Julkalender 2014 - Lucka 6

Publicerad 2014-12-06 10:00:00 i Julkalender,

 
Vi har nu kommit till 6 december och det betyder att det är dags för lucka 6.
I dagens lucka får ni en intervju som Lily, Jamie och Kevin gjort inför premiären av filmen.
 
Ni får även givetvis del 6 av fanficen.
De tidigare delarna kan ni hitta via länkarna:


Clary bläddrar igenom en gammal bok och vet inte ens vad det är som hon letar efter. Magnus har plockat fram den ena gamla dammiga boken efter den andra, inte ens han verkar veta vad det är som de letar efter.

 

Simon snarkar lätt på andra sidan bordet och Clary ser att han har somnat med huvudet i en av de gamla böckerna. Jace sitter i Magnus soffgrupp och slipar en av sina dolkar.

 

Plötslig kommer Magnus inrusande i rummet och slänger ner en liten tjock bok på bordet framför Clary. Simon vaknar med ett ryck och tittar sig sömnigt omkring.

 

”Jag visste att det var i en av de här böckerna.”

 

”Vad är det?” Frågar Clary och försöker tyda texten på sidan som ligger framför henne.

 

”Det är trollformeln som är runt institutet. Givetvis kastad av en trollkarl, med krafter som är ungefär lika starka som mina egna.”

 

”Så, du känner den trollkarlen?” Undrar Simon, och försöker läsa texten i boken upp och ner.

 

”Det är en gammal vän kan man säga. Men jag har inte sett honom på säker över 100 år. Jag är förvånad över att han fortfarande håller på.”

 

”Vart kan vi få tag på honom, för att få bort trollformel runt institutet?” Frågar Jace, ”Det vore bra om vi kunde göra det så snart som möjligt så att vi kan återvända dit, istället för att sitta här och ruttna bort.”

 

”Det var ingen som hindrade dig att hjälpa till att leta, Jace.” Säger Magnus samtidigt som han för ett finger över ett stycke i boken. ”Det här beskriver trollformeln och hur den kastas. Men hur vi skall få bort den är en annan fråga.”

 

”Men har du inget mer av det som du gav Jace förut, när han kunde gå igenom magin?” Undrar Clary och ser bedjande på Magnus.

 

Han skakar på huvudet när han svarar: ”Det var en vild chansning. Den fungerar som sagt bara en gång för en person, mot de flesta trollformler. Men det var tyvärr den sista jag hade. Att göra en ny, till flera personer, kommer att ta allt för lång tid.”

 

”Så, vad kan vi göra?” Undrar Simon. ”Finns det något vi kan göra?”

 

”Det är klart att det finns något vi kan göra. Vi kan hoppas att Alec och Isabelle kommer fram till något mer. Eller att jag kan lyckas att kontakta min gamle vän. Jag är dock inte så säker på att han vill bli kontaktad av mig.” Magnus stänger boken och plockar upp en annan bok.

 

”Jag önskar att jag visste exakt hur trollformeln var. Det skulle göra det lättare för mig att mer precis kunna ta bort den.”

 

”Men står inte det i boken du precis stängde?” Frågar Clary och plockar upp boken.

 

”Nej, det står inte exakt hur trollformeln är gjord. Alla trollformler är olika beroende på trollkarlen som kastade den. Vi gillar att lägga till lite extra grejer som blir som ett litet signum för trollkarlen om man säger så.”

 

Magnus ler lite medan han letar igenom en annan bok.

 

Helt plötsligt reser sig Jace upp och stoppar dolken i bältet. ”Det borde finnas mer vi kan göra borta vid institutet. Jag går dit och så kan ni sitta här och fundera på tillvaron eller leta trollformler eller vad det är som ni försöker göra, men som inte leder någonstans.”

 

Han går med bestämda steg ut från rummet och Clary hör ytterdörren som öppnas och stängs.

 

Hon går fram till fönstret och ser hur Jace springer iväg mot institutet.

 

Simon kommer fram till henne och lägger en hand på hennes axel.

 

”Du vill följa efter honom? Eller hur?”

 

Clary bara nickar på huvudet.

 

”Vi borde nog alla följa efter honom. Jag tror att vi har större chans att hitta ett sätt att bli av med magin runt institutet om vi är där och kan studera det.” Säger Magnus.

 

”Om DU kan studera det, ja.” Säger Simon, ”Vi andra har ingen aning om vad det ens är som vi letar efter.”

 

Magnus nickar bara till svar, lägger ifrån sig boken han hade i handen och går mot dörren.

 

Simon ser på Clary som vänder sig om och följer efter Magnus och Simon följer tätt efter Clary.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej