Julkalender 2013 - Lucka 17

Publicerad 2013-12-17 19:36:11 i Julkalender,

 
17 december betyder ju del 17 i fanficen, där äventyret fortsätter.
Har ni missat någon del så kan ni som alltid hitta den via länkarna:

   Simon ser på Magnus när han kliver ut ur cirkeln. ”Fick du kontakt med Jace?”
   Utan att svara går Magnus fram till högen med böcker som han letade i tidigare. Simon ser honom gå igenom bok efter bok, utan att egentligen stanna på någon sida.  
   ”Vet du egentligen vad du letar efter? Eller gillar du bara att bläddra i gamla böcker?” Simon sätter sig i en av fåtöljerna. Han tittar på Clarys svävande kropp och hoppas att vad än Magnus fick reda på, kommer hjälpa Clary. Han orkar inte se henne helt hjälplös längre.
   Simon ser vädjande på Magnus och frågar ”Kan du i alla fall svara på var Izzy och de andra är? Och om du kan hjälpa dem?”
   ”Mr. Lewis, om du väntar istället för att ivrigt få svar på allt så skulle det gå mycket fortare. Men för att svara på dina frågor så ja, jag vet var Izzy och de andra är och ja jag kan hjälpa dem. Jag måste bara hitta rätt trollformel så att vi kan få ut demonen ur tomten och sedan döda den.”
   Simon rusar upp ur stolen och utbrister ”Döda tomten? Skall ni döda tomten? Fattar du vad som kommer att hända med julen? En massa barn kommer att gråta, ingen kommer att få sina julklappar, hela julen för all framtid kommer att bli förstörd.” Simon pustar ut och stirrar på Magnus.
   ”Vi skall inte döda tomten. Vi skall döda demonen som just nu är i tomten. Det är en netmot-demon. Som Clary berättade för oss tidigare. Den har varit i tomten förut, men den gången lyckades man inte döda demonen. Den hann nämligen försvinna innan skuggjägarna fick död på den.”
   ”Och hur kan du veta att den här gången kommer bli annorlunda?”
   ”Den här gången har de nått som de förra skuggjägarna inte hade. Nämligen mig.” Magnus plockar upp boken som han läste i och sätter sig i soffan bredvid Clarys svävande kropp. ”Den här gången har de en bättre trollformel. Nämligen den här som kommer att få demonen att frysa i fem sekunder efter att den kommit ut ur tomten. Det är bäst för våra skuggjägare att de hinner döda demonen under den tiden.”
   Simon ser Magnus skriva ner några trollformler på ett papper som han river ur blocket och stoppar i fickan. ”Du Mr. Lewis får stanna här och hålla ett öga på Clary. Speciellt om några av mina gäster kommer tidigt. Jag vill inte ha dem här inne och snoka när hon ligger så öppet.”
   Simon nickar innan han frågar, ”Och vart skall du ta vägen? Jag trodde du skulle köra hela genom-Clary-till-Jace grejen.”
  ”Nej, den här gången måste jag personligen komma till dem. De behöver min trollkraft för att kunna få ut demonen. Jag skapar en portal härifrån till dem. Vilket jag kan göra nu när jag vet var de är.”
   Magnus reser sig upp och Simon ser honom skapa en portal genom vilken han försvinner igenom och Simon blir ensam kvar med Clary.
   Han hoppas att de andra kommer tillbaka snart, helst innan några av Magnus gäster börjar anlända.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej