Julkalender 2014 - Lucka 18

Publicerad 2014-12-18 10:00:00 i Julkalender,

 
Den 18 December betyder att det är dags för lucka 18.
I luckan finner ni några intervjuer med Lily, Jamie och Robbie.
 
Ni får även del 18 av fanficen. De tidigare delarna hittar ni som vanligt via länkarna.

Clary och Simon tar varandra i handen innan de skjuter upp den stora dörren som leder in till rummet med den stora granen. När de kommer in kan de se alla demoner samlade runt granen och precis på väg att sjunga en sång, när demonen i tomtedräkt får syn på dem.

 

”Välkommna, välkommna. Jag förstod att vår underbara sång skulle få er att känna lusten att komma till oss. Kom in, kom in. Ni får plats här bredvid mig.”

 

”Jag vet inte om det var vackert direkt.” Viskar Simon som tillsammans med Clary går fram och ställer sig bredvid demonen och får varsina papper med julsånger.

 

”Vi var precis på väg att sjunga Stilla Natt. Kan ni den?” Frågar demonen som hjälper dem att leta upp rätt papper, där låttexten står.

 

Simon och Clary nickar till svar och sjunger svagt tillsammans med de andra demonerna som sjunger så högt att granen börjar att skaka.

 

De fortsätter att sjunga jullåtar ända tills att dörren öppnas och Jace och Izzy kommer in.

 

Demonerna slutar abrupt att sjunga och vänder sig till dörren för att se vilka det var som kom in.

 

”Välkomna. Kom in, kom in.” Säger demonen i tomtedräkt och vinkar in dem. ”Ni kan hjälpa oss att sjunga nästa låt.”

 

”Eh, jag sjunger inte. Julsånger eller något annat.” Säger Isabelle och sätter upp händerna när demonen försöker att ge dem pappren med låttexterna på.

 

”Inte?” Säger demonen förvånat och vänder sig till Clary och Simon. ”Era vänner sjunger ju så fint. Jag är säker på att även ni kan sjunga.”

 

Jace och Izzy backar närmare dörren när två demoner kommer emot dem. Jace och Izzy är beredda att dra sina vapen när demonen i tomtedräkt stoppar dem.

 

”Det är ingen fara. Ingen skall slåss nu. Inte nu när det är jul. Haha, det rimmade ju nästan.” Demonen slänger ner pappren på golvet och säger ”Okej, om ni inte vill sjunga julsånger, vad vill ni då göra? Det måste vara något som har med julen att göra.”

 

Varken Jace eller Izzy svarar på demonens frågor. Den vänder sig istället till Clary och Simon som står kvar bredvid granen.

 

”Vad tycker ni att vi skall göra? Ni har alltid sådana bra idéer på saker som hör julen till. Finns det något som vi inte har gjort än?”

 

Clary är den som svarar först ”Vi har inte byggt någon snögubbe eller gjort ljuslyktor av snöbollar, eller gjort snöänglar. Men det kräver ju självklart att det finns snö.”

 

Demonen ger Clary ett litet leende innan den svarar ”Det krävs ju snö. Vilket vi inte har nu, eller hur?”

 

”Precis.” Svarar Clary och går förbi demonen, och fram till Jace. ”Så, för att kunna få ut allt av julen och gör allt det som vissa gör under julen så verkar det som att vi saknar en viktig del.”

 

Demonen verkar fundera en lång stund innan den svarar, ”Det är sant att vi inte har någon snö, men då måste det väl finnas något annat vi kan göra som inte kräver snö.” Demonen tittar intensivt på Clary som tittar tillbaka på demonen.

 

Clary skakar på huvudet och säger ”Nej, jag tror att vi har gjort allt annat.”

 

”Men det måste väl finnas något annat.” Nästan skriker demonen och går närmare Clary, Jace och Isabelle.

 

”Jag tror inte att vi har pyntat alla rum än. Varför går vi inte och pyntar… sjukavdeleningen? Jag tror inte att någon av oss har varit där än. Då kan ni även besöka er lilla vän som är sjuk. Han ligger väl fortfarande där?” Säger demonen och går fram till dörren.

 

Ingen av dem hinner att reagera innan Demonen kommit långt ut i korridoren och förflyttar sig snabbt upp till sjukavdelningen.

 

Jace och Izzy hinner ikapp demonen precis när den klivit in genom dörren till sjukavdelningen. Demonen stannar upp och tittar sig omkring.

 

”Vart är er lille vän?” Frågar den utan att vända sig om. Istället går den längre in och tittar vid varje säng.

 

Izzy och Jace ser på varandra innan Jace svarar, ”Han verkade mycket bättre så han kanske gick på toaletten?”

 

”Nej, den går jag inte på.” Säger demonen och kommer närmare dem. ”Jag tror att ni på något sätt har hjälpt er lille vän att smita ut, framför näsan på mig.”

 

Varken Jace eller Izzy säger något, de bara fortsätter att titta på demonen som stannar när den kommit fram till dem.

 

”Vet ni. Jag tror att ni skall få hjälpa mig med en sak som jag har velat länge. Kan ni gissa vad det är?”

 

Jace och Izzy skakar på sina huvuden.

 

”Jag har alltid haft en dröm att få träffa Tomten.”

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej