men Izzy kan se att han nickar till svar. Hon har aldrig sett honom så bedrövad och blir nästan rädd. Vem skall kunna hjälpa dem om inte Magnus kan det? Han som alltid har kunnat hjälpa dem förut. Hon klappar honom på axeln och går tillbaka till Clary.

”Vad skall vi nu göra? Finns det inget som du kan göra Jane? Hur löstes det sist?”

”Det var skuggjägarna som levde i institutet på den tiden. Jag ville dock inte beblanda mig med dem, alla visste ju att de höll på med saker som inte alltid var godkända av klaven. Jag bara berättade för dem vad jag hade sagt och sedan var det upp till dem att bestämma vad de ville göra med informationen.”

”Men du måste väl veta något om vad skuggjägarna gjorde med informationen, även om du inte ville beblanda dig med dem.” Säger Clary och ställer sig upp. Hon går fram till Jane och böjer sig ner över henne. När de är öga mot öga säger Clary: ”Det måste finnas en anledning till att du valt att komma till oss med information om din dröm. Någonstans långt inne i ditt kalla hjärta måste det finnas en varm plats, som bryr sig om skuggjägare. Annars hade du inte valt att dela med dig av din dröm. Och det faktum att två skuggjägare är borta.”

Jane blinkar till svar men säger inget fören Clary har rest sig upp. ”Vem har sagt att jag valt att berätta om min dröm för er?”

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej