Julkalender 2013 - Lucka 23

Publicerad 2013-12-23 19:42:37 i Julkalender,

 
23 December, 1 dag kvar till julafton, vilket givetvis betyder del 23, den näst sista delen, i vår julkalender.
De tidigare delarna kan ni hitta via länkarna.
 

”Där är ni. All glögg är snart slut.” Isabelle kommer fram till Clary och Simon med varsitt glas som hon räcker dem. ”Ganska trångt eller vad säger ni?”
   Clary tar glaset och ser sig omkring. Jace verkar inte vara i närheten. ”Iz, har du sett Jace?”
   Isabelle tar en klunk av glöggen och säger sen ”Han och Alec var här för ett litet tag sedan, men jag tyckte jag hörde dem gå ut.”
   ”Ut? De har gått, redan?”
   ”Ja, det verkar så. Simon, har du lust att dansa?”
   Simon ger sitt glas till Clary och följer med Isabelle.
   ”Jag väntar väl här då.” Säger Clary när Simon försvinner i havet av gäster. Clary ser sig omkring och ser en ledig stol några meter bort. Hon går mot stolen men blir halvvägs stoppad av Magnus som leder henne till ett rum längre in i Magnus lägenhet.
   Där inne luktar det rökelser och stearinljus. Magnus tar glasen som Clary håller i och ställer ner dem på ett litet bord som står vid dörren de precis kom in genom.
   ”Clary, jag ville bara höra hur du mår? Efter allt som hänt menar jag.”
   ”Jag mår bra.”
   ”Du känner inget konstigt. Trötthet, utmattad, starkare kontakt med Jace?”
   ”Nej, skulle jag ha det? Jag tror att det är samma kontakt som vi alltid har haft. Det är lite svårt att avgöra just den punkten.”
    Magnus nickar innan han fortsätter, ”Bra, bra. Jag ville bara veta att du känner dig normal. Du är liksom den första som tagit dig ur trollformeln som jag lade på dig.”
    ”Den första? Du menar att du har gjort samma med andra, men att ingen av dem har vaknat igen.” Clary blir helt stum av förvåning och missar nästan stolen när hon sätter sig ned. Hon hasar längre in på den så att hon sitter stadigt innan hon tittar på Magnus som säger, ”Ja, så skulle man kunna formulera det. Bra att se att du lever och att inget hänt med dig efteråt.  Vi kanske borde gå ut tillbaka till festen. Jag tyckte jag hörde Alec och Jace komma tillbaka. ”
   Clary bara nickar till svar och följer efter Magnus ut ur rummet. Hon ser Jace stå med något i handen som han visar för Isabelle och Simon, som precis får syn på henne och kommer fram till Clary.
    ”Hej, vart har du varit? Jag och Isabelle letade efter dig. Jace verkar vara tillbaka. Clary är allt okej?”
   Clary nickar till svar och ger Simon en kram. Efter samtalet med Magnus känner sig Clary illa till mods och ber Simon följa henne tillbaka till rummet som hon låg i förut. Hennes fest-känsla har absolut försvunnit och hon vill inget hellre än att krypa ner i sängen.
   När de kommer fram till dörren har Jace kommit i kapp dem och säger, ”hallå, vart är ni på väg? Jag trodde ni som ju ändå är mer mondäner än vad vi är, ville fira jul.”
   Clary vänder sig om mot Jace och kysser honom innan hon säger, ”Jag är inte på något fest-humör, även om det är jul. Jag tror jag nog behöver sova en stund till. Helst tills alla gäster gått. Det är lite oroligt just nu. ”
   ”Självklart. Kom så följer jag dig in. Simon du kanske kan gå till Isabelle och Alec. Jag tror Alec ville fråga dig om nått.”
   Simon som egentligen hade velat följa med sin bästa vän in i rummet och återigen vaka över henne, får se sig slagen av pojkvännen som Clary tydligen hellre vill skall vaka över henne. Simon ser på Clary som nickar till svar och Simon går iväg. När han vänder sig om ser han dörren stängas bakom Clary och Jace.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej