Julkalender 2014 - Lucka 4

Publicerad 2014-12-04 10:00:00 i Julkalender,

 
Idag öppnar vi lucka nummer 4, där ni får några bilder av Clary från City of Bones/Stad av Skuggor.
 
 
 
 Ni får givetvis även del 4 av fanficen. De tidigare delarna kan ni läsa genom att klicka på länkarna:


Men vad är det som händer?” undrar Alec. ”Vad vet demonerna om julen? Dem har inte brytt sig om julen förut, varför nu helt plötsligt?”

 

Alla skakar på sina huvuden och rycker på axlarna.

 

Jag tror att jag kanske har en förklaring,” säger Magnus. Alla vänder sig mot honom. ”För något år sedan hade en av mina vänner en demon i fångenskap, varför vet jag inte men det är inte intressant. Den demonen var i fångenskap i några månader hos min vän, och det var troligen även i december. Naturligtvis fick demonen uppleva hur det var att fira jul, i vår värld. Troligen har väl demonen när den släpptes fri, pratat med sina andra vänner.”

 

Så vad då, nu vill alla demoner fira jul?” Isabelle skakar på huvudet när hon säger det. ”Varför skulle dom vilja det?”

 

Det är väl ganska mörkt och trist där de annars är.” Utbrister Simon. ”Om jag var demon skulle jag också vilja fira jul. De är väl de enda varelserna som inte gör det kan jag tänka mig.”

 

De är ju demoner. De skall INTE fira jul.” Säger Clary. ”Hör ni inte hur konstigt det låter? Och vart är all snön? Varför finns det ingen snö kvar?” Säger Clary samtidigt som hon går till fönstret och tittar ut på de snöfria gatorna.

 

Varför är det ingen julrusch? Borde det inte vara det vid den här tiden på året? Jag menar det är ju inte så många dagar kvar tills det verkligen är jul.”

 

Magnus kommer fram och ställer sig bredvid Clary. Han suckar innan han säger ”jag är rädd för att demonen eller demonerna som har tagit bort snön, även har gjort så att mondänerna har glömt bort julen och allt vad det innebär. Ingen julrusch alltså, ingen som köper julklappar, ingen som köper eller klär någon julgran. Allt som har med julen att göra finns inte för mondänerna längre. De tror bara att det är som vanligt.”

 

Men det är ju hemskt. Ingen som kommer ihåg att det är jul. Vi måste ju göra något.” Skriker Simon och ställer sig upp. ”Fattar ni inte. Det är kris. Jag vill fira jul. Vi måste få fira jul.”

 

Lugn, Simon. Du, ni, alla kommer att fira jul. Vi skall återställa allt. Vi måste bara komma fram till vilken demon och vilka andra som ligger bakom det här.” Säger Magnus och vänder sig till de andra.

 

Han går fram till Simon och lägger en hand på hans axel. Simon sjunker ner tillbaka på stolen. Han tittar med en bekymrad min på Clary.

 

Ok, en fråga bara. Hur kommer det sig att vi här inne kommer ihåg julen, men att ingen där ute på gatorna kommer ihåg någonting.” Frågar Jace och tittar från Clary, till Simon och till slut på Magnus som svarar:

 

Ni är ju inga mondäner precis. Det verkar som att trollformeln eller vad det är, endast berör mondäner.”

 

Det måste ju finnas något som du kan göra Magnus. Du verkar ju ha ett svar på allt idag.” Säger Isabelle och tar några kliv mot Magnus. ”Du kanske även vet hur vi skall lösa den här situationen. Julen är inte så viktig för mig. Men det verkar vara väldigt viktigt för Simon och Clary. Desto fortare vi kan fixa det här, desto fortare kan vi återgå till våra normala liv. Tills dess att någon kommer fram till någon lösning så ger jag mig iväg för att hitta någon demon.”

 

Isabelle.” säger Alec och far upp. Alla vänder sig till honom. De hade nästan glömt bort att även Alec var där, då han inte hade sagt något innan.

 

Du kan inte bara bege dig iväg igen. I sådana fall kommer jag med dig. Det verkar mer intressant än att sitta här och lyssna på en konversation som inte verkar komma någonstans.”
Alec ger Isabelle hennes telefon som han hade haft i handen. Han tar sina vapen och skall precis till att sätta på sig sina skor när Magnus kommer fram till honom och ger honom en kram.

 

Var försiktig där ute. Vi vet inte hur demonerna beter sig nu.”

 

Skall vi bara låta dem gå iväg.” Frågar Jace.

 

Ja, vi skall bara låta dem gå iväg. Vi har annat att göra.” Säger Magnus och stänger dörren efter Alec och Izzy. Han går fram till soffan och sätter sig ner. Han lägger huvudet i sina händer och suckar.

 

Magnus, vad är det?” Frågar Clary. Hon häller upp lite mera kaffe i en kopp som hon ger till Magnus. Han dricker några klunkar innan han svarar:

 

Jag tror att det är mer allvarligt än vad vi tror att det är. Demonerna jobbar inte själv. De kan inte ha gjort trollformeln som finns runt institutet. Bara en mäktig trollkarl kan ha gjort den. Innan vi vet vilken trollkarl det är, så kan vi inte göra något för att motverka allt det här.”

 

Du har ingen aning om vem det kan vara?” Frågar Simon försiktigt.

 

Magnus skakar på huvudet och tar ytterligare en klunk av kaffet.

 

Jag har mina aningar, men jag måste titta lite närmare på det. Det borde finnas något i en av mina böcker. Jag antar att det är dit vi måste bege oss nu. Har vi tur så kanske Alec och Izzy hittar någon demon som vet något mer.”

 

Magnus ställer ner koppen på bordet, reser sig upp och går mot dörren. Clary, Jace och Simon tar på sig sina ytterkläder och följer efter Magnus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej