Julkalender 2016 - Lucka 3 & Vinn ett bokpaket

Publicerad 2016-12-03 10:00:00 i Julkalender, Tävling,

 
I dagens lucka får ni del 3 i fanficen och ni har även den första chansen att vinna ett bokpaket med de tre första böckerna i The Mortal Instruments på svenska.
 
 
För att ha en chans att vinna ALLA 3 böckerna skall ni skriva ett julklappsrim som har koppling till böckerna, karaktärerna eller Cassandra Clare. Ni måste även svara på frågan:
  • Vad heter skådespelerskan som spelar Clary i Shadowhunters?
Ni skickar erat rim och erat svar på frågan till [email protected]. 
 
1 person kommer att vinna bokpaket och tävlingen har öppet 1 vecka från idag.
 
_____________________
 
Del 3 av fanficen följer nedan. Har du missat någon tidigare del kan de hittas via länkarna: Del 1 | Del 2
_____________________
 

Del 3

Magnus kliver ut genom portalen, tätt följd av en kort kvinna med självlysande grönt hår.

”Clarissa, Isabelle. Det här är Jane.” Säger Magnus och viftar med handen mot kvinnan. ”Hon har information om Alec och Jace.”

”Jace?” Säger Clary med stora ögon och tittar på Jane. ”Vad är det med Jace? Är han okej? Han svara inte när jag ringer. Har det hänt honom något?”

”En sak i taget, miss Fray. Om vi kanske skulle förflytta oss till biblioteket, eller något annat lugnt rum. Korridorer är så trista.” Säger Jane och tittar sig omkring.

Magnus nickar till svar och sätter fart mot biblioteket. Clary och Izzy följer efter dem och slår sig ner i varsin stol i biblioteket.

”Jane, om du kanske vill berätta vad du sa till mig.” Säger Magnus och tittar på Jane.

”Självklart Mr. Bane.” Jane nickar mot Magnus och sätter sig långt ut på en stol mittemot Magnus. Clary ser att även om hon sitter långt ut, så når hon inte riktigt ner till marken med fötterna.

”Jo, jag vet inte om ni två damer vet vem jag är. Men jag är en 900-årig trollkarl, vilket gör mig äldre än själva Mr. Bane här.” Säger Jane och skrattar lätt för sig själv. ”För några hundra år sedan drog jag mig tillbaka till min ensamhet, men innan dess var jag väldigt god vän med några skuggjägarefamiljer och gjorde uppdrag åt dem. Under den perioden förekom det att några skuggjägare försvann och sågs aldrig till igen.”

”Jaha, och vad har det med Jace att göra?” Frågar Clary ivrigt.

”Om du låter mig tala till punkt miss Fray, Fairchild, Morgenstern eller vad du heter. Så kommer jag till det.” Säger Jane och tittar strängt på Clary.

”Okej.” Säger Clary och lutar sig mot ryggstödet.

”Vart var jag… Jo, skuggjägare försvann på min tid… Jag vet inte om ni vet, att jag har en tendens att drömma sanningar. Jo, fråga Mr. Bane här om ni inte tror mig.”

Magnus nickar till svar och tittar på Clary och Izzy, medan Jane fortsätter prata: ”I natt hade jag vad jag vet är en sann-dröm. Sånt vet man, när man är i min ålder, efter all de drömmar jag har haft. De skiljer ut sig förstå ni från andra drömmar. Jag ser ansikten tydliga, även på personer som jag aldrig har sett innan, och om det rör sig om skuggjägare, som i det här fallet, så ser jag även en del runor.”

”Runor?” Säger Clary och sätter sig upp igen. ”Jag kan en hel del om runor. Jag kan skapa nya runor också. Var det någon speciell runa du såg?”

”Miss Fray, alltid så otålig. Om jag får prata klart…”

Clary nickar otåligt till svar.

”Jo, jag såg några runor som jag kände igen då jag har sett dem förut. För 200 år sedan, då de senaste skuggjägarna försvann hade jag en liknande dröm. Inte med samma ansikten, men det var exakt samma runor. I drömmen såg jag även Mr. Banes ansikte. Vilket var anledningen till att jag valde att besöka honom igen. Jag såg även ditt ansikte Miss. Fray. Och även ansiktet av Mr. Herondale och Mr. Lightwood.” Jane nickar till Izzy som får stora ögon och tittar frågande på Jane.

”Du såg min bror? Och Jace? Vart är dem?”

”Nej, det kan jag inte svara på Miss. Lightwood. Jag ser bara ansikten och runor. I drömmen var det speciellt en runa som var extra tydlig. Den för bandet mellan två skuggjägare. Runan för parabati.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej