Julkalender 2014 - Lucka 23

Publicerad 2014-12-23 10:00:00 i Julkalender,

Idag är det BARA 1 dag kvar till julafton. Det betyder även att det är dags för näst sista luckan i årets julkalender.
I dagens lucka får ni en del av dem posters som jag hittade inför City of Bones/Stad av Skuggor.
Någon av dem som är er favorit?
 
Ni får även näst sista delen av fanficen. De tidigare delarna hittar ni som vanligt via länkarna.


Isabelle skyndar efter Magnus in i rummet på andra sidan korridoren. Hon stänger dörren efter dem och vänder sig om. Hon ser Magnus som går till mitten av rummet och böjer sig ner.

 

”Magnus. Är Alec okej?” Frågor hon och går fram till honom.

 

Hon kan se att han ritar något på golvet som ser ut som en cirkel och han svarar henne inte fören han ställer sig upp.

 

”Alec är okej. Han är utanför. Han är dock inte helad om det är det du menar, men jag tror att han kommer att bli bra.”

 

Isabelle slappnar genast av och släpper ut den luft hon hållit inne i väntan på Magnus svar. ”Okej, tack Magnus.”

 

”Tacka mig inte än.” Säger han och går ett varv runt cirkeln han ritat på golvet för att inspekterar den.

 

”Vad är det du har gjort, Magnus?” Frågar Isabelle och böjer sig ner. Hon ser att cirkeln är gjord av en massa små runor som hon aldrig har sett förut.

 

”Det är en cirkel för att fånga en demon."

 

”Varför gjorde du inte en sån här cirkel förut. Det skulle ha sparat oss en massa elände.” Säger Isabelle och tittar upp på Magnus.

 

”Förut visste jag inte vilken demon det var, vilket gjorde att jag inte kunde göra en cirkel för att fånga demonen. Det är viktigt att cirkeln är specifikt utformad för demonen, annars kan den gå rakt igenom cirkeln utan att bli fast.” Säger Magnus och tittar på Isabelle som undersöker runorna.

 

”Vad är det för runor? Jag har aldrig sett några runor som ser ut såhär förut.” Säger Izzy och ställer sig upp.

 

”Det är inte direkt runor som skuggjägare använder sig av, om man säger så.”

 

Magnus tittar sig runt i rummet efter några ljus.

 

”Vet du om det finns några stearinljus någonstans i institutet. Jag skulle behöva några för trollformeln.” Frågar Magnus.

 

”Jag tror det finns i något skåp någonstans. Du skulle ha frågar Alec, han vet sådana saker bättre än mig.” Svarar Izzy.

 

”Ok, ingen fara om de finns i närheten så skall jag nog kunna hitta dem. Jag kommer tillbaka strax. Undertiden kan du ta hit demonen. Men säg inget om min lilla plan. Säg bara att tomten kommer att komma hit till detta rum, demonen kommer att komma som en blixt.”

 

Izzy ser Magnus gå ut genom dörren. Han stänger den inte och Izzy kan se honom gå ner för korridoren. Hon kan också se in i rummet på andra sidan där demonen i tomtedräkt verkar hålla dem andra sysselsatta.

 

Izzy går över till rummet och ställer sig i dörröppningen. Demonen vänder sig till henne när hon kommer in.

 

”Välkommen. Hur går det för trollkarlen? Har han fått hit tomten?” Frågar demonen och kommer närmare Izzy.

 

Izzy skakar på huvudet innan hon säger, ”Nej, inte än, en han jobbar på det. Han vill att du kommer till det andra rummet, tomten kommer att komma dit inom kort. Magnus skall bara hämta några ljus först som han behöver till trollformeln.”

 

Precis som Magnus sa så skyndar sig demonen till det andra rummet. Clary, Jace, Simon och Isabelle följer efter i något långsammare takt.

 

”Jag antar att Magnus har någon form av plan.” Viskar Jace till Isabelle.

 

”Det har han. Men han har inte specifikt sagt vad det är annat än att han har gjort någon form av fälla till demonen.” Svarar Izzy och tystnar när de kommer in i det lilla rummet. Demonen går runt och kolla på cirkeln, men den verkar inte förstå vad det är för något, vilket gör Isabelle lite lugnare.

 

Det dröjer inte länge fören Magnus kommer tillbaka med en hög med ljus i händerna, som han lägger på ett bord som står intill dörren.

 

”När kommer tomten?” Frågar demonen Magnus uppspelt.

 

”Tomten kommer snart. Den som vill träffa tomten måste ställa sig i cirkeln som jag har ritat upp på golvet och sedan måste du ha dessa sju ljus runt dig utanför cirkeln. Jag måste sedan säga en liten ramsa och sen kommer tomten till dig i cirkeln.” Svarar Magnus, helt trovärdigt.

 

Demonen tittar på Magnus lite skeptiskt.

 

”Du vill att jag skall ställa mig i en cirkel, med ljus utanför. Nja, jag tycker att detta börjar likna en ritual.” Säger Demonen.

 

Magnus rycker på axlarna innan han svarar, ”på ett sätt är det ju en ritual att få hit tomten.”

 

Magnus sätter händerna i fickorna och tittar på demonen som tittar från Magnus till cirkeln. Demonen funderar en kort stund innan den tar ett tveksamt kliv in i cirkeln. Alla runor som bildar cirkeln börjar lysa med rött och grönt ljus och demonen tittar argt på Magnus som ler ett stort leende.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej