Julkalender 2013 - Lucka 15

Publicerad 2013-12-15 19:40:21 i Julkalender,

 
Hoppas ni har en bra tredje advent och att den blir ännu bättre när ni nu får läsa del 15 i fanficen.
De tidigare delarna kan ni hitta via länkarna.
 

Simon sitter ner sjunken i en av Magnus fåtöljer och ser stearinljusen bli mindre och mindre.
   Magnus har bläddrat igenom ett antal böcker, hummat till ibland och bläddrat vidare.
   ”Vad händer om ljusen slocknar?” Frågar Simon.
   ”Då hämtar vi nya ljus.” Svara Magnus, utan att titta upp från sidan han läser på.
   ”Men bryts liksom inte förtrollningen eller nått om ett av ljusen slocknar?”
   ”Jag vet inte vad för kunskaper du har om magi, Mr. Lewis. Men tro mig, en förtrollning bryts inte om ett av ljusen slocknar. Det blir om något lite mörkare här inne. Men det är allt. Det som däremot… Ha… jag visste den skulle finnas i den här boken.” Magnus reser sig upp och går fram till Clarys svävande kropp. ”Mr. Lewis om du skulle vilja komma hit och hjälpa mig vore det väldigt bra.”
   Simon får ny energi och hoppar upp ur fåtöljen och ställer sig bredvid Magnus.
   ”Vad skall jag…”
   ”Du kan hålla i boken så jag kan fokusera på Clarys kontakt med Jace.” Magnus lämnar över boken till Simon som inte var helt beredd på tyngden av boken och vacklar till när han tar den.
   ”Försiktigt Mr. Lewis. Det är en 600 år gammal bok. Om du tappar den, blir det inte mer än smulor kvar. Det samma gäller för dig.”
   Simon tar ett stadigare tag om boken och viskar, ”Förlåt, jag var inte beredd på att den skulle väga så mycket.”
   ”Det är mycket magi i den och inte bara tillåtna trollformler. ”
   Magnus går ner på knä, placerar sin högra hand på en av runorna och en kedja börjar binda ihop alla runor. ”Vad står det för ord längst upp på sidan, Mr. Lewis?” Frågar Magnus utan att röra sig.
   Simon tittar på uppslaget i boken och försöker komma fram till vilket ord det är som han skall leta efter. ”Ehh…”
   ”Orden står i vänstra hörnet på uppslaget.” Magnus försöker låta oberörd över Simons oförstånd.
   ”Jag tror det står EGO ERIS.”
   Magnus börjar mumla orden om och om igen, till dess att cirkeln med runorna börjar lysa med ett vitt sken. Magnus reser sig upp och går in i cirkeln. Han ställer sig bakom Clarys huvud, placerar sina händer på hennes huvud och sänker sitt ansikte.

   Jace Wayland, kan du höra mig?
   Ja, jag kan höra dig, Magnus. Men vad gör du här? Jag trodde det var bara Clary som kunde kommunicera med mig?
   Jag har tagit över länken mellan er. Clary är fortfarande kvar, men hon kan inte prata så länge jag är här. Därför vill jag ha svar så snabbt som möjligt.
   Det förstår jag. Vad vill du veta?
   Vart ni är och vilken hjälp ni behöver.
  Tydligen befinner vi oss på nordpolen, hos vad Clary skulle säga är Tomtens hem. Vi behöver veta hur man förintar en netmot-demon?
 Netmot-demon? Jag skall kolla i mina böcker och sen skapar jag en portal som tar mig till er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej