Julkalender 2016 - Lucka 11

Publicerad 2016-12-11 10:00:00 i Julkalender,

Hoppas ni har en bra 3:dje advent! I dagens lucka hittar ni del 11 i fanficen. Har ni missat någon tidigare del av fanficen kan ni hitta dem via länkarna: Del 1 | Del 2 | Del 3 | Del 4 | Del 5 | Del 6 | Del 7 | Del 8 | Del 9 | Del 10 
_____________________
 
 

Del 11

”Magnus! Magnus är det verkligen du?”

”Det är jag” säger Magnus och går med öppna armar, upp för trappan.

”Om du är här nere och lyckats hitta mig här, så måste det vara av en väldig viktig orsak.”

Magnus fortsätter att ta ett steg i taget i trappan. Han stannar när en mörk skepnad kommer in framför honom. ”Marcus! Det var inte igår!” Säger Magnus med ett leende och tittar på skepnaden som sakta sänker sig ner. Ett grått genomskinligt ansikte tittar tillbaka på Magnus, med döda och ledsna ögon.

”Magnus Bane! Den store trollkarlen Magnus Bane! Du är dig lik Magnus. Då har vi småpratat. Säg nu vad det är du vill mig, så att du kan lämna mig ifred sedan.”

”Just det, det var du som aldrig ville småprata. Okej, rakt på sak… Två skuggjägare har vad vi tror, blivit kidnappade, de är parabatai…” vid ordet parabatai spärrar Marcus upp ögonen ”Jag misstänkte att det skulle fånga ditt intresse. Vi vet att det var några skuggjägare som blev kidnappade för 200 år sedan. Vad vet du om det Marcus?”

Spöket skakar på huvudet ”Jag vet inget om det. Jag har varit här i över 200 år. Jag vet inget om kidnappade eller försvunna skuggjägare. Nej, tyvärr. Jag vet inget. Hej då. Good Bye. Farväl Magnus Bane.” Spöket vänder sig om flyger sakta upp för trappan.

”Du vet något Marcus, om de försvunna skuggjägarna för 200 år sedan. Jag vet att du dog när du undersökte deras försvinnande. Och att du inte tror att de bara försvann, utan att de blev kidnappade. Det är därför du är kvar här, för att du inte vill ge upp hoppet om att de kanske lever.”

Magnus tittar upp emot honom, men Marcus säger ingenting. Han svävar ovanför ett trappsteg och Magnus kan se genom honom att han tar upp sin händer och lägger huvudet i det.

”Marcus, ” säger Magnus och går sakta mot honom, ”jag vet att jag har rätt. Om du bara säger vad det är du vet, så kan jag hjälpa dig att lösa det här. Tillsammans kan vi kanske hitta de försvunna skuggjägarna.”

Marcus vänder sig om och tittar på Magnus. ”Vad har du för intresse i det här? Du är ingen skuggjägare? På min tid hade du absolut inget intresse i att umgås med oss heller! Vad är annorlunda den här gången, Magnus Bane?” Marcus svävar mot Magnus och tittar honom i ögonen.

”Den här gången är det någon jag bryr mig om som är kidnappad.”

Marcus skrattar innan han säger ”Jasså, du har beblandat dig med skuggjägare på äldre dagar, Magnus Bane. Det trodde jag faktiskt inte om dig.”

”Kan du hjälpa mig, Marcus? Vem vill kidnappa skuggjägare?”

”Varför skulle jag hjälpa dig, Magnus Bane? Vilket intresse har jag i att hjälpa dig?”

”Jag blir skyldig dig en tjänst.” Säger Magnus efter en kort stunds betänketid.

Marcus tittar på Magnus en lång stund innan han säger ”Okej, du blir skyldig mig en tjänst, som jag kan välja helt själv när den skall användas. När som helst?!”

Magnus nickar till svar.

”Okej, Magnus Bane. Jag skall berätta för dig vad jag vet om skuggjägarna som försvann.”

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej