Julkalender 2013 - Lucka 9

Publicerad 2013-12-09 19:23:00 i Julkalender,

 
9 December och 9 delen i fanficen. Där vi kommer få reda på vem det är som har kidnappat Jace, Alec och Isabelle.
Har ni missat någon av de tidigare delarna kan ni hitta dem via länkarna nedan.

Jace, Alec och Isabelle tittar ut genom fönstret på den fallande snön och de fem renarna som står utanför, fastbundna tillsammans och med en släde bakom.
   ”Det kan inte vara det som jag tror att det är.” Jace flyttar sig närmare springan mellan plankorna som sitter framför fönstret. Det enda han ser är snöflingor som bara blir större och större.
   ”Vad tror du att det är? Renar. Vem har renar?”
   ”Clary pratade om en som har renar. Jultomten. Tydligen använder han renarna för att flyga runt till alla barn och delar ut julklappar på julafton.”
   ”Jultomten. Vad är det för skojare?” Isabelle snäser åt Jace svar och går bort från fönstret och sätter sig på bordet. ”Flygande renar är helt omöjligt. Inte ens skuggjägare har flygande renar. Bara flygande motorcyklar men det är ju lite skillnad.”
   ”Det är ju inte alls säkert att han är verklig, Izzy. Clary sa bara att det var en tradition.”
   ”Kan vi sluta diskutera vare sig julmannen är verklig eller inte och fokusera på något som är verkligt, som hur vi tar oss ut här ifrån?” Alec ser från Jace till Isabelle, men ingen av dem ger honom något svar.
   ”Det vore ju lite lättare om vi bara kunde bli av med repen runt våra händer.” Jace viftar med händer framför Alec. ”Ingen av er som har något vasst på er? Izzy, ditt armband?”
   ”Om jag kunde få av mig armbandet, tror du inte att jag skulle ha gjort det innan?” Isabelle blänger på Jace, som för att visa hur dum hon tycker att han är.
   Plötsligt hör dem knackande på dörren. Alla tre vänder sig om och ser en man i gröna och röda kläder komma in.
   Han stannar i dörröppningen och ser på de tre skuggjägarna. De ser alla lika förvånade ut. Mannen för att Jace, Alec och Isabelle inte sitter kvar på golvet och de tre andra för att en okänd man står i dörröppningen.
   Ingen säger något på en lång stund. Mannen bryter tystnaden med att säga. ”Så ni är vakna i alla fall. Det var bra. Vi har viktiga och brådskande saker att diskutera. Om ni alla kan komma till bordet.” Han visar med en handrörelse att Jace och Alec skall komma till bordet som Isabelle redan sitter på. Jace och Alec går med bestämda steg mot bordet och ställer sig bredvid Isabelle som hoppar ner.
   ”Mitt namn är Nils. Jag antar att ni undrar varför ni är här. Det skulle jag med undra om jag blev kidnappad. ”
   ”Vår första fråga tror jag är, vem och hur kunde ni kidnappa oss. Vi är skuggjägare. Man kidnappar inte skuggjägare bara sådär ”, säger Jace.
   Jag vet, men det är någon som är i stort behov av eran hjälp” fortsätter Nils.
   ”Av våran hjälp? Vem skulle det vara?” frågar Isabelle.
   ”Tomten!”

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej